Timing staat verkeerd maar loopt toch?

joeydemon

Active Member
Hallo ik heb een tijd geleden een andere cilinder er op gezet en ging er van uit dat me timing goed stond echter twijfel ik nu.. de scooter loopt wel maar geeft getik in het blok. Dacht eerst dat het de kleppen waren dus die wou ik nu gaan stellen echter staat de pickup en de timing streep niet gelijk. Hoe kan het dat de scooter dan wel liep? En hoe los ik dit makkelijk op zonder de kop los te halen? Gr joey
Post automatically merged:

Aanvulling; toen hij liep was er wat geluid vanuit het blok te horen en reed Max 55 echter heb ik weinig compressie voor een 80cc
Post automatically merged:

Ik heb een nieuwe kettingspanner ook besteld die komt straks binnen net als nieuw spruitstuk ik wil hem graag nu meteen goed hebben voordat ik het blok weer terug monteer dus alle tips zijn welkom (ik heb de nokkenas vorige keer ook vervangen)
Post automatically merged:

Nu klinkt dit een beetje dom maar dat tandwiel met dat streepje is verbonden met de ontsteking vliegwiel pickup ding dus hoe zet ik die gelijk?
Post automatically merged:

Heb even de kop er af gehaald en zo ziet het er uit
Post automatically merged:

.
 

Attachments

  • B58318AD-01F9-45E7-9F22-77302F533B2B.jpeg
    B58318AD-01F9-45E7-9F22-77302F533B2B.jpeg
    274.4 KB · Views: 21
  • 4499E8E2-38A7-4D3E-946D-068F9127DC79.jpeg
    4499E8E2-38A7-4D3E-946D-068F9127DC79.jpeg
    251.5 KB · Views: 14
  • DEF0E003-C7DB-4F36-801F-6005E1CC421A.jpeg
    DEF0E003-C7DB-4F36-801F-6005E1CC421A.jpeg
    143.6 KB · Views: 15
  • image.jpg
    image.jpg
    181.7 KB · Views: 9
  • image.jpg
    image.jpg
    195.9 KB · Views: 11
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Het is gelukt met de timing echter na het kleppen stellen de krukas rond gedraaid en nu hoor ik dit
Is dit normaal dat geluid bij de klep?
Post automatically merged:

Het geluid lijkt te komen op het moment dat de klep weer dicht valt
 
Last edited:
Het lijkt erop dat de inlaat klep dicht springt , dat kan alleen als de klepsteel krom is , hij zou dus een keer de zuiger geraakt kunnen hebben .
De klep hoort de tuimelaar te volgen , en niet dicht te springen . Wat je kunt doen is , de zuiger naar beneden draaien , en dan de klep indrukken .
Hiertoe de stelschroef eruit draaien , dan kom je er makkelijker bij , klep moet soepel weer omhoog komen .
Maar nu ik het filmpje nog langzamer bekijk , lijkt het ook of het tandwiel de beweging niet helemaal volgt , maar verspringt . Zit het tandwiel goed vast op de nokkenas ? Zit daar zo'n schotel ring onder de moer , en zit die wel goed om , met de hoge kant onder de moer ?
 

Attachments

  • Naamloos.png
    Naamloos.png
    4.7 KB · Views: 8
De meeste maken de fout om de Distributie ketting via de verkeerde kant er omleggen , waardoor als de Spanner er in gaat de boel 1 a 2 Tanden verdraaid
 
De meeste maken de fout om de Distributie ketting via de verkeerde kant er omleggen , waardoor als de Spanner er in gaat de boel 1 a 2 Tanden verdraaid
Heb een nieuwe spanner er in gezet en staat nog goed.. heb ook wel meer compressie dan voor ik de boel opnieuw gemonteerd heb.
Post automatically merged:

Het lijkt erop dat de inlaat klep dicht springt , dat kan alleen als de klepsteel krom is , hij zou dus een keer de zuiger geraakt kunnen hebben .
De klep hoort de tuimelaar te volgen , en niet dicht te springen . Wat je kunt doen is , de zuiger naar beneden draaien , en dan de klep indrukken .
Hiertoe de stelschroef eruit draaien , dan kom je er makkelijker bij , klep moet soepel weer omhoog komen .
Maar nu ik het filmpje nog langzamer bekijk , lijkt het ook of het tandwiel de beweging niet helemaal volgt , maar verspringt . Zit het tandwiel goed vast op de nokkenas ? Zit daar zo'n schotel ring onder de moer , en zit die wel goed om , met de hoge kant onder de moer ?
De moer zit nu goed (heb hem los gehaald en gekeken of het zat zoals jij zei) als ik de veer indruk komt hij ook goed omhoog. Zal nog een filmpje maken
Post automatically merged:

Getik weg?
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    213.3 KB · Views: 15
Last edited:
Zat de schotelring onder de moer , verkeerd om ? Dan heb je kans , dat het tandwiel te los op de nokkenas zat .
En het is beter , om teveel spanning op de spanner te vermijden , om steeds in de draai richting van het blok te draaien , en makkelijker draaien is het ook met de bougie eruit . Ik hoor nu dat getik ook niet meer .
 
Zat de schotelring onder de moer , verkeerd om ? Dan heb je kans , dat het tandwiel te los op de nokkenas zat .
En het is beter , om teveel spanning op de spanner te vermijden , om steeds in de draai richting van het blok te draaien , en makkelijker draaien is het ook met de bougie eruit . Ik hoor nu dat getik ook niet meer .
Hij zit bijna weer in elkaar ik zal laten weten hoe hij rijd
Post automatically merged:

Hij loopt maar gaskabel is doormidden dankzij kortsluiting :-)
Ik hoor geen raar getik meer uit het blok komen ook is hij ineens behoorlijk fel op zijn gas (zover dat met 4 takt gaat) kan alleen dus geen test rondje maken omdat met het blok terug plaatsen ik de loshangende carburateur langs de accu heb geveegd godzijdank alleen vonken en de gaskabel doormidden
Post automatically merged:

Zat de schotelring onder de moer , verkeerd om ? Dan heb je kans , dat het tandwiel te los op de nokkenas zat .
En het is beter , om teveel spanning op de spanner te vermijden , om steeds in de draai richting van het blok te draaien , en makkelijker draaien is het ook met de bougie
Zat de schotelring onder de moer , verkeerd om ? Dan heb je kans , dat het tandwiel te los op de nokkenas zat .
En het is beter , om teveel spanning op de spanner te vermijden , om steeds in de draai richting van het blok te draaien , en makkelijker draaien is het ook met de bougie eruit . Ik hoor nu dat getik ook niet meer .
beda
eruit . Ik hoor nu dat getik ook niet meer .Beda
Bedankt voor de tips! Die schotel zat denk ik wel verkeerd om ja.. zal binnenkort zien hoe het rijd
Post automatically merged:

Helaas net te ver weg anders had ik een tonnetje kunnen gebruiken
 

Attachments

  • 55B7C6F3-C047-4326-B0A5-24B27FB4D619.jpeg
    55B7C6F3-C047-4326-B0A5-24B27FB4D619.jpeg
    236.4 KB · Views: 16
Last edited:
Heb net ff kunnen testen met een tijdelijke oplossing voor de gaskabel.. voor het demonteren en opnieuw op tijd zetten en kleppen stellen liep hij 55 en af en toe 60 nu liep hij 50 bij kwart gas en top ongeveer 65 met wind tegen en 70 met wind mee (op de teller) ik hoor geen rare tikken meer en reageert super.. nu kan ik eindelijk verder met rollen en sproeier afstellen. Hij loopt echt stukken beter als voorheen
Post automatically merged:

Heb net ff kunnen testen met een tijdelijke oplossing voor de gaskabel.. voor het demonteren en opnieuw op tijd zetten en kleppen stellen liep hij 55 en af en toe 60 nu liep hij 50 bij kwart gas en top ongeveer 65 met wind tegen en 70 met wind mee (op de teller) ik hoor geen rare tikken meer en reageert super.. nu kan ik eindelijk verder met rollen en sproeier afstellen. Hij loopt echt stukken beter als voorheen
Loopt wel veel te hoog stationair op het moment
 
Kun je dat bijstellen met de stationair schroef ? Of staat die al helemaal uit , dan even testen op valse lucht .
Is bij te stellen met de schroef had die helemaal uit gedraaid toen het blok op verkeerde timing stond zodat hij enigszins liep. Zal van de week even netjes afstellen als ik de sproeier heb vervangen er zit nu 82 of 84 in maar wil even kijken wat die met 86 doet. Bedankt voor jullie hulp in iedergeval!
 
Dan moet hij juist niet blijven lopen , dan staat de vlinderklep dicht . werkt de choke ? En staat er spanning op als de scooter loopt ?
Sorry ik leg het beetje dom uit. Deze schroef heb ik bijna helemaal naar rechts gedraaid staan) dus als ik die weer meer naar links draai zou die minder toeren moeten maken toch?
 

Attachments

  • 1786BE52-C926-46B8-A048-8B68E151567C.jpeg
    1786BE52-C926-46B8-A048-8B68E151567C.jpeg
    130.2 KB · Views: 8
Back
Top