Tikkend geluid

Thomas_Hoyle

Raketje
Scooter: fiddle II; maar mijn vraag is een probleem voor sowieso 4 takt scooters in het algemeen.

Ik zit nu dus met de volgende ik issue: tijdens het optrekken hoor ik een tikkend geluid uit het motorblok komen. Het patroon van dit geluid is dat het evenredig harder wordt bij gas geven en bijna wegvalt bij gas loslaten. De klepspeling heb ik laatst gecontroleerd. Er werd wel minder tikkend geluid waargenomen, maar dit dan toevallig terzijde.

Kan het zijn dat het aan de nokkenas ketting ligt, dat deze slap en of versleten is?

En kan ik de ketting vervangen zonder de krukas lagers te verwijderen, dus gewoon met een kettingpons er o.i.d.?
 
Advertisement - register to remove this

Speling in pistonpen ?
Het zou maar zo kunnen. Ik heb een jaar geleden ofzo, de 50cc vervangen voor een mezoly 63cc kit. Ik moet bekennen dat ik aan het struggelen was met de G-clips. Maar ja, hoe je dat diagnosticeert? Het is niet bepaald dat ik een röntgenfoto kan maken ofzo. Als ik het hele motorblok opentrek, dan wil ik al die (de)montage moeite niet voor om één lullig onderdeeltje te controleren. Dan kan ik gelijk dingen vervangen, of een nieuw cillinderkitje en nieuwe krukas en krukaslagers erop zetten.
 
Last edited:
Eerst zuiger naar bdp , dan stukje door draaien naar odp , en als het kan via het bougie gat , op de zuiger drukken of je speling hoort /voelt .
 
Nee hoor als je pistonpen ruimte heeft voel je dat , omdat je de zuiger dan iets omlaag kan drukken , meestal hoor je dan ook een tik , hetzelfde
geld voor je drijfstang lager , op de krukas
 
Nee hoor als je pistonpen ruimte heeft voel je dat , omdat je de zuiger dan iets omlaag kan drukken , meestal hoor je dan ook een tik , hetzelfde
geld voor je drijfstang lager , op de krukas
Maar dat kan toch niet met de vinger? Stomme vraag misschien. En op welke plek van het zuiger vlak moet er dan contact gemaakt worden, op het centrum of bij de rand?
 
Het mooiste zou wezen als je dat kan doen als de kop eraf is , de zuiger zit dan recht in de cilinder . En dan met je duimen op de zuiger drukken .
Maar pas als de zuiger door de drijfstang een stukje maar beneden is getrokken .
 
Het mooiste zou wezen als je dat kan doen als de kop eraf is , de zuiger zit dan recht in de cilinder . En dan met je duimen op de zuiger drukken .
Maar pas als de zuiger door de drijfstang een stukje maar beneden is getrokken .
Get the picture. Maar de kop er betekent denk ik ook het blok ontkoppelen van het frame, toch? Maar is dat daar niet een soort tool voor ontworpen?
 
Niet dat ik weet , je zou door het bougie gat , op de zuiger kunnen drukken met een dun stuk rond , of er luchtdruk op kunnen zetten , maar dan moet je zorgen dat je zuiger net de compressie slag heeft gehad , zodat je kleppen gesloten zijn .
 
Niet dat ik weet , je zou door het bougie gat , op de zuiger kunnen drukken met een dun stuk rond , of er luchtdruk op kunnen zetten , maar dan moet je zorgen dat je zuiger net de compressie slag heeft gehad , zodat je kleppen gesloten zijn .
In de zin van dat ik er dan een 'dun stuk rond'* in kan plaatsen?

*Ik heb niet zo gauw een provisorisch voorwerp dat ik in de bougie gat kan steken. Maar mischien een sate prikker?
 
Denk niet dat dat sterk genoeg is , je moet ook de wrijving overwinnen van je zuigerveren in de cilinder , misschien een dikke las elektrode in de goede vorm buigen ?
 
Denk niet dat dat sterk genoeg is , je moet ook de wrijving overwinnen van je zuigerveren in de cilinder , misschien een dikke las elektrode in de goede vorm buigen ?
Ik bedoelde eerder een shashcick stok, net dik genoeg. Maar als ik wist hoe zo'n instrument heet, dan hoef ik niet armoedig te doen.

Zoiets zal heus wel bestaan. Ik neem aan dat je niet weet hoe iets dergelijks genoemd wordt, of wel?
 
Nee heb hier in mijn loopbaan ook niet van gehoord , als er een tik in de motor zit , kan dat div oorzaken hebben , je begint dan met de carterpan los te halen , om de lagers te bekijken . Maar dat is bij onze scooters geen optie . Zijn de lagers goed , kan het nog een kantelende zuiger zijn , of piston pen ruimte , dan moet toch de kop gedemonteerd worden . Ga er van uit dat de kleppen goed gesteld zijn , vrij open en dicht gaan . Ketting goed is , en ketting wiel goed op de nokkenas zit ( speling vrij)
 
Check je timing, was bij mij de boosdoener stond 1 of 2 tandjes te ver en liep prima maar wel met tikkend geluid. Je kan mijn eerdere Posts bekijken om te zien welke tips ik zelf kreeg en heb gebruikt.
 
Nee heb hier in mijn loopbaan ook niet van gehoord , als er een tik in de motor zit , kan dat div oorzaken hebben , je begint dan met de carterpan los te halen , om de lagers te bekijken . Maar dat is bij onze scooters geen optie . Zijn de lagers goed , kan het nog een kantelende zuiger zijn , of piston pen ruimte , dan moet toch de kop gedemonteerd worden . Ga er van uit dat de kleppen goed gesteld zijn , vrij open en dicht gaan . Ketting goed is , en ketting wiel goed op de nokkenas zit ( speling vrij)
Check je timing, was bij mij de boosdoener stond 1 of 2 tandjes te ver en liep prima maar wel met tikkend geluid. Je kan mijn eerdere Posts bekijken om te zien welke tips ik zelf kreeg en heb gebruikt.
Chatgpt zegt meetklok.

Misschien weet je zelf het beste welke draadje/post hierop het beste aansluit.

Maar ik denkneen ketting slijtage indicator en voor de tandwielen op het oog, maar ik weet niet hoe ik dit moet bekijken. Verder denk ik de kettingspanner controleren alsook controleren of de markering op het magneetwiel en nokkenas wiel overeenstemmen, toch?
 
Chatgpt zegt meetklok.

Misschien weet je zelf het beste welke draadje/post hierop het beste aansluit.

Maar ik denkneen ketting slijtage indicator en voor de tandwielen op het oog, maar ik weet niet hoe ik dit moet bekijken. Verder denk ik de kettingspanner controleren alsook controleren of de markering op het magneetwiel en nokkenas wiel overeenstemmen, toch?
Haal de koelkap van je ontsteking af en dan bekijk je je vliegwiel er zitten 2 nokjes op je vliegwiel zet check of die bij je pickup staat en tegelijk kijk je op het tandwiel of deze ook goed staat. Deze 2 moeten gelijk staan. Je moet wel je kleppendeksel loshalen op dat goed te kunnen bekijken. En als je bang bent dat je ketting te slap is kan je voor je een nieuwe kettingspanner aanschaft eventueel het boutje bovenop losdraaien en hem naar beneden drukken met een schroevendraaier tot je een “klik” hoort. Als dan je getik weg is zou ik aanraden hem te vervangen
Post automatically merged:

Haal de koelkap van je ontsteking af en dan bekijk je je vliegwiel er zitten 2 nokjes op je vliegwiel zet check of die bij je pickup staat en tegelijk kijk je op het tandwiel of deze ook goed staat. Deze 2 moeten gelijk staan. Je moet wel je kleppendeksel loshalen op dat goed te kunnen bekijken. En als je bang bent dat je ketting te slap is kan je voor je een nieuwe kettingspanner aanschaft eventueel het boutje bovenop losdraaien en hem naar beneden drukken met een schroevendraaier tot je een “klik” hoort. Als dan je getik weg is zou ik aanraden hem te vervangen
Ook had ik het moertje onder die bout de verkeerde kant op gezet maar lijkt me onwaarschijnlijk dat het getik daardoor kwam maar zou kunnen. Schotelring zit daar onder
 

Attachments

  • 7E5237A4-3A28-4C96-8775-5529B1E72CA0.jpeg
    7E5237A4-3A28-4C96-8775-5529B1E72CA0.jpeg
    112.5 KB · Views: 5
  • C14AF4B2-4180-41D5-AD3E-3DA21050AFB8.jpeg
    C14AF4B2-4180-41D5-AD3E-3DA21050AFB8.jpeg
    158.9 KB · Views: 5
Back
Top