Ja dat klopt! Maar dan is het ook gelijk afgelopen en zal de cilinder flink beschadigen wanneer de veren abrupt afbreken!
Motor loopt dan niet meer en kan men gaan vissen naar stukjes zuigerveer onderin het carter als men pech heeft...
Het gebeurt vooral wanneer er geen goede zichtbare tekens zijn aangebracht op de zuiger zelf is mijn ervaring.
Een pijl is meestal wel duidelijk qua richting, maar er worden/werden ook andere tekens gebruikt met een puntje of streepje..
Maar het kwam ook vaak voor dat er geen elk merkteken waarneembaar was en er ook niet zat??
Jaren geleden (toen nog geen ervaring) van mijn oudste broer geleerd dat ik eerst het geheel moet passen alvorens het zomaar lukraak te monteren.
Dit klinkt wat raar, maar die ouwe had wel gelijk voor wat betreft de zuiger in de juiste positie/stand te plaatsen mocht er geen teken op staan.
Dus met de cilinder op schoot en een flinke hoeveelheid olie op de zuiger met de veren deze langzaam in de cilinder drukken.
Vervolgens langzaam verder drukken tot deze aan de andere kant er weer uitkomt.
Lukt dit zonder te blijven hangen met de veren in de poorten wist je gelijk hoe de zuiger gemonteerd diende te worden.
Mocht het blijven hangen kun je er donder op zeggen dat de zuigerveren in de poorten blijven haken.