Tomos cilinder bewerken

Daan46

New Member
Hallo allemaal,

Ik heb een tomos met een 65cc-cilinder en wil graag de cilinder bewerken voor betere prestaties, is dat slank om te doen? Ik heb wat gehoord over uitlaatpoort verhogen en spoelpoorten te vergroten, als iemand hier iets over weet dan hoor ik het graag
 
Advertisement - register to remove this

super....nu de klepel zoeken.

begin op jewtube... ik tikte daar een paar letters in en letterlijk ontelbare vids over spoelpoorten vergroten.
ga eerst minimaal 10 van die filmpjes kijken.. dan ben je zelf al een heel stuk wijzer.

suc6
 
Hallo allemaal,

Ik heb een tomos met een 65cc-cilinder en wil graag de cilinder bewerken voor betere prestaties, is dat slank om te doen? Ik heb wat gehoord over uitlaatpoort verhogen en spoelpoorten te vergroten, als iemand hier iets over weet dan hoor ik het graag
ik weet persoonlijk niks van spoelpoorten en uitlaat poorten maar voor de beste prestaties kan je het beste natuurlijk gewoon de sproeier goed afstellen en de gaskabel natuurlijk ook moet je een iets grotere carb hebben voor beste prestaties en natuurlijk een ontgrensd of begrensd spruitstuk, als je deze info al had opgedaan sorry! ik bedoel het goed!
 
en dan net iets te ver gaan en een cilinder overhouden die niks waard meer is. Je kan de cilinder ook wegbrengen. Maar de vraag is natuurlijk wat wil je gaan bereiken?
 
wat ìk ervan weet, heb ik van Jan de Vries (wereldkampioen op Kreidler 50 cc rond mijn geboortejaar) himself zo'n 30 jaar geleden vernomen, is dat je je uitlaatpoort zo vlak/scherp mogelijk moet houden, dus niet rond of schuin omhoog halen, maar vlak/rechthoekig moet houden, dan houd je de scherpste drukpuls je uitlaat in, die i.c.m. een expansiepijp weer de beste resultaten oplevert.
er ìs hier een paar maanden terug iemand geweest die vergelijkbare plannen had, mogelijk met een 50 cc en toen vond ik of iemand anders een mooi schemaatje, maar hoe ik ook zoek...

edit: aha, het ging over puchmaxi: tunen
hierbij dus weer de noot: als je die uitlaatpoort tòch vergroot, maak de bovenkant (onderkant in de tekening) dan recht.
 
Last edited:
Back
Top