Tikkend geluid speedfight 2

Daniboy123

New Member
Hallo, ik heb een speedfight 2 ac, ik heb dus 70cc mezoly erop gezet, toen gingen de keerringen stuk dus nieuwe keerringen er inen Pakkingset. Toen startte we hem en hadden we tikkend geluid. Dus nieuwe krukaslagers gehaald. Is het ook niet. Iemand een idee?
 
Advertisement - register to remove this

Zuiger veren wel goed staan?? dat het slot van de veren niet in de uitlaat poort blijven hangen???
Normaal gesproken kan dit niet.
In een zuiger voor 2-takt zitten zogenaamde slotjes zodat de "sluiting" altijd op de juiste plek zit.

Alleen als dat nokje uit de zuiger is gekomen kan zich de veer verdraaien.Naamloos.png
 
Last edited:
Tja... er zijn er zat bij die de zuiger anders om monteren , Met de Pijl naar de inlaat gericht ...:tearsofjoy::tearsofjoy::tearsofjoy::tearsofjoy:

Ja dat klopt! Maar dan is het ook gelijk afgelopen en zal de cilinder flink beschadigen wanneer de veren abrupt afbreken!
Motor loopt dan niet meer en kan men gaan vissen naar stukjes zuigerveer onderin het carter als men pech heeft...

Het gebeurt vooral wanneer er geen goede zichtbare tekens zijn aangebracht op de zuiger zelf is mijn ervaring.
Een pijl is meestal wel duidelijk qua richting, maar er worden/werden ook andere tekens gebruikt met een puntje of streepje..
Maar het kwam ook vaak voor dat er geen elk merkteken waarneembaar was en er ook niet zat??

Jaren geleden (toen nog geen ervaring) van mijn oudste broer geleerd dat ik eerst het geheel moet passen alvorens het zomaar lukraak te monteren.
Dit klinkt wat raar, maar die ouwe had wel gelijk voor wat betreft de zuiger in de juiste positie/stand te plaatsen mocht er geen teken op staan.
Dus met de cilinder op schoot en een flinke hoeveelheid olie op de zuiger met de veren deze langzaam in de cilinder drukken.
Vervolgens langzaam verder drukken tot deze aan de andere kant er weer uitkomt.
Lukt dit zonder te blijven hangen met de veren in de poorten wist je gelijk hoe de zuiger gemonteerd diende te worden.
Mocht het blijven hangen kun je er donder op zeggen dat de zuigerveren in de poorten blijven haken.
 
Last edited:
Het gebeurt vooral wanneer er geen goede zichtbare tekens zijn aangebracht op de zuiger zelf is mijn ervaring.
Een pijl is meestal wel duidelijk qua richting, maar er worden/werden ook andere tekens gebruikt met een puntje of streepje..
Maar het kwam ook vaak voor dat er geen elk merkteken waarneembaar was en er ook niet zat??
Lijkt mij als je iets uit elkaar haalt , goed kijkt hoe het 1 en ander gemonteerd zit , vooral met de huidige Techniek ... Mobile Telefoon , kan je het Filmen... Foto`s maken etc etc..( hadden wij in onze tijd niet ),
Dus als je had opgelet , kon je zien dat de slotjes van de zuigerveren naar de Inlaat gericht waren , dus ... 1 + 1 is 2... Lijkt mij.
 
Nope.., ik had/heb 2 oudere broers en een neef met een bromfietsshop...
Klinkt nu niet meer zo stoer realiseer ik me net..., ben inmiddels ook in de Abraham klasse beland!

Ook de inlaatpoorten (met rood omcirkeld) van de zuiger zijn een indicatie...

zuiger.png


Deze staan sowieso gericht op het inlaattraject dus is ook een goede indicatie.
Helaas zijn deze niet aanwezig op elk type zuiger dus is men weer terug bij af!
En daar heeft broeder Brute-Force toch wel een goed punt v.w.b. de slotjes waar de veren samenkomen/sluiten.
Het is uiteraard van belang dat deze zo ver als mogelijk verwijdert (blijven) zitten van de uitlaatpoort.
 
Back
Top