Tgb 507 wil niet harder dan 70

PhotexNL

Member
Hoi allemaal ik heb een bijzonder dingetje met mijn tgb. Ik zag dat er een eerdere post was over een neos met een vergelijkbaar probleem dat helaas niet is opgelost. https://scooterforum.net/threads/neos-wil-niet-harder-dan-70.63214/page-4

Eerst maar even mijn setup:

Blok: Morini

Top Performance race krukas
Airsal 70cc T6 alu
17,5 do carb met sproeier 86
MHR multivar 7,2 gram rollen
Hebo achter segmenten (koppeling), mal witte druk eer en blauwe trekveren
MALOSSI V-snaar
YasuniR (zonder begrenzers)
Onbegrensde CDI
Geen varioring (duh)

Het probleem sinds ik de scooter heb is dat hij met geen mogelijkheid over de 70 GPS wil. Er is al alles aan geprobeerd wat betreft afstelling met rollen, sproeiers, trekveren, drukveren. Met lichtere rollen krijg ik overtoeren en kom ik niet goed vooruit. Geen enkele combi geeft een hogere top. Hij trekt wel lekker door en zonder dips. Nu zit er een 70cc op met 17,5 en alles is weer afgesteld maar nog steeds geen km harder. Ik heb meerdere "race" cdis getest maar dit geeft ook geen verschil. 12,5/17,5/21mm carb en afgesteld allemaal hetzelfde. Alles wijst erop dat hij ergens begrenst maar alles is eruit ook de ontsteking heb ik doorgemeten en alle waardes kloppen.

Ik kan me echt niks meer bedenken
 
Advertisement - register to remove this

Het is niet zo dat bij elke motor blok type de witte drukveer de begin drukveer is. Dit kan per motorblok verschillen. Zo heeft piaggio ook een andere kleur codering voor malossi drukveren.

Helaas ken ik het morini blok niet zo goed.
Heb zelf vaker met peugeot vertikaal, tomos, piaggio / minarelli gereden.

Wat is het standaard gewicht rolletjes wat er in zo`n morini blok gaat?
 
Hier nog even de reactie van Razerxnitro

oplossing gevonden: Variosysteem werkt erg slecht op mekaar. Zo te zien zit er in een morini blok een vario die lijkt op die van minarelli(meestal zijn minarelli drukveren erg losjes) en een achterpoelie die lijkt op peugeot(daar gaan ook peugeot drukveren in, peugeot heeft meestal strakkere drukveren dan minarelli)

Ik ben inmiddels als 1,5 jaar bezig met de 507. De originele variateur is zeker niet alles, al kun je er flinke trekkracht mee uitpeuteren. Morini werkt een beetje anders inderdaad, een zwarte drukveer standaard en zware rollen. Precies andersom dan normaal zeg maar. Originele rollen zijn 9g met een drukveer bijna gelijk aan mal rood. Erg belastend voor je snaar en koppeling. Zoals je misschien zelf al hebt gemerkt passen de snellere varios niet op een Morini blok, ook al worden deze wel verkocht, hiervoor heb ik mijn krukas moeten aanpassen. Het mocht alleen niet baten. Wat uitlaat betreft, ik heb een yasuniR.H
Het is niet zo dat bij elke motor blok type de witte drukveer de begin drukveer is. Dit kan per motorblok verschillen. Zo heeft piaggio ook een andere kleur codering voor malossi drukveren.
Bedankt eurokit, helemaal waar. Ik rij zelf met de mal wit inderdaad. Werkt het beste van alle veren. Ik heb al zo veel combinaties van trek, drukveren en rollen geprobeerd. De vertanding is inderdaad standaard erg kort, maar er rijden genoeg
Morini blokjes rond die wel gewoon 90+ tuffen. Mijn vertanding is al aangepast (secundair) maar dit veranderde helaas niks aan de snelheid
 
Last edited:
Back
Top