timing veranderen door pakkingen

art of tuning

ex snelle jonge member
ik zat te denken he, mischien kan het niet maar mischien ook wel, heb het nl nog nooit geprobeerd,

als ik nou s onder me t6 70 cc een stuk of 3/4 voetpakkingen prop dus de poorten omhoogleg en dan de compressieverlies een beetje zou compeseren door er een 50cc kop op te zetten met een kleine verbrabdingskamer,,, wat zou dit tot resultaat gaan geven???????????

iemand een suggestie
 
Advertisement - register to remove this

Ik doe dat wel vaker, ik heb niet de beschikking over een haakse frees, dus ik kan mijn spoelpoorten niet goed bewerken, als je dan met extra voetpakkingen je spoelpoorttiming goed maakt en je uitlaatpoort met je dremel bewerkt, werkt dit vrij goed, alleen mis je spoelpoort oppervlak.

Ik zou geen 50cc kop nemen maar je 70cc kop iets in je cilinder laten vallen of iets van de bovenkant van de cilinder afhalen
 
Bij die traag model std pia cilinders wordt het toch ook wel eens gedaan, zodat de spoelpoorten helemaal open staan. Dan heb je ook een flink grote squish, maar het werkt wel.
 
ja zal misschien wel werken(betwijfel t) maar waarom zo gaan zitten kloten, je moet dan wel altijd precies dezelfde dikte gebruiken enz. laat gewoon tunen heb je hetzelfde en zit je niet meer te kloten :)
 
Originally posted by art of tuning
ik zat te denken he, mischien kan het niet maar mischien ook wel, heb het nl nog nooit geprobeerd,

als ik nou s onder me t6 70 cc een stuk of 3/4 voetpakkingen prop dus de poorten omhoogleg en dan de compressieverlies een beetje zou compeseren door er een 50cc kop op te zetten met een kleine verbrabdingskamer,,, wat zou dit tot resultaat gaan geven???????????

iemand een suggestie



Op zich scheelt dit een hoop aan timing (1mm scheelt al een graad of 7 voor je spoelpoorten), maar je voordeel wordt beetje de nek om gedraaid door de 1.5mm extra squish die jij gaat toevoegen. Dan wordt je compressie ipv 1:13 ineens 1:8.7 en is je verbrandingsruimte qua vorm verkloot.

Slecht (lees:nutteloos) plan. Die 50cc kop erop zal je niet veel helpen. 1mm afdraaien is een beter plan.
 
idd dit heb ik ook gedaan met een vespablokje... de spoelpoorten staan nou helemaal open, eerst had ik nog een goeie mm tussen de onderkant van mn spoelpoort en de bovenkant van de zuiger(in odp)..

heb er 4 voetpakkingen tussen zitten en mn kop en cilinder afgedraaid:) werkt best goed, uitlaatpoort is iets omhoog gebracht, moet nou alleen nog de spoelpoorten op de zuiger met het hemd van de cilinder gelijk frezen... zo blijf je bezig:)

weet iemand hoe je dan zit met je carterinhoud en -compressie... maakt dit uit als je met extra voetpakkingen gaat werken, in tegenstelling tot gewoon je cilinder tunen, en levert dit merkbaar verschil op?
 
Last edited:
Dit is een hele goede manier hoor, ik heb het ook wel eens toegepast.

Alleen het nadeel is dat de spoel, boost én uitlaat-timing allemaal meegaan.
Ook moet je even heel precies meten hoeveel er afgedraait moet worden van het deck, dit weer opvullen met setje voetpakkingen van de gewenste dikte en zorgen dat de squish weer optimaal staat..

Het is weer eens een andere manier van tuning, wel zeker de blowdown in de gaten houden.
 
Originally posted by pro race
als je niet meteen je cil wil verneuken dan kun je ook een stuk uit de zuiger halen zodat de poorten eder open.

ja maar ik moet zowieso ook aan da hemd frezen omda die vespablokjes zo krom als tieten zijn.... zuiger zit zeg maar scheef ten opzichte van de cilinder...

ik weet nie of da met alle blokjes zo is of alleen bij de mijne... ik heb van 2 blokjes 1 gemaakt... dus onderdelen door elkaar gebruikt.. achja komt wel goed:)

blowdown..? nieuw woord:D
 
Back
Top