tips voor me setup (typhoon) noop in scooters.

mb-rider

Well-Known Member
hoi,
ik rij al bijna anderhalf jaar schakel maar heb sinds kort voor de lol een typhoon erbij gekocht. heb al zeer veel ervaring in schakels maar doe NOOIT wat met scooters gedaan dus qua koppeling en vario etc heb ik weinig verstand van
hmz.gif



er komt een 50cc athena (vlinder) op die nu een blowdown heeft van 30 heeft ipv 25. dus hij geeft zijn vermogen op een hoger toerental af.

wat moet ik allemaal veranderen aan me typhoon om hem gewoon lekker hard te laten optrekken etc, qua trekveren koppelingen etc??

de typhoon zelf is nu nog TOTAAL standaart en gaat niet harder dan 65
puke.gif
grin.gif


dus kort sammengevat ,
wat raden jullie aan voor spullen om deze athena 50 lekker te laten rijden.?
 
Advertisement - register to remove this

dan hebben we eerst meer info nodig ;)

welke maat carb?
welke maat sproeier
welk gewicht rollen
welke drukveer
wat voor koppeling
welke trekveertjes
hoe is het toerenverloop nu
wat voor uitlaat
 
dan hebben we eerst meer info nodig ;)

welke maat carb?
welke maat sproeier
welk gewicht rollen
welke drukveer
wat voor koppeling
welke trekveertjes
hoe is het toerenverloop nu
wat voor uitlaat

hoe bedoel je ? wat er nu standaart onder hangt?
want mijn vraag was juist wat ik ong moet doen qua rolletjes etc,:#

ik denk als je deze vragen beantwoordt dat ik er misschien zelf wel uit kom,

wat voor werking heeft de rolletjes exact ? lichtere ,zwaarder,
de drukveer?
de trekveertjes?


zou iemand me kunnen uitleggen wat de koppeling precies allemaal doet en of ik die moet aanpassen,

deze vraag stel ik omdat hij pakt nu op een lagere toerental. maar omdat de athena hoogtoerig is zal hij dus ook hoogtoeriger pas moeten pakken en gaan rijden. wat zal dan moeten worden aangepast.?

spoeltiming is 128 *
uitlaattiming is 188*
 
Last edited:
zo hoogtoerig is dit nog niet hoor , als je hier een std uitlaat op zet loopt dit vrij normaal..

de uitlaat/cilinder combinatie is belangrijk voor het toerental.

maar wat wil je? want met dit zou je best ver kunnen gaan.

zo zou je er een evo50 , mhr50 dpr50 uitlaat op kunnen zetten , er zijn immers scooterracers zat die niet meer 50cc rijden dus die moeten nog wel te koop zijn ,nieuw ook wel. dit zal het vermogen iig zeer goed doen icm deze timing.

zet je er bijv. een bidalot s2/s3 , yasuni R e.d. op zul je een stuk minder vermogen hebben maar wel weer een lager toerental wat het koppel op een lager toeren weer ten goed komt..

zo kun je nog ZOVEEL doen , het is maar net wat je wilt , ik zeg persoonlijk , als je met een scooter veel power wilt hebben en een beetje snelheid zou ik zeker geen 50cc gaan rijden, dan kun je nog beter de std cilinder gebruiken.. of beter gewoon een laagtoerige 70cc..

een hoogtoerige 50cc is leuk maar je moet echt veel dingen erbij kopen om het ook netjes te laten lopen en vooral langer netjes te laten lopen...

in biede gevallen zou ik zeer zeker de krukas vervangen , tenzij je met deze 50cc met een laagtoerige uitlaat gaat rijden.. en ook omdat de carterdruk imo vrij laag is met een std krukas (met 50cc)

nog iets over de athena/stage6 50cc , er zit iig al een nadeel in de zuiger , die kun je al vervangen door een betere ,ook is de kop vrij ruim , terwijl de squishband vrij klein is.

als je er bijv. een MHR zuiger in zet met een Malossi MHR50 kop zal de cilinder zo al beter zijn vermogen afgeven en gaat de betrouwbaarheid van de zuiger ook omhoog , laat staan het materiaal van de zuiger en zuigerveer wat op zich zelf ook al beter is (warmteafvoer e.d.)

nog mooier is zelfs een 85mm drijfstang met een team50 zuiger , mja , zoals ik al zeg , hoever wil je gaan?

aangezien je al over timingen wilt praten..
 
zo hoogtoerig is dit nog niet hoor , als je hier een std uitlaat op zet loopt dit vrij normaal..

de uitlaat/cilinder combinatie is belangrijk voor het toerental.

maar wat wil je? want met dit zou je best ver kunnen gaan.

zo zou je er een evo50 , mhr50 dpr50 uitlaat op kunnen zetten , er zijn immers scooterracers zat die niet meer 50cc rijden dus die moeten nog wel te koop zijn ,nieuw ook wel. dit zal het vermogen iig zeer goed doen icm deze timing.

zet je er bijv. een bidalot s2/s3 , yasuni R e.d. op zul je een stuk minder vermogen hebben maar wel weer een lager toerental wat het koppel op een lager toeren weer ten goed komt..

zo kun je nog ZOVEEL doen , het is maar net wat je wilt , ik zeg persoonlijk , als je met een scooter veel power wilt hebben en een beetje snelheid zou ik zeker geen 50cc gaan rijden, dan kun je nog beter de std cilinder gebruiken.. of beter gewoon een laagtoerige 70cc..

een hoogtoerige 50cc is leuk maar je moet echt veel dingen erbij kopen om het ook netjes te laten lopen en vooral langer netjes te laten lopen...

in biede gevallen zou ik zeer zeker de krukas vervangen , tenzij je met deze 50cc met een laagtoerige uitlaat gaat rijden.. en ook omdat de carterdruk imo vrij laag is met een std krukas (met 50cc)

nog iets over de athena/stage6 50cc , er zit iig al een nadeel in de zuiger , die kun je al vervangen door een betere ,ook is de kop vrij ruim , terwijl de squishband vrij klein is.

als je er bijv. een MHR zuiger in zet met een Malossi MHR50 kop zal de cilinder zo al beter zijn vermogen afgeven en gaat de betrouwbaarheid van de zuiger ook omhoog , laat staan het materiaal van de zuiger en zuigerveer wat op zich zelf ook al beter is (warmteafvoer e.d.)

nog mooier is zelfs een 85mm drijfstang met een team50 zuiger , mja , zoals ik al zeg , hoever wil je gaan?

aangezien je al over timingen wilt praten..


ik wil best ver gaan hoor, ik hobby veel met brommers en sinds kort ben ik me gaan verdiepen in het tunen. (daarvoor was het alleen spullen kopen en monteren, en blokken reviceren van bijv honda mb etc maar dat kan iedereen)
een vriend van me heeft de zelfde scooter en we hobby samen veel, het idee is nu , wie het meeste pk kan halen uit een 50cc AC.

ik koop nu langzaam de spullen bij 1 voor een snelle 50cc scooter vind ik wel wat meer hebben dan een snelle 70cc.

kan nu een seletra binnenroter kopen alleen zegt de persoon van wie ik hem wil kopen dat er standaart geen cdi kastje bij zit. klopt dit? en wat zal er dan voor kastje op moeten om de roter goed te laten lopen (of doen ze er de standaart cdi erop :#?
 
maar waarom dan niet meteen een goeie 50cc kopen? er zijn namelijk zeer snelle cilinders (AC) te koop zo uit de racerij , waar vooraan mee gereden werd.

de krukas en de cilinder zijn de basis , deze moeten zeer goed zijn , en de uitlaat , alles daaromheen is ook verstandig om aan te passen ,alleen is dat weer een ander verhaal.

om te zeggen dat je maximale pk's wilt halen gaat heel ver , 14-15 PK moet mogelijk zijn ,maar dat krijg je echt niet zomaar uit een luchtgekoelde AC.

zoals deze cilinders , voor een spotprijs ook nog!!

en deze hoef je niet te tunen denk ik ..
 
maar waarom dan niet meteen een goeie 50cc kopen? er zijn namelijk zeer snelle cilinders (AC) te koop zo uit de racerij , waar vooraan mee gereden werd.

de krukas en de cilinder zijn de basis , deze moeten zeer goed zijn , en de uitlaat , alles daaromheen is ook verstandig om aan te passen ,alleen is dat weer een ander verhaal.

om te zeggen dat je maximale pk's wilt halen gaat heel ver , 14-15 PK moet mogelijk zijn ,maar dat krijg je echt niet zomaar uit een luchtgekoelde AC.

zoals deze cilinders , voor een spotprijs ook nog!!

en deze hoef je niet te tunen denk ik ..

bedoelde met max pk wat kun je een beetje verwachten van getunde 50cc ;)
en ja ik snap dat deze athena niet echt geweldig is,
maar aangezien ik nog niet heel veel ervaring heb in tunen (en toch alles zelf wil doen, dat maakt het speciaal) vond ik het goed om eerst even deze athena te gebruiken en daarna over te stappen naar een evo /malossi of een andere cilinder die op me pad komt.
heb je ook cilinderkoppen voor scooters waar de bougie in het midden van de zuiger ligt en niet zoals de standaart kop /athene kop onder een hoek staat met de zuiger.?

de
krukas hebo revolution, erg mooie krukas. al vraag ik me af of de hebo sport en de revolution zo enorm veel uitmaken.
 
malossi koppen hebben ze in het midden dacht ik..

Hebo 70cc ook , maar ik weet niet of die er ook in 50cc zijn..

beter neem je een Rito , zijn goedkoop en ZEER goed , zeker met deze cilinder..

je kunt ook een krukas nemen met een 85mm drijfstang met een team zuiger , dit werkt goed in een Athena 50cc , en dan met een malossi kop , cilinder iets aanpassen en je hebt ook een zeer goeie combinatie...

feit blijft alleen dat de athena cilinders zo al minder zijn dan bijv. een malossi team..

een mhr of team zit zo al veel beter in elkaar.

dus doe je minder moeite voor hetzelfde resultaat ;)
 
malossi koppen hebben ze in het midden dacht ik..

Hebo 70cc ook , maar ik weet niet of die er ook in 50cc zijn..

beter neem je een Rito , zijn goedkoop en ZEER goed , zeker met deze cilinder..

je kunt ook een krukas nemen met een 85mm drijfstang met een team zuiger , dit werkt goed in een Athena 50cc , en dan met een malossi kop , cilinder iets aanpassen en je hebt ook een zeer goeie combinatie...

feit blijft alleen dat de athena cilinders zo al minder zijn dan bijv. een malossi team..

een mhr of team zit zo al veel beter in elkaar.

dus doe je minder moeite voor hetzelfde resultaat ;)


ik zat nog even te kijken naar de athena,
ik kan de timingen ook omhoog schroeven door een dikkere pakking/plaat onder de cilinder te leggen , en dan die aantal mm van de bovenkant af tedraaien.

ik heb helaas geen materiaal beschikbaar om dan de spoelers gelijk te leggen met de zuiger in de odp.
want dan gaan de timingen flink omhoog en blijft de blowdown gelijk. (correct me if i am wrong) dus meer toeren en meer vermogen.
 
volgens mij ligt het niet zo simpel hoor:)
ff hier pakking en daar draaien..

dat zeg ik ook niet. ;) veel werk in,

maar het werkt wel . en het lijkt me efficenter dan alleen de uitlaatpoort verhogen (kan natuurlijk ook de spoelers omhoog gooie om de blowdown naarbene te halen en dan de uitlaatpoort weer een stukje omhoog te halen maarja dat heeft ook een max .) anders zou er totaal geen compressie meer zijn :#

en vind dat mooier dan een kant en klare snelle 70cc.

maarja als je het zo bekijkt dan kan ik het werk misschien beter in een duurdere 50/70cc steken want dan haal je er nog meer uit.

want wat melf#50 al zei die athena is niet geweldig.
conclusie: beter direct veel geld erin steken voor mooie spullenx|:#

EDIT:
ik ga deze week een planning maken, anders blijft het bij mooie praatjes.
 
ik zat nog even te kijken naar de athena,
ik kan de timingen ook omhoog schroeven door een dikkere pakking/plaat onder de cilinder te leggen , en dan die aantal mm van de bovenkant af tedraaien.

ik heb helaas geen materiaal beschikbaar om dan de spoelers gelijk te leggen met de zuiger in de odp.
want dan gaan de timingen flink omhoog en blijft de blowdown gelijk. (correct me if i am wrong) dus meer toeren en meer vermogen.

zo werkt het niet , de hele kopinhoud , squish etc. van een Athena cilinder klopt al niet , ga je nu je cilinder ophogen komt het helemaal niet goed..

en ook al zou je m afdraaien, dan is dat nog al met al prutswerk eigenlijk , omdat zoals std de zuiger erin zit gewoon goed is , en ga je m ophogen klopt het niet meer..


bovendien is de bovenkant afdraaien ook geen aanraden , je kunt namelijk niet zomaar even een nicasil cilinder van de bovenkant afdraaien , dan brokkelt je wand af..

dat moet je met een diamandsteentje oid afslijpen en dan draaien.

maar , dit is niet de juiste oplossing iig.

je zult de poorten gewoon hoger moeten leggen.

imo is het gewoon prutsen zo , en zoals ik al zei kun je veel beter een kwaliteitscilinder pakken die zo al hetzelfde of meer geeft dan jij met die athena zo zult halen..

en dat is dus gewoon heel veel werk voor niks doen..

ik heb het ook gedaan met een Stage6 50 AC (aanpassen voor racegebruik dus , alleen dan met een team zuiger en malossi kop) , dat levert je gewoon heel veel werk , terwijl je de malossi cilinder met weinig aanpassingen beter kunt laten lopen.

er is maar aan zo'n cilinder dan alleen timingen..
 
Back
Top