The importance of a new spark plug and air filter. Use it to your advantage. Have fun.

JvE79

Feel freedom. Just ride your scooter.....
Dear scooter friends,

Here is a video of my yamaha neos 4-stroke injection from 2012 with 43000 km on the counter. Just to show the importance of a new spark plug and air filter. Use it to your advantage. The setup in both rides are identical. Only the air filter and spark plug have been replaced with new ones. Enjoy.

Greatings from Jeroen.
 

Attachments

  • Verschil tussen oud en nieuw luchtfilter en bougie 25-7-2023.zip
    81.6 MB · Views: 42
Advertisement - register to remove this

Zo, da's best een fel ding.
He sure is. Thanks for your comment.

Let's just say he's broken in well.

Plus a few easy little modifications that not everyone is always a fan of...... for me only the result counts. And it drives wonderfully. So a Neo's can't go faster. Only if you pump a lot of money into it? I hereby prove the opposite!


Greetings from Jeroen.
 

Attachments

  • 2022-03-15-17-25-31-803.jpg
    2022-03-15-17-25-31-803.jpg
    77 KB · Views: 13
Zo, da's beste een felding.
Nu weet ik dat er vriendelijke mensen zijn die tegen het zelf modificeren van de halfpoulie zijn.

Mijn ontdekkingen zijn echter prima. Zolang je maar de tijd neemt en het met beleid doet. Ik heb eerst op een vlakke ondergrond een stuk fijnkorrelig schuurpapier aangebracht. Beter te fijn dan te grof. Daarna zo vlak mogelijk de halfpoulie er doorlopen in meerder richtingen en ook tussendoor gedraait qua grip. Hou hem zo horizontaal mogelijk. Toen er voldoende hoeveelheid materiaal weg was geschuurd, had ik de halfpoulie opgepolijst met commandant en een draai tol met een polijst/schuurpad. Pas op dat je wel rond blijft bewegen. Zowel ivm met ontstane warmte als de kans op vlakke stukken. Net zolang totdat er geen scherpe overgang meer was van het schuinevlak naar het afgeschuurde vlak. Heeft me toch aardig wat Km/h afgeleverd zoals je in de video kan zien.
 

Attachments

  • 20230718_122548.jpg
    20230718_122548.jpg
    113.9 KB · Views: 10
  • 20230718_122850.jpg
    20230718_122850.jpg
    56.2 KB · Views: 9
  • 20240114_1505482354353252352345r325.jpg
    20240114_1505482354353252352345r325.jpg
    368.4 KB · Views: 9
Dear scooter friends,

Here is a video of my yamaha neos 4-stroke injection from 2012 with 43000 km on the counter. Just to show the importance of a new spark plug and air filter. Use it to your advantage. The setup in both rides are identical. Only the air filter and spark plug have been replaced with new ones. Enjoy.

Greatings from Jeroen.
maar, hoe weten we nou wat het belangrijkst was? de bougie of het luchtfilter? ;)
 
Ik merk wel dat een Vespa LX 2 takt goed blijft presteren als je om de 2500 km de bougie vervangt.
Als ik merk dat het starten minder goed gaat vervang ik de bougie prefentief. Kost bijna niks en voorkomt veel ergenis. Los van natuurlijk om de zoveel km ivm een beurt. Heb laatst een iridium bougie besteld. Ben gewoon benieuwd wat die doet voor mijn scooter. Of ik in positieve zin verschil merk. Zal pas ergens in het voorjaar worden denk ik. Laat het je weten.
 
ik zou dolgraag een Bosch of Denso equivalent voor mijn scooter vinden, daar ik echt niet onder de indruk ben van de bouwkwaliteit van NGK (bij Bosch en Denso wordt méér metaal gebruikt, is het sterker/zwaarder uitgevoerd, met bijkomend voordeel dat ze de compressieruimte (marginaal) verkleinen ;) hetzelfde geldt overigens voor de Champion bougies in mijn Evinrude buitenboordmotor: alles gewoon steviger uitgevoerd, waardoor het ook langer duurt voor de zij-elektrode òpgebrand is.
iridium of was het itrrium bleek in mijn auto's (op LPG) geen bal uit te maken, in mijn bankrekening des te meer, daar verving ik liever de standaard Bosch of Originele Volvo (Denso) bougies gewoon wat eerder/vaker dan voor benzine voorgeschreven.
 
Back
Top