Tomos afstelling verrot?

Quadbeuner

Member
Beste forummers,

Ik heb dit hele forum + tomosforum afgezocht maar vind niks. Ik heb een tomos s25/2 uit 1995. Nu heb ik een probleem hij start vrij lastig (5x kicken en Choke op en af) en maakt dan zo'n piepend geluid (schijnt normaal te zijn bij tomos?), maar bij het rijden (bij iedere gasstand (behalve stat.) Valt hij weg en komt hij weer terug (zie het filmpje). Hij schakelt ook lastig.
T gekke is dat met volgas had hij al (niet zo ernstig) tomos forum werkt niet echt prettig. En dit Is natuurlijk een veel leuker forum
Reacties worden erg gewaardeerd hier.

Fimpje:

Wat heb ik al geprobeerd:
Bougie vervangen
Sproeier 56 en 54
Overal nieuwe pakkingen.
Carb schoongemaakt.
Schone olie.

Mijn setup:
Dellorto 14/12 (sproeier 62)
Gaasfilter
Standaard cil, kop en uitlaat.

Advertisement - register to remove this

Is dat met electronische ontsteking of contactpuntjes nog? Twijfel enigszins, maar zou zelf eerder in de ontsteking beginnen dan de carberateur - en anders denken dat ie te arm loopt overigens.

Is dat met electronische ontsteking of contactpuntjes nog? Twijfel enigszins, maar zou zelf eerder in de ontsteking beginnen dan de carberateur - en anders denken dat ie te arm loopt overigens.
Elektronische 2 spoels ontsteking. Staat op brom stand. Kan snor stand e.v.t. verschil maken?
Bedankt voor uw reactie

Dit is de bougie nadat ik volgas reed. Lijkt alsof het mengsel wel verbrand. Ik kijk vanmiddag even if ik met de bougiekabel 8mm vonk kan trekken. Ik heb wel het membraan gemonteerd met vloeibare pakking kan dit voor problemen zorgen

Attachments

• 20230620_091135.jpg
    20230620_091135.jpg
    63.8 KB · Views: 8
Lijkt inderdaad dat de vonk even ophoudt en weer verder gaat. Heeft de brommer een contact sleuteltje? Misschien onderbreekt deze zo af en toe het contact. Het is ook vrij willekeurig zo te zien. Verder alle draadjes nagelopen? Geen blote kabels of breukjes?

Misschien is het wel heel wat anders maar ik zou dit eens bekijken.

Lijkt inderdaad dat de vonk even ophoudt en weer verder gaat. Heeft de brommer een contact sleuteltje? Misschien onderbreekt deze zo af en toe het contact. Het is ook vrij willekeurig zo te zien. Verder alle draadjes nagelopen? Geen blote kabels of breukjes?

Misschien is het wel heel wat anders maar ik zou dit eens bekijken.
Ik ga hier naar kijken. Bedankt! De brommer had wel een toeter daarvan hangen de Kabels vlgm los. De brommer heeft geen sleutel aleen dat standaard blokje

Attachments

• tomos-stuurschakelaar-4-900x675-product_popup.jpg
    tomos-stuurschakelaar-4-900x675-product_popup.jpg
    47.4 KB · Views: 7
Hij trok netjes een 8mm vonk, maar de bougiedop trok ik er zo van af. Ik heb die vervangen en deed t prima volgas. Blijft wel ietwat lang hangen in de 1e versnelling. Starten blijft moeilijk gaan en dat piep geluid is irritant. Heb ook valse lucht gecheckt en dat pakt hij bij bougie, membraan en voetpakking. Wat is jullie advies. (Weer) uit elkaar halen of lekker laten en gaan rijden

Ja ik zou geen lekkages bij me pakkingen willen.
Dus ik zou dat toch wel proberen te dichten. En dat piep geluid bedoel je het gieren van de bak en lagers. Je kan daar eens proberen de olie te vervangen.

Ja ik zou geen lekkages bij me pakkingen willen.
Dus ik zou dat toch wel proberen te dichten. En dat piep geluid bedoel je het gieren van de bak en lagers. Je kan daar eens proberen de olie te vervangen.
Pakkingen vervangen en hij rijd koud op de top prima, is hij warm dan wil hij soms een klein beetje bwapen. Dit is mijn bougie. Denk persoonlijk van 62 naar 63 of 64. Wat denken jullie?

Attachments

• IMG-20230707-WA0000.jpeg
    IMG-20230707-WA0000.jpeg
    59.9 KB · Views: 8
Ik heb de sproeier verander naar 64 werkte top, na 30min rijden begon het gejovel weer. Bij gas lijkt het alsof hij stopt met vonken.

Dit heb ik al gecontroleerd/vervangen
Bougie (b6hs)(nieuw)
Bougiedop (nieuw)
Bougiekabel (versdraad)
Massa punt opgeschuurd
Direct op de bobine aansluiten

Iemand tips wat ik nog kan doen, begin er een beetje genoeg van te krijgen.

Nou ik heb zelf ooit ook eens zo gekloot met een bougiekabel, en toen had ik hem en niet lekker recht ingedraaid.
Ik zeg niet dat jij dit verkeerd hebt gedaan hoor maar dubbel checken kan geen kwaad toch.
Met een priem of spijkertje een klein gaatje in het midden van het koper maken en daar de dop en de bobine dan indraaien. Aan is aan je wil het koper niet kapot draaien.

Ook heb ik bij een auto wel eens gehad dat de vonk door de bougie kabel lekte. Dit kan je in het donker goed zien.

Ja en toch je kabels en contactjes verder nalopen.

Succes!

Ik heb bij de bougiekabel nu het bovenstaand gedaan, ook zag ik in het pikdonker niks van een vonk en al mijn Kabels ingespraid met contactpagina, maar zonder resultaat. Iemand nog mogelijke tips
Nou ik heb zelf ooit ook eens zo gekloot met een bougiekabel, en toen had ik hem en niet lekker recht ingedraaid.
Ik zeg niet dat jij dit verkeerd hebt gedaan hoor maar dubbel checken kan geen kwaad toch.
Met een priem of spijkertje een klein gaatje in het midden van het koper maken en daar de dop en de bobine dan indraaien. Aan is aan je wil het koper niet kapot draaien.

Ook heb ik bij een auto wel eens gehad dat de vonk door de bougie kabel lekte. Dit kan je in het donker goed zien.

Ja en toch je kabels en contactjes verder nalopen.

Succes!

Heb nog even gezocht en ik kom hier op.
Het is niet helemaal identiek maar ik zie wel overeenkomsten endus de moeite om het eens te bekijken

Membraan klepjes dus. Als dit het is krijg ik een biertje van je. Ik hoop het voor je!
Heb de mebraan klepjes schoongemaakt en gingen ook gewoon open. Dit heeft helaas geen resultaat. Voor de rest lees ik dit op tomosforum (bericht van poekelen),maar dit heb ik allemaal al gecgeckt, ik zal straks nog mmaals checken op valse lucht, maar dit lijkt me niet het probleem. Charlie heb je nog suggesties?

edit: met iets de Choke erop rijd hij perfect.
Screenshot_20230707_221428_Chrome.jpg

Last edited:
Nee sorry mijn ideeën bus is wel leeg nu,
Wat is ook nog gelezen heb ik de bougie, maar die heb je vervangen zeg je.
De bobine zelf zou mooi zijn als je die kan uitwisselen met een ander zodat je zoiets ook kan uitsluiten.
Heel lastig hoor. Blijven uitsluiten, uiteindelijk ga je iets vinden natuurlijk!
Wil je het hier dan ook graag delen?

Succes!

De bobine zelf zou mooi zijn als je die kan uitwisselen met een ander zodat je zoiets ook kan uitsluiten.
Heel lastig hoor. Blijven uitsluiten, uiteindelijk ga je iets vinden natuurlijk!

Succes!
Oké, ik blijf het proberen.
Post automatically merged:

Succes!
Hallo, ik had alle pakkingen al vervangen en het pakkingsvlak goed schoongemaakt. Maaar hij trekt bijna overal valse lucht zie filmpje. Moet ik er (alweer) nieuwe pakkingen inzetten?

Last edited:
Back