This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Temperatuurmeter

Hallo. Ff 'n vraagje. Heb een helemaal std aerox uit 2010 gekocht bij de dealer. Alleen de temperatuurmeter is niet aangesloten. Moet ik mij zorgen maken dat ik een warmlopen krijg of andere problemen? Of kan dit geen kwaad?.

Als ie goed afgesteld staat en de waterkoeling goed werkt dan is er in principe weinig risico.

Kijk even naar de kleur van je bougie, als die gewoon mooi is dan is dat prima en controleer of je koelwater gewoon mooi stroomt. Als dat allemaal werkt is de kans vrij klein dat ie spontaan kapot gaat.

Ik zou wel kijken of je de temperatuurmeter niet kan aansluiten, meestal is dat geen hele grote moeite en het geeft toch die extra zekerheid mocht je waterkoeling ermee ophouden.

Hmmmmm........ een temperatuurmeter die niet aangesloten is ?
Waarom zou dit zijn......?
Wellicht om een, mogelijk, probleem te verbergen.
Hoop dat je bij deze dealer garantie (op papier) hebt gekregen.
Wil je niet meteen van streek maken, maar zou de scooter zeker binnen een paar dagen heel veel kilometers laten maken en zorgen dat deze lekker warm gaat worden.
Mocht het mis gaan dan zou ik de scooter terug brengen, de koopovereenkomst ontbinden en mijn geld terug vragen/eisen.
Het kan natuurlijk zijn dat de dealer dit niet wist en je moet deze uiteraard wel de gelegenheid geven om dit op te lossen !

Heb 3 maanden garantie gekregen op het blok. Heb mijn rijbewijs helaas niet kunnen halen door het corona. De aerox kosten mij 995 euro. Had er eerst nog niet eens op gereden en was de slang van de olietank naar de carb al lek. Daarna het rubbertje tussen de remhendel en het remolietankje ook lek. Dus ja. Wat is weisheid?

Ik zou sowieso even terugkoppelen naar de dealer dat de temperatuurmeter het niet doet.

In principe zouden ze dat dan moeten fixen. Voor bijna €1000 voor een 10 jaar oude scooter verwacht ik eigenlijk wel dat ie op-top is.

Ik zou sowieso even terugkoppelen naar de dealer dat de temperatuurmeter het niet doet.

In principe zouden ze dat dan moeten fixen. Voor bijna €1000 voor een 10 jaar oude scooter verwacht ik eigenlijk wel dat ie op-top is.
De kabel die aan het blok zit is niet aangesloten. Ik weet niet of de meter er zelf überhaupt nog in zit. Maar hoeduur is het als ik het zelf doe?

De kabel die aan het blok zit is niet aangesloten. Ik weet niet of de meter er zelf überhaupt nog in zit. Maar hoeduur is het als ik het zelf doe?
Ik zou 't niet weten, ervan uitgaande dat de sensor er nog op zit, is het alleen uitzoeken waarom hij niet verbonden is.

Mocht de sensor ontbreken, ik denk niet dat ze heel prijzig zijn. Een paar tientjes waarschijnlijk. Ik weet ook niet precies waar de sensor überhaubt zit, ik heb nog nooit een Aerox van dichtbij bekeken. Ik gok dat ie in de cilinderkop steekt.

Sensor zit er nog op en de meter zit bij de teller. Moet alleen verbonden worden. Heb ik daar een speciale kabel voor nodig? Ga er wel vanuit maar welke

Dat is maar één prongetje of niet? Dan maakt het ook niet echt uit wat voor kabel je gebruikt lijkt me, als het maar past. Maar ik ben geen electrician dus ik weet 't niet zeker!

Heb 3 maanden garantie gekregen op het blok.
Puur en alleen het blok ?
Staat dit op papier ?
Als dit zo is dan kan je een twistpunt hebben.
Is de temperatuursensor onderdeel van het blok ?
Ik zou inzetten dat dit het geval is en zeggen dat de dealer dit moet fixen.
Laat je sowieso niet zomaar wegsturen en blijft stevig in je schoenen staan !
De aerox kosten mij 995 euro.
Op zich maakt het aankoopbedrag niets uit.
Garantie = garantie !
Nogmaals mijn vraag: heb je de garantietermijn op papier gekregen of mondeling ?

Hallo. Ff 'n vraagje. Heb een helemaal std aerox uit 2010 gekocht bij de dealer. Alleen de temperatuurmeter is niet aangesloten. Moet ik mij zorgen maken dat ik een warmlopen krijg of andere problemen? Of kan dit geen kwaad?.

Gewoon teruggaan ermee en je beklag doen. Simpel as that. Garantie is garantie, mondeling of schriftelijk maakt niet uit. Jij hebt hem daar gekocht, hun hebben op jou verdient en ze monteren de boel maar.

mondeling of schriftelijk maakt niet uit.
Dit maakt wel degelijk uit.
Schriftelijk, mits ondertekend en voorzien van een bedrijfslogo, dan is er een duidelijke overeenkomst.
Een mondelinge overeenkomst dient door een derde, onafhankelijke, partij bevestigd te worden.
De eerste is duidelijk, de tweede is moeilijk te bewijzen en/of te weerleggen.

Een mondeling gesloten koopovereenkomst is wel rechtsgeldig. Ik heb vaak zat een scooter gekocht zowel mondeling als handschudden. Voor andere gevallen zijn er wel uitzonderingen. In dit geval dus wel rechtsgeldig. Alhoewel bij afzegging of cancelen kan de verkoper annuleringskosten in rekening brengen of aan te tonen schade of verliezen verhalen. Dit wordt echter vaak niet gedaan bij kleine aankopen en de stappen die dan ondernomen moeten worden om je recht te halen als verkoper is het niet waard. Moeilijk om te bewijzen? dat zeker.

Last edited:
Ik heb vaak zat een scooter gekocht zowel mondeling als handschudden.
In de jaren '80 & '90 was dit een gewone zaak.
Een man, een man. Een woord, een woord........
Helaas werkt dat anno 2020 niet meer.
Keiharde afspraken op papier zijn tegenwoordig de norm...

Een mondeling overeenkomst is inderdaad rechtsgeldig maar bewijs het maar eens!

Indien de verkopende partij zich niet houdt aan de mondelinge afspraak, even een vriendelijk belletje doen en er over praten.
Gesprek opnemen en hopen dat de verkopende partij zich verspreekt of je verder helpt.

Maar als het hier puur gaat over een niet aangesloten temperatuurmeter, gewoon een willekeuring stukje elektriciteitsdraad ertussen, van op zijn minst een zelfde diameter, daarna kun je, je conclusies trekken.

In de jaren '80 & '90 was dit een gewone zaak.
Een man, een man. Een woord, een woord........
Helaas werkt dat anno 2020 niet meer.
Keiharde afspraken op papier zijn tegenwoordig de norm...
Ik denk altijd zo: zegt er een dat ik garantie heb en het niet nakomen... Dan maak ik het garantie

Precies! En buitendat met een beetje volwassen overleg kom je er wel uit. Als ze moeilijk doen, snijden ze zichzelf alleen maar in de vingers.

*Off-Topic* (inmiddels)