mja , laat m anders nu nog maar even staan.
wat ik altijd met Tomos blokjes doe is gewoon domweg uit elkaar pakken , nieuwe lagers , nieuwe pakkingen , nieuwe ontstekingsdelen etc. dan heb je een betrouwbaar blokje en het kost erg weinig. maarja , dat is voor een leek niet echt handig.
bij een Tomos kun je kijken naar verschillende dingen , ik begin altijd even met de bougie ,is het makkelijkste te controleren , eerst kijken of ie vonkt , vonkt ie en vonkt ie blauw is de onsteking ook goed , vonkt ie echter geel kan het zijn dat de condensator defect is. ik probeer meestal ook even een nieuwe bougie en/of dop voor de zekerheid.
als dit het niet is kijk ik naar de carburateur , ik maak m schoon (doorblazen met lucht , ook de sproeiers) en zet alles er weer op. wil die daarna niet lopen kunnen er veel dingen zijn , de rechter krukaskeerring van een Tomos wil er ook nog wel eens uit gaan , dan loopt ie ook niet meer meestal.
verder kun je dingen controleren zoals uitlaat of ie niet dicht zit , ontsteking of die goed staat , of de contactpunten goed zijn , of de cilinder niet versleten is...