Tomos achterbrug probleem

Stoyanov

Active Member
Mijn collega heeft zo een Tomos snorfiets.
Iemand heeft daar ooit een chromen vierkante achterbrug ingezet.
Het probleem is als volgt: Hoe strak de moeren van de achteras ook worden aangedraaid , het wiel gaat steeds naar voren, waardoor de ketting slap komt te staan en de remkabel slap wordt.
Hoe kan ik dit het beste oplossen?
 
Advertisement - register to remove this

Kan je niet iets fabriceren net als bij een fiets , zodat je de ketting kan spannen met de spanners en dan de wielmoeren aandraaien.
Misschien heeft die iemand deze onderdelen er niet /vergeten , ingezet . Zoiets als onderstaande afbeelding
 

Attachments

  • simson_kettingspanners_zilver_2_stuks_169371.jpg
    simson_kettingspanners_zilver_2_stuks_169371.jpg
    58.8 KB · Views: 5
kan je ook niet zoiets maken van een sluitring en daar een tapeindje of boutje oplassen. Je hebt ook borgringen met kartels aan twee kanten , wellicht dat die meer houvast hebben aan het metaal
 
Ik denk dat het komt dat de ketting spanners niet goed blijven zitten tegen de achterbrug / geen grip krijgen om tegenaan te duwen en door trillingen deze weer los lopen.

Misschien kan je er een puntje aan de zijkant erop lassen aan de brug zodat de spanner daar tegenaan kan afzetten.
 
Ik denk dat het komt dat de ketting spanners niet goed blijven zitten tegen de achterbrug / geen grip krijgen om tegenaan te duwen en door trillingen deze weer los lopen.

Misschien kan je er een puntje aan de zijkant erop lassen aan de brug zodat de spanner daar tegenaan kan afzetten.
Dat is dus het probleem. Er zitten geen kettingspanners op...
 
Dan koop je ze toch (die horen namelijk wel erop te zitten) Zonder die dingen kan je er natuurlijk ook niet zonder problemen ermee rijden.


tomosch065.jpg



En achter zit je die puntjes zitten.. Las je zoiets op je achter brug als dat er niet erop zit. En 1 setje ketting spanners en probleem opgelost.


Kettingspanner-met-pijl.jpg
 
Dan koop je ze toch (die horen namelijk wel erop te zitten) Zonder die dingen kan je er natuurlijk ook niet zonder problemen ermee rijden.


tomosch065.jpg



En achter zit je die puntjes zitten.. Las je zoiets op je achter brug als dat er niet erop zit. En 1 setje ketting spanners en probleem opgelost.


Kettingspanner-met-pijl.jpg
Zo ziet de achterbrug er niet uit. Die is gewoon helemaal recht. Geen plek voor kettingspanners. Doe conische dingen zitten er wel op, maar doen niks. Ik zal van de week een foto maken.
 
Mijn collega heeft zo een Tomos snorfiets.
Iemand heeft daar ooit een chromen vierkante achterbrug ingezet.
Het probleem is als volgt: Hoe strak de moer van de achteras ook worden aangedraaid , het wiel gaat naar voren, resulteren de ketting komt te staan en de remkabel slap wordt.
Hoe kan ik dit het beste oplossen?
2grote Ringen Om die 2 bouten van het achterwiel doen en klaar. Ik had hetzelfde bij een Tomos van een vriend van mij en zo opgelost. Deze maar dan groter
 

Attachments

  • Screenshot_20220116-211050_Chrome.jpg
    Screenshot_20220116-211050_Chrome.jpg
    68.6 KB · Views: 5
Is het opgelost, en hoe heb je het opgelost? Heb hetzelfde probleem!
Nope. De eigenaresse heeft inmiddels een gloednieuwe scooter gekocht. De Tomos houdt ze nog aan, maar ze moet even sparen voor de oplossing. Namelijk een gewone achterbrug, zoals deze er af fabriek op zat. Ik heb er 1 gevonden. Die moet er dus nog even opgezet worden.
 
Back
Top