Toeren en rook probleem Aprilia RS50

Bernd

PiaPimp.
Hoi, dit is de eerste keer dat ik in het schakel topic iets post :p maar het gaat over de aprilia rs50 van mn buurjongen. Hij heeft hem pas aangeschaft en er zijn de volgende problemen ontstaan: Enorme rook ontwikkeling (hij heeft euro95 getankt, geen idee waar de olie toevoer vandaan komt) en met volgas geen stijgend toerental. Nu heb ik ipv een 78 een 72 sproeier in de 12mm carb gedaan. Maar dat mocht niets baten. In de uitlaat bleek een stuk pijp te zitten (los) die we er uit hebben gehaald, maar het probleem bleef zich voordoen.. lagen toeren en veel rook. Nu hebben we de uitlaat eraf gehaald en gestart, resulterend in veel rook maar wel een goede gasreactie. Nu is de vraag; Hoe komt het dat er zoveel rookontwikkeling is? De olietankslang loopt uit op het blok en niet op de carb. Dus moet hij dan mengsmering tanken ? En vraag 2 is, hoe kan het dat hij zonder uitlaat wel " goed " loopt?

Alvast bedankt :)

Edit:

Ook hebben wij daytona gebeld; hun reactie was dat de schakelbrommer begrenst was op de cilinder.... ?! ik heb hier nog nooit van gehoord iig... Het is een Top cilinder. Weet iemand dan misschien een leuke vervangende stnd uitlaat? Dus een begrensde Yasuni bijv?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Zonder uitlaat is er vrijwel geen tegendruk.
Ik vermoed dat het een slechte verbranding ivan het mengsel is.

Of te rijk, of teveel olie, of een vetgeslagen bougie. Begin eens met een nieuwe bougietje.
 
Ik had gezelfde met mn F50 (is geen schakel, maar toch). Zonder uitlaat wou goed lopen en toeren maken, met uitlaat begonhij te niezen als je gas open trekt, kwamen er zeeën van dikke witte rook uit, en haperde hij als een gek.
Bleek een vette bougie te zijn, Was er ook van overtuigd dat het een verstopte uitlaat was.
 
ik denk dat die keerring wel goed zit, dat zou ook de rook niet verklaren. Een verstopte uitlaat is goed mogelijk, en een vette bougie had hij zeker. Maar zelfs nadat ik een andere bougie erin gedraait had. Bleef hij naar doen... Bedankt voor de tip melf.
Misschien nog wat meer oplossingen / theorieen ?
 
Een vette bougie is een gevolg. En dat gevolg blijft als je de oorzaak niet oplost ;)
Ik gok dat er teveel olie door het mengsel zit. Draai er een een auto-bougie in, of een lagere warmtegraad, en laat hem een poos stationair lopen zodat de olie kan verbranden. Als je olie door je benzine hebt gegooid haal die benzine er dan uit en doe er nieuwe in.
 
de slang van olietank gaat idd het blok in. Omdat hier de oliepomp zit ;) , er komt uit dat zelfde rare dekseltje een gaskabel en een dun slangetje. Dat dunne slangetje zit op zijn carb en smeer het zootje. Ik denk dat de correcte sproeier veel zal schelen. Probeer eens in de 80- / 90 maat sproeier. En de gasnaald in zijn laagste stand, hoogste clipje dus. Ik ga er vanuit dat de brommer nieuwe is dan bouwjaar 2002? vertel ff meer specs, zit veel variatie tussen blokken onderling
 
De RS blokken zijn vanaf `99 vrijwel identiek aan elkaar..

Verschil kan hem zitten in de cilinder.. Gila 1 en Gila 2 dachtik... heeft te maken met begrensde cilinder ofniet.. maar dat kan het probleem niet zijn

Misschien heel dom, en TE simpel... maar wat dacht je van het soort olie voor de smering ??

Wat ik deed met mijn RS:

Oliepompje afsluiten (gaskabel van de pomp af halen, en slangetjes dichten).. en ik begon met het tanken van Super plus in combi met Castrol TTS (1:40)

denk tog echt dat de rook vanuit je olie komt..
Het toerenprobleem zal hem waarsch zitten in de carburateur (pure afstelling?)..je uitlaat, OF je tamme (begrensde?) Cilinder
 
melf #50 said:
ik snap niet waarom de olie pomp er nou weer af moet :?
Omdat die pompen zijn afgesteld op een origineel blok... die niet te veel toeren draaid en niet te veel snelheid maakt

aangezien ik rond reed met 75 w poort polini, 21mm ... heb ik door die kut-pomp 2 beste vastlopers gehad...

Daarom de pomp eraf, en zelf mengen...nooit meer een probleem gehad..
 
jeroen#21 said:
Omdat die pompen zijn afgesteld op een origineel blok... die niet te veel toeren draaid en niet te veel snelheid maakt

aangezien ik rond reed met 75 w poort polini, 21mm ... heb ik door die kut-pomp 2 beste vastlopers gehad...

Daarom de pomp eraf, en zelf mengen...nooit meer een probleem gehad..


daarom dat de meeste die met pompje blijve rijden wat extra olie bij de benzine doen ;)

MvG
Jorg
 
jeroen#21 said:
Omdat die pompen zijn afgesteld op een origineel blok... die niet te veel toeren draaid en niet te veel snelheid maakt

aangezien ik rond reed met 75 w poort polini, 21mm ... heb ik door die kut-pomp 2 beste vastlopers gehad...

Daarom de pomp eraf, en zelf mengen...nooit meer een probleem gehad..


dat komt niet door die pomp.....

ik heb meerdere RSsen klaargemaakt die alleen op de oliepomp reden en die bleven ook heel...

en ik heb zelf ook een RS met 70cc en std oliepomp..

en als het blok meer toeren draait gaat de pomp dat ook doen ;)
 
melf #50 said:
dat komt niet door die pomp.....

ik heb meerdere RSsen klaargemaakt die alleen op de oliepomp reden en die bleven ook heel...

en ik heb zelf ook een RS met 70cc en std oliepomp..

en als het blok meer toeren draait gaat de pomp dat ook doen ;)

ik heb met mn Rs met 50cc manston en 19mm carb ook altijd op de olie pomp gereden nix aan de hand, maar toen ik met een 70cc manston2 en een 28mm carb. op de ori. olie pomp reed naaide die gelijk vast
dus nu is de olie pomp niet meer aangesloten en meng ik nu zelf
 
Back
Top