Toerental verlagen

Pasqual

Well-Known Member
Beste heren,

Mijn ondertussen standaard geworden aerox (std 50, 17,5, polini speeddrive + 2g evo koppeling, std uitlaat onbegrensd) loopt weer aardig.
Het gekke is dat op bovenstaande setup de scoot nauwelijks liep met een sproeier 76 (best standaard toch?) maar wel redelijk met een sproeier 126 !! (dit is overigens de enige maat die ik bij de hand heb). Welke sproeier raden jullie op basis van deze info aan?

Daarbij heb ik nu 5grams rolletjes en een onbekende drukveer, het propje heb ik uit de uitlaat gehaald. Wat zou de scooter nu ongeveer moeten lopen bij een keurige afstelling?

Hoe kan ik mijn scooter minder toeren laten draaien op dezelfde setup?

Iemand nog afstel suggesties mbt rolletjesgewicht, sproeiermaat, drukveer?

Mannen, kunnen jullie de dikgedrukte vragen beantwoorden?

Thks:winner:

Pasqual
 
Advertisement - register to remove this

Hey Pasqual...nog steeds bezig? ;) Toerental wordt bepaald door de uitlaat, wil je dit verlagen moet je de uitlaat langer maken (langere flens) of een andere pijp erop zetten. Die afstelling valt niet zomaar te zeggen, sproeier 126 is imo wel erg groot, zou bijna denken dat er iets niet helemaal lekker zit. Maar als hij goed rijd maakt het ook niet heel veel uit natuurlijk. Kan je hem niet een keer ergens op een testbank gooien incl mengselmeter? Kan je ook gelijk de rollen etc afstellen.
 
ja ik was ook al aan het piekeren over de sproeier maar ik kan ook niet bedenken wat er niet goed zou zitten...alles zit zoals het hoort en het loopt wel :S
Het zuipt natuurlijk wel een stuk meer met zon grote sproeier.. (zit zelfs nog te denken om een 12mm te gaan gebruiken) zal denk ik niet heel veel verschillen op een standaard setup ofwel?

(btw vanwege de ooit verwijderde oliepomp ivm zelf smeren tank ik nu gewoon brommix (A) )
 
Doordat je brommix rijdt, zal je inderdaad een iets grotere sproeier dan standaard moeten monteren, overigens vind ik 126 Veel te groot voor zon setup.... Dat moet kleiner kunnen, begin eerst maar eens te testen op valse lucht, keerringen even nakijken, kijken of je spruitstuk nog intact is en geen scheuringen vertoont, kan je dan nog niks vinden, dan zou ik de deo test doen. dus deo spuiten bij je cilinder spruitstuk etc, en dan horen of de toeren hoger worden,als dat het geval is heb je ergens valse lucht.. LET wel: NIET IN JE Luchtfilter!!

NB. heb je trouwens wel een luchtdicht iets op de olietoevoer op je carburateur, dat zou eventueel kunnen verklaren waarom je zo hoog in sproeier zit.!
 
De beste manier is zoals hierboven beschreven, met een lopende motor een brandbaar iets zoals benzine/brakecleaner deo nevelen richting inlaat (maar niet in filter!) Als er dan valse lucht is verandert het toerental.
 
maakt het uit of ie 2 km/h harder of zachter gaat als ie niet lekker loopt? ik zou zeggen stel um lekker af zodat ie lekker rijdt en als je dan harder wil moet je gewoon andere cilinder monteren of eventueel andere uitlaat, maar uitlaat zal je weinig opleveren denk ik.
 
ik heb ook wel eerder van dat soort bizare maten in een 17,5mm gezien, mijn schakel had vroegah 126 sproeier en die liep gewoon 1 op 20!

destijds eens bij de jager gevraagd, die had het er over dat je andere gasbuis en naald er in kan zetten zodat je met kleinere sproeiers kon werken.

je scooter moet gewoon 80 kunnen lopen met andere vario en std uitlaat enzo, (op je teller dan, wat dat int egt is weet niet precies).

en je rollen kunnen ook wel richting de 6 gram als je met std uitlaat rij!
 
idd ff kijken wat voor sproeierbuis erin zit. Dus sproeier eruit draaien, en dan met een klein steeksleuteltjes of dopje de sproeierbuis/,mengbuis eruit trekken. Grote kans dat er een AN762 in zit (geperforeerde buis) en deze kan je dan vervangen voor een AU762 zodat je met kleinere sproeier kan rijden.
 
Back
Top