thermostaat met elektrische waterpomp

robinmelis

Mr.tuning
hallo,

ik ben van plan om een elektrische waterpomp op mijn setup te plaatsen, maar nu vraag ik mij af zou deze waterpomp niet te hard koelen zodat mijn motor niet op temperatuur blijft ?

het gaat over:
mina blok (nitro)
evo2
r1400
polini rotor
overrange
24mm vlak
etc...

en als dit het geval zou zijn en ik monteer een thermostaat tussen mijn koeslangen zodat mijn temperatuur nooit onder de 60° komt.
Zou dit dan geen kwaad kunnen aan de pomp als de thermostaat gesloten is en deze dan 'in de wind' pompt?

Advertisement - register to remove this

Electrische pompen houden niet zo van weerstand. Een mechanische mits sterk genoeg maakt het niet uit. De electrische pomp zal warmer worden, los het op door een electrische pomp er tussen te doen, en dan met een stuk tape op je radiator de hoeveelheid lucht te regelen.

of een elektronische thermostaat maken... dus dat die aan wordt gestuurd door een systeempje met een temp sensor en grenswaarde enzo.
Wel enige basiskennis in de elektronica vereist.

dus dan zou ik eigenlijk een sensor moeten hebben die naargelang de temperatuur stijgt, de weerstand daalt en zo mijn waterpomp meer stroom krijgt waardoor bij meer pompt.

is dat niet zoals die sonde in de radiator van een auto ?

Je kan beter iets van een weerstandje (liefst regelbaar) tussen je accu en je waterpomp zetten. Dan kan je dmv een knopje (of met een regelbare met een draaiknopje.. nog mooier) instellen hoe hard je pomp draait.

gewoon zon knop voor een huislamp (ronde draaiknop of schuifje) gebruiken, is het gemakkelijk te regelen

al is het bij mij geen moeite..als hij koud is gaat de pomp uit, en als hij war mis de pomp weer aan...

het makkelijkste is dat je een thermostaat koopt met by-pass denk ik.
Dan moet je niet met knopjes zitten prullen en moet je er ook niet op letten om het te verzetten.

Kost wel iets meer in aankoop maar heb je verder geen gezeik mee.

Back