Ik ben mij aan het verdiepen in cilinder tuning.
Ik ben al een aardig eind maar dat zal ik jullie besparen.
Wat mij echter nog niet helemaal duidelijk is zijn Time/Mean Area's.
Ik weet wel waar ze voor dienen, maar ik weet niet hoe je er achter kunt komen wat de "ideale" time area is voor een bepaald toerental.
En het begrip Mean Area snap ik ook niet helemaal..
simpel, zoiets bereken je niet even, dit is van zoveel dingen afhankelijk. Ik zou zeggen verdiep je eerst in de uitlaat, snap je dat een beetje weet je hoe je je cilinder hebben wilt..
want wat ik vaak hoor is: "Ik heb de cilinder getuned op c30 niveau"
Daar bedoelen ze het toerental waarop bij de meeste power geeft neem ik aan.. (ongeveer)
Maar dit toerental wordt deels beplaald door het poort opp, dus vandaar dat ik hier ben uitgekomen.
Edit: waardoor wij nu dus weer uitkomen op de welbekende "de jager discussie"
Maar wanneer er een uitlaat op maat wordt gemaakt.. wordt er dan niet uitgegaan van een bepaald toerental waarop hij zn top vermogen afgeeft? Dan moet deze toch terug te vinden zijn in de manier waarop een cilinder is getuned?