Piaggio Zip Timing

WesselH

New Member
Goedeavond,

Ik had problemen dat de carburateur benzine uit “spuugde” dus dacht ik de timing zal vast niet helemaal in orde zijn. De scooter startte koud altijd wel liep maar 63 op de teller en als hij warm was hield hij voor me gevoel een beetje in met gasgeven in het begin.

Het gaat hier om een piaggio zip 4t2v 80cc van dr met naruka nokkenas trouwens. en dit probleem kwam oplopen na het monteren van de 80cc.

Nu heb ik de timing aangepast, dus de zuiger op bdp gezet (gecheckt via het bougie gat) en toen mijn nokkenas goed gezet op timing. Alleen krijg ik hem momenteel niet gestart.

Kan het zo zijn dat de cillinder iets van het bdp af moet zijn om hem weer aan de praat te krijgen?
 
Advertisement - register to remove this

Kijk eens naar onderstaande Youtube-video.
Vanaf 24:30 minuut wordt het interessant voor jouw.
Kijk eens naar onderstaande Youtube-video.
Vanaf 24:30 minuut wordt het interessant voor jouw.
Als ik dit aanhoud en het puntje van 2t (2klepper) aanhoud staat hij tussen een slag in dus staat de distriebutieketting niet goed. Maar volgens mij hoor je hem sowieso al afte stellen op het hoogste punt van de zuiger (bdp) maar dan krijg ik hem niet gestart
 
Ik zou niet te veel met de timing experimenteren want als de zuiger tegen je kleppen klapt, is het gedaan met de pret!

Als het vliegwiel op tijd staat, zoals in de video, dient het nokkenastandwiel ook met het streepje naar het puntje te wijzen.
Is dit niet het geval moet je de nokkenas en kettingspanner lossen en de ketting over het nokkenastandwiel verdraaien totdat dit wel het geval is.
Nokkenas weer goed vastzetten en kettingspanner resetten en opnieuw monteren/spannen.
Nogmaals controleren of vliegwiel en nokkenas nu nog steeds op tijd staan en dan gelijk de klepspeling controleren/instellen.

Daarna niet gaan kicken of elektrisch starten maar het vliegwiel met de hand voorzichtig een aantal malen ronddraaien en voelen of de zuiger de kleppen niet raakt. (de krukas blokkeert dan)

Heb je dit alles goed gedaan, kun je de brommer starten.

Maar voor je begint, even kijken of het vliegwiel niet verdraait zit dus controleren of het spietje op de krukas aanwezig is en of het sleufje in het vliegwiel er overheen geschoven is.
 
Last edited:
Ik zou niet te veel met de timing experimenteren want als de zuiger tegen je kleppen klapt, is het gedaan met de pret!

Als het vliegwiel op tijd staat, zoals in de video, dient het nokkenastandwiel ook met het streepje naar het puntje te wijzen.
Is dit niet het geval moet je de nokkenas en kettingspanner lossen en de ketting over het nokkenastandwiel verdraaien totdat dit wel het geval is.
Nokkenas weer goed vastzetten en kettingspanner resetten en opnieuw monteren/spannen.
Nogmaals controleren of vliegwiel en nokkenas nu nog steeds op tijd staan en dan gelijk de klepspeling controleren/instellen.

Daarna niet gaan kicken of elektrisch starten maar het vliegwiel met de hand voorzichtig een aantal malen ronddraaien en voelen of de zuiger de kleppen niet raakt. (de krukas blokkeert dan)

Heb je dit alles goed gedaan, kun je de brommer starten.

Maar voor je begint, even kijken of het vliegwiel niet verdraait zit dus controleren of het spietje op de krukas aanwezig is en of het sleufje in het vliegwiel er overheen geschoven is.
Ik zou niet te veel met de timing experimenteren want als de zuiger tegen je kleppen klapt, is het gedaan met de pret!

Als het vliegwiel op tijd staat, zoals in de video, dient het nokkenastandwiel ook met het streepje naar het puntje te wijzen.
Is dit niet het geval moet je de nokkenas en kettingspanner lossen en de ketting over het nokkenastandwiel verdraaien totdat dit wel het geval is.
Nokkenas weer goed vastzetten en kettingspanner resetten en opnieuw monteren/spannen.
Nogmaals controleren of vliegwiel en nokkenas nu nog steeds op tijd staan en dan gelijk de klepspeling controleren/instellen.

Daarna niet gaan kicken of elektrisch starten maar het vliegwiel met de hand voorzichtig een aantal malen ronddraaien en voelen of de zuiger de kleppen niet raakt. (de krukas blokkeert dan)

Heb je dit alles goed gedaan, kun je de brommer starten.

Maar voor je begint, even kijken of het vliegwiel niet verdraait zit dus controleren of het spietje op de krukas aanwezig is en of het sleufje in het vliegwiel er overheen geschoven is.
Ik heb het vliegwiel en nokkenas samen weer optijd gezet. Dan staat alleen de cillinder 1tikkie af van het tdc. Hij startte nu wel weer alleen blaast er nog steeds benzine uit de carburateur en ook zonder carburateur komt er lucht uit het spruitstuk dit lijkt me niet te horen.
 
Dan is waarschijnlijk je inlaatklep lek of staat te strak , heb je ook de klepspeling gecontroleerd ?
Klepspeling heb ik gecontroleerd inderdaad, hoe kan ik checken op evt n lek?
Post automatically merged:

hoe vertaal je 2t in 2 klepper?
(ik dacht dat hetzelfde vliegwiel ook voor de 2takt werd gebruikt en dat het dáár voor stond)
Ja had ik ergens gelezen die maakte van 4t 4tempi en linkte dat aan kleppen ook met 2t. maar als ik gewoon logisch nadenk is dat helemaal mis ff terugzetten, alleen houd ik dan nog het benzine dat terug komt uit de carb.
 
Last edited:
hoe kan ik checken op evt n lek?
Als je zeker weet dat de kleppen goed op tijd staan , en goed gesteld , kan het niet anders of de klep moet lekken. De compressie zou helemaal niet in je inlaat kanaal geblazen mogen worden. Ik heb voor dit te controleren , van een oude bougie het binnen werk en porselein verwijderd , en daar een slangpilaar voor de compressor slang op gesoldeerd . Ik zet dan de zuiger zo dat de kleppen gesloten zijn , en laat dan een klein beetje druk via een verstelbare manometer de cilinder in lopen . Wel je vliegwiel blokkeren tegen het verdraaien. Je kan nu horen waar de lucht naartoe ontsnapt .
 
Als je zeker weet dat de kleppen goed op tijd staan , en goed gesteld , kan het niet anders of de klep moet lekken. De compressie zou helemaal niet in je inlaat kanaal geblazen mogen worden. Ik heb voor dit te controleren , van een oude bougie het binnen werk en porselein verwijderd , en daar een slangpilaar voor de compressor slang op gesoldeerd . Ik zet dan de zuiger zo dat de kleppen gesloten zijn , en laat dan een klein beetje druk via een verstelbare manometer de cilinder in lopen . Wel je vliegwiel blokkeren tegen het verdraaien. Je kan nu horen waar de lucht naartoe ontsnapt .
Ik twijfel over de tijd ook erg, als ik de markeringen van de koelvin op het vliegwiel aanhoud staat de cillinder niet op het tdc en volgensmij moet dat wel voor het stellen van de kleppen. of zie ik dat mis bij dit blok
 
Welke markering bedoel je dat 2t puntje op de koelvin of dat nokje op je vliegwiel?

Edit: typefoutje moet natuurlijk 4t puntje zijn, zoals in de video van mijn post #2
 
Last edited:
Ja had ik ergens gelezen die maakte van 4t 4tempi en linkte dat aan kleppen ook met 2t. maar als ik gewoon logisch nadenk is dat helemaal mis ff terugzetten, alleen houd ik dan nog het benzine dat terug komt uit de carb.
tempi = keer of takt.
klep = valvole.
heb je het al teruggezet op 4t?
 
tempi = keer of takt.
klep = valvole.
heb je het al teruggezet op 4t?
Heb hem net teruggezet op de markering van 4t. en weer gelijk gezet met de nokkenas, maar als ik hem wil starten en ik doe mijn hand tegen de luchtinlaat van de carburateur. Krijg ik als nog benzine op mn hand
 
Maar blaast hij ook werkelijk uit die opening ?
Ja beetje hetzelfde als de uitlaat, hij zal ook wel aanzuigen nog anders start hij natuurlijk sowieso niet. Zal inderdaad wel kunnen zijn dat de klep stuk is of iets. Ik haal morgen de cillinderkop eraf om maar even te kijken.
 
Ik heb nu de cillinderkop bekeken, maar de bougie zat er dus helemaal niet ver genoeg wel. Nieuwe bougie er in helemaal aangedraaid maar voor als nog benzine uit de carburateur.
Moet ik hem nou timing zetten op het tdc of op het 4t teken die net niet op het tdc staat zetten?
 
Welke markering bedoel je dat 2t puntje op de koelvin of dat nokje op je vliegwiel?

Edit: typefoutje moet natuurlijk 4t puntje zijn, zoals in de video van mijn post #2
Hier staat hij ook op 2t en heb ook meegekregen dat dit voor 2 valve staat.
 
Back
Top