This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Tomos achterrem vastgenaaid

Teuncrena

Member
ik heb een Tomos flexer 2005, ik had de ketting vervangen en gespand. Vervolgens reed ik weg en is me achterrem vastgenaaid en krijg ik hem alleen los als ik het wiel los haal. Maar zodra ik dan weer op de ren druk is ie weer vast als beton. Link onderdeel drukt zich vast in de plaat(rechter pijl). Wat kan ik doen, kan de fietsenmaker dit fixen of kan ik dit zelf? Wie helpt me?
 
Zijn het aantal schakels van de oude en nieuwe ketting hetzelfde?
Als je de ketting spant, komt het wiel verder naar achter en dus de remkabel strakker.
Dit kun je bijstellen met het moertje achter bij dat armpje waar je een pijl bijgezet hebt of eventueel bij de remhendel van de achterrem.
 
Als ik eerlijk ben heb ik een aantal schakels eruit gehaald omdat ie zo slap stond. Het wiel staat eerder wat meer naar voren dan achter. Ik heb wel veel lopen klooien met het achtwiel, er kan dus wat veranderd zijn. Hoe kan ik het beste aanpakken?
 
Als ik eerlijk ben heb ik een aantal schakels eruit gehaald omdat ie zo slap stond. Het wiel staat eerder wat meer naar voren dan achter. Ik heb wel veel lopen klooien met het achtwiel, er kan dus wat veranderd zijn. Hoe kan ik het beste aanpakken?
begin met goed kijken?!
 


ik bedoelde zèlf kijken, maar kennelijk post je puzzels voor ons? ik heb nèt geen 3d beeld, maar loopt die bout daar niet klem/aan?
die remarm (dat roestige ding) maakt al een rare knik naar de ankerplaat (dat zwarte ding waar die bout dus in ieder geval erg dichtbij komt) is die krom/heb je hem andersom gemonteerd? (je kabel loopt er ook niet mooi recht naartoe)
ook staat die remarm best ver naar voren, is dit in de vaste stand, of is je rem in deze foto nog vrij? als je remschoenen (èn je trommel) te ver versleten zijn, komt je remnok dwars tussen je schoenen te staan en blijft ie ook staan (en naait ie ècht vast!), zelfs als je as vrij draait.
 
Hij zit inderdaad inderdaad nu in de plaat vast, hij staat nu in vaste stand. Sorry voor de vage uitleg. Is er nu een manier dat ik dit oplos zonder een hele nieuwe rem
 
staat die bout daar nou vast of niet?!
zo ja steek je een ringetje tussen de kabel en die arm, dan steekt ie iets minder ver.
als het je remschoenen en -trommel zijn, moet je toch aan in ieder geval nieuwe schoenen en misschien een ander wiel.
er is nog een beunmethode, maar die wil ik niet publiekelijk bekend maken, het werkte bij mijn Kreidler en mijn Solex, maar mijn volwassen ik is er niet trots op..
 
Ja, ik kan hem loskrijgen als het wiel los gaat
Post automatically merged:

.
als het die bout is, ringetje tussen kabel en arm zodat bout niet te ver naar die ankerplaat gaat. (volgens mij zat het bij mijn Tomos Luxe, zelfde rem) ook zo.
maar het kan nèt zo goed een rotte kabel zijn, heb ik ook gehad met mijn Tomos...
 
als het die bout is, ringetje tussen kabel en arm zodat bout niet te ver naar die ankerplaat gaat. (volgens mij zat het bij mijn Tomos Luxe, zelfde rem) ook zo.
maar het kan nèt zo goed een rotte kabel zijn, heb ik ook gehad met mijn Tomos...
Oké ga ik proberen bedankt!
 
als het die bout is, ringetje tussen kabel en arm zodat bout niet te ver naar die ankerplaat gaat. (volgens mij zat het bij mijn Tomos Luxe, zelfde rem) ook zo.
maar het kan nèt zo goed een rotte kabel zijn, heb ik ook gehad met mijn Tomos...
Ik heb hem losgedraaid maar tijdens het losdraaien brak de moer af. Is er een andere stevige manier om de draad en de rem vast te maken?
 
Last edited:
En moet de bout ook niet andersom zitten , met het moertje aan de buitenkant , dus de kabel aan de andere kant van de hevel ?
Ook zou ik de hevel , als hij met tandjes op de remas zit , iets verder naar achteren zetten ,op de as , zodat de afstand van de bout , naar het punt waar de kabel uitkomt , groter wordt . En gelijk het asje in de lagering smeren , als je het toch los hebt .
 
En moet de bout ook niet andersom zitten , met het moertje aan de buitenkant , dus de kabel aan de andere kant van de hevel ?
volgens mij heb je gelijk!
daar moet je mee oppassen: als de hevel eenmaal te ver gaat, is dàt het teken dat je schoenen en/of je trommel te ver af-/uitgesleten zijn. dan kan je je remnok dwars tussen je schoenen trekken en dan blokkeert je rem en komt hij never meer los!
 
daar moet je mee oppassen:
Ben ik helemaal met je eens , alleen moet je hem niet zover laten komen , of juist verder dat je de nok 'over de kop" kan trekken . Maar zoals ik nu op de foto meen te zien , heb je amper 1 cm om de kabel aan te trekken . Wat dus zou betekenen , wat je al eerder zei , dat de voering bijna op is . En zie ik op de foto , de hevel ook tegen het frame aan komen , zit daar een beetje vreemd , lijkt mij dat de hevel dan niet verder kan .
 

Attachments

  • IMG_0351.jpeg
    206.5 KB · Views: 12
als je het bovenaanzicht ziet, zie je dat die arm "achter" het "oor" van de achterbrug langs gaat.
aangezien hij maar tot halverwege de tegenhouder van de remkabel beweegt, valt de slag op zich wel mee.
juist als de slag zo groot wordt voordat hij pakt (en je die arm een tandje op gaat schuiven) kom je in het bereik waar je nok eerst klem en daarna over de kop gaat. (maar ik wist bij "klem" al hoe laat het was hoor..)
 
Zoals @trabiarie al opmerkte: het boutje moet andersom geplaatst worden.
Heb het aangegeven met een rode pijl op de foto.
Kan je de moer ook veel beter los/vast draaien.
Oude boutje even meenemen naar een fietsenmaker, scooter of motorzaak.
Zij hebben vast wel een nieuwe liggen.
 
Ik heb een nieuwe kabel er op gelegd, hij lijkt nu goed te remmen alleen hij loopt nu heeeel licht aan. Eerst draaide het achterwiel wel stationair, alleen nu net niet meer. Is dit een probleem? En de rem hevel is nu nog meer naar