Wel of geen Thermostaat?

Melvin89

Active Member
Hi allemaal,

nogmaals een vraagje.

zojuist mijn NRG Power van 2007 voorzien van een DR 70.

het verbaasde mij dat er in de standaard cilinder kop geen thermostaat zat.
Wat raden jullie aan? Wel of geen thermostaat?

enige waarvoor het zorgt is dat de cilinder sneller op bedrijfstempratuur komt.
 
Advertisement - register to remove this

Hi allemaal,

nogmaals een vraagje.

zojuist mijn NRG Power van 2007 voorzien van een DR 70.

het verbaasde mij dat er in de standaard cilinder kop geen thermostaat zat.
Wat raden jullie aan? Wel of geen thermostaat?

enige waarvoor het zorgt is dat de cilinder sneller op bedrijfstempratuur komt.
Een thermostaat helpt zeker niet met opwarmen van het blok, het zorgt er alleen voor dt je de temperatuur kan aflezen, ook vreemd dat er standaard geen thermostaat op zat. Dat hoort er vgm wel op te zitten. Als ik jou was zou ik gewoon een thermostaat erin doen. Niet zo duur en makkelijk met warmrijden
 
Een thermostaat helpt zeker niet met opwarmen van het blok, het zorgt er alleen voor dt je de temperatuur kan aflezen, ook vreemd dat er standaard geen thermostaat op zat. Dat hoort er vgm wel op te zitten. Als ik jou was zou ik gewoon een thermostaat erin doen. Niet zo duur en makkelijk met warmrijden

Deurlii, denk dat je 2 dingen verward met elkaar.

De temperatuur sensor meet de temperatuur.

De thermostaat zorgt dat het water pas uit je cilinder weg gaat wanneer een bepaalde temperatuur wordt bereikt. Het is een koppeling die vanaf een bepaalde temperatuur open gaat staan.
 
Waarom zou er een thermostaat aanwezig moeten zijn??
De NRG power van 2007 heeft geen vloeistof gekoelde motor/cilinder.

Of heb je het beestje omgebouwd naar LC?

Edit Oops, ik snap het al, jij hebt de DD variant, ik ging uit van de DT...

Gewoon een thermostaat plaatsen, ze kosten immers geen godsvermogen.
En een thermostaat gaat pas open als de motor op bedrijfstemperatuur is.
Vloeistof wordt eerst rondgepomp via de slangen en radiateur, zodra de thermostaat open gaat stroomt het ook door de cilinderkop
en wordt de motor/cilinder gekoeld.
 
Last edited:
Waarom zou er een thermostaat aanwezig moeten zijn??
De NRG power van 2007 heeft geen vloeistof gekoelde motor/cilinder.

Of heb je het beestje omgebouwd naar LC?

Edit Oops, ik snap het al, jij hebt de DD variant, ik ging uit van de DT...

Gewoon een thermostaat plaatsen, ze kosten immers geen godsvermogen.
En een thermostaat gaat pas open als de motor op bedrijfstemperatuur is.
Vloeistof wordt eerst rondgepomp via de slangen en radiateur, zodra de thermostaat open gaat stroomt het ook door de cilinderkop
en wordt de motor/cilinder gekoeld.

Klopt inderdaad heb de DD ;) ben gek op DD.

Ja het verbaasde mij ook dat hij er vanaf fabriek niet in zat. Ding had na 2007 en 35000 km nog steeds dezelfde cilinder.

Ja ik weet heel goed hoe de werking van een thermostaat werkt alleen Deurlii verwarde 2 dingen met elkaar.

Volledige benaming is ook thermokoppeling dus een koppeling die gaat werken door het bereiken van een bepaalde temperatuur.
 
Deurlii, denk dat je 2 dingen verward met elkaar.

De temperatuur sensor meet de temperatuur.

De thermostaat zorgt dat het water pas uit je cilinder weg gaat wanneer een bepaalde temperatuur wordt bereikt. Het is een koppeling die vanaf een bepaalde temperatuur open gaat staan.
Mijn excuses, had nog nooit eerder gehoord van een thermostaat op een scooter. Ik nam aan dat het gewoon de temperatuur sensor was.
 
Was ook niet specifiek aan jouw gericht Melvin, maar meer algemeen ;).
@Deurlii, maakt niet hoor, je bent echt niet de enige ;).

Het is voor mij ook een tiental jaar geleden, maar ik kan me nog herinneren dat er bij mijn DR70 voor Mina LC ook geen thermostaat zat
bij en/of meegeleverd. Ik heb toen de oude thermostaat gebruikt uit de standaard cilinderkop.
Wel even gecontroleerd of deze nog wel correct werkte uiteraard, helaas is deze optie voor jouw dus niet van toepassing gezien je beginpost.

Ik zou niet zonder gaan rijden. Waarom? Het is aan de koude kant aan het worden v.w.b. het weer, zonder de thermostaat pompt er ook koude vloeistof door de cilinderkop en duurt het een stuk langer voordat de motor goed warm wordt.
Vanwege de nieuwe cilinder, welke je ook moet inrijden, is het beter om deze toch te monteren.
 
Zit er dan wel een plek om een thermostaat in de kop te plaatsen?

Het is namelijk dan de bedoeling dat je de originele van je eigen die je al had overzet op de DR 70 kop. Daarom leveren die er geen bij..
Als ze dat wel zouden doen dan zou het product veel duurder kosten. Want die thermostaat is ook niet gratis.
 
Zit er dan wel een plek om een thermostaat in de kop te plaatsen?

Het is namelijk dan de bedoeling dat je de originele van je eigen die je al had overzet op de DR 70 kop. Daarom leveren die er geen bij..
Als ze dat wel zouden doen dan zou het product veel duurder kosten. Want die thermostaat is ook niet gratis.

Eurokit, als je mijn eerste bericht had gelezen dan had je geweten dag er in mijn originele cilinder kop geen thermostaat zat.

ik weet dat je die gewoonlijk over moet zetten als hij er zit. Maar die zat er dus niet.

en tuurlijk is er in de nieuwe kop een mogelijkheid om er 1 te plaatsen anders zou ik deze hele vraag niet gesteld hebben.
 
Dan zet je er toch geen een in??

Dr70 is ook een cilinder die al veel langer op de markt is.. En vroeger voor het jaar 2000 tenminste hadden vrijwel alle liquid cooled scooters een thermostaat. Mocht je dan tegen problemen aan lopen dan kan je die later nog altijd eraan toevoegen (dan koop je er een van bijvoorbeeld een model van voor 2000.)
 
Dan zet je er toch geen een in??

Dr70 is ook een cilinder die al veel langer op de markt is.. En vroeger voor het jaar 2000 tenminste hadden vrijwel alle liquid cooled scooters een thermostaat. Mocht je dan tegen problemen aan lopen dan kan je die later nog altijd eraan toevoegen (dan koop je er een van bijvoorbeeld een model van voor 2000.)

Snap niet zo goed wat je bedoeld, of nou ja, ik denk dat je niet zo goed snapt wat ik bedoel.

heb van de week een thermostaat besteld en net gehaald maar ben bang dat ik een ander probleem heb nu. Het klinkt al een big end lager die het begeven heeft of iets onder m’n Carter kap vandaag. Net even langs mijn donor NRG Power gereden en daar de vario e.d. Uitgehaald, en die morgen even overzetten.

maar ben bang voor het ergste. Paar stukken gereden met de DR70 en ging als een malle en na een keer vol gas weg te rijden leek er iets te klappen en daarna voornamelijk een tikkend geluid.

aangezien ik de afgelopen weken al aardig wat heb uitgegeven aan scooter gaat hij even de ijskast in als het inderdaad de krukas is. Dan in het voorjaar er weer uit om de krukas te laten vervangen.

heb hem voor de fun en de formule 1 dus heb alle tijd. Maar wel jammer had er graag even wat meer op gaan rijden :(
 
Back
Top