Tomos Vragen

Janssuh

Janssuh.nl
Hey allemaal,
Ik heb thuis momenteel een Tomos snor staan een S25/2 en binnekort misschien ook nog een tomos brommer.
Ikzelf heb niet al te veel verstand van scooters/brommers aangezien ik net 1 weekje ermee bezig ben.
Mn Tomos Snor die loopt momenteel NIET en ik ben aan het proberen om hem aan het lopen te krijgen.
De bougie die vonkt dus daar ligt het niet aan..
Weet iemand anders een soort van stappenplan dat ik kan controleren of dingen die je het beste kunt doen als je brommer niet loopt?

Alvast bedankt!

p.s. waarom is mn vorige topic verwijderd ?
 
Advertisement - register to remove this

Zou iemand dat even kunnen verplaatsen voor me dan svp ?
Een echt goed brommerforum ben ik nog niet echt tegengekomen :( of het is héél onoverzichtelijk of het heeft net 20 members..
dit is et beste forum dat k tot nu toe ben tegengekomen..
 
mja , laat m anders nu nog maar even staan.


wat ik altijd met Tomos blokjes doe is gewoon domweg uit elkaar pakken , nieuwe lagers , nieuwe pakkingen , nieuwe ontstekingsdelen etc. dan heb je een betrouwbaar blokje en het kost erg weinig. maarja , dat is voor een leek niet echt handig.

bij een Tomos kun je kijken naar verschillende dingen , ik begin altijd even met de bougie ,is het makkelijkste te controleren , eerst kijken of ie vonkt , vonkt ie en vonkt ie blauw is de onsteking ook goed , vonkt ie echter geel kan het zijn dat de condensator defect is. ik probeer meestal ook even een nieuwe bougie en/of dop voor de zekerheid.

als dit het niet is kijk ik naar de carburateur , ik maak m schoon (doorblazen met lucht , ook de sproeiers) en zet alles er weer op. wil die daarna niet lopen kunnen er veel dingen zijn , de rechter krukaskeerring van een Tomos wil er ook nog wel eens uit gaan , dan loopt ie ook niet meer meestal.
verder kun je dingen controleren zoals uitlaat of ie niet dicht zit , ontsteking of die goed staat , of de contactpunten goed zijn , of de cilinder niet versleten is...
 
Back
Top