Yamaha Aerox temperatuurmeter

Mighty

New Member
Goeiedag,
ik heb nu al twee weken last van een elektrisch probleem met mij Yamaha Aerox.
Zodra ik een stukje heb gereden en deze dus op temperatuur is geeft hij dit niet aan op het dashboard, maar zodra ik stil sta en niet veel touren draai dan geeft hij de temperatuur wel weer aan. Als ik dus weer door rij dan gaat de meter weer naar terug totdat deze niks meer aangeeft.

Het dashboard is nog goed ik heb deze al omgedraaid met een andere en die gaf het zelfde aan, het benzine niveau geeft hij wel goed aan.

Op de foto met de hogere temperatuur staat de Aerox stationair te draaien en op de foto met de lagere stand heb ik net door de straat gereden.

Setup:
50cc standaard
Gianelli terugloop uitlaat
17,5 carb Dell orto
Polini Hi-Speed overbrenging

Ik hoop dat ik genoeg info heb gegeven en dat iemand mij kan helpen.
Mvg
Post automatically merged:

FCB18F7E-7478-49EF-A39B-FECB690078D8.jpeg19498529-DB04-476C-B3DC-F953272C7B37.jpeg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Zit er een thermostaat in , anders kijken of deze stuk is en open staat .Je krijgt nu de volle koeling als je rijdt , en koelt de koelvloeistof af , omdat de thermostaat open blijft staan , of er niet in zit.
 
De thermostaat is uit de cilinder kop, maar denk zelf dat het iets met de elektra is weet alleen niet wat. Als ik de scooter namelijk uit zet en weer op contact zet dan geeft hij bijvoorbeeld 80 graden aan maar zodra ik hem start dan gaat hij dus weer terug totdat hij niks meer aangeeft.
 
Dan pompt de waterpomp het koude koelwater weer door de radiateur en motor. Terwijl als hij stilstaat de temp van de koelvloeistof opgewarmd wordt in de kop . Je zou dit kunnen testen , door de voeler in een pannetje met heet water te leggen , aangesloten aan de draadboom , en dan het contact aan en uit te zetten .
 
De thermostaat is uit de cilinder kop, maar denk zelf dat het iets met de elektra is weet alleen niet wat. Als ik de scooter namelijk uit zet en weer op contact zet dan geeft hij bijvoorbeeld 80 graden aan maar zodra ik hem start dan gaat hij dus weer terug totdat hij niks meer aangeeft.
Maar dat is toch logisch?
Wanneer je hem start gaat je KVS direct rond JUIST omdat je thermostaat eruit is.
Hij pompt verse koude KVS langs je temperatuurmeter, en daarom zie je hem dalen.
 
Maar hij daalt totdat deze niks meer aangeeft onder de 40 graden en en van 80 naar 40 binnen ongeveer 20 sec. Is niet niet omdat deze dan zo goed koelt. De radiateur voelt ook nog warm aan. 2 weken geleden deed de scooter dit nog niet, dan zakte de temperatuur tijdens het rijden weer naar ongeveer 70, niet naar onder de 40 graden.
 
Zit er een accu in je scooter?
Zo ja, heb je de spanning over de accu-polen al eens gemeten bij stilgelegde motor, bij stationair draaiende motor en bij draaiende motor met wat gas erop?

Anders probeer eens de stekker uit de spanningsregelaar te trekken als de motor draait, als de temperatuurmeter dan weer wel de goeie waarde aangeeft, zit het probleem in de spanningsregelaar.
Verder ook even controleren of de massaverbinding van je blok in orde is.
Want de temperatuursensor maakt waarschijnlijk gebruik van deze massaverbinding en als deze een slecht contact vertoont bouwt zich een spanning op, op het metaal van het blok, daardoor zakt de stroom door de sensor en de meter geeft ook minder aan.
Leg desnoods even een tijdelijk testkabeltje tussen een blank stukje blok en de min-pool van de accu om een massaprobleem uit te sluiten.
 
Maar hij daalt totdat deze niks meer aangeeft onder de 40 graden
Kan me nog voorstellen dat wanneer de temperatuur onder een bepaald setpoint komt "minimale waarde" dat je sensor dan helemaal geen waarde meer doorgeeft, zou kunnen.
Maar als je radiateur nog warm is en je duidelijk warmte voelt aan je KVS leidingen kan dat het niet zijn.
Misschien toch iets elektrisch, probeer Sparky z'n methode eens.
 
Zal het proberen wat Sparky zegt ja, vind het raar dat als ik al een paar km minimaal 85km/u rijd dat hij dan minder dan 40 graden zou zijn.
 
Zal het proberen wat Sparky zegt ja, vind het raar dat als ik al een paar km minimaal 85km/u rijd dat hij dan minder dan 40 graden zou zijn.
Heb zelf ook thermostaat eruit, laagtoerige 70cc en vind de temperatuur op hand tast aan de KVS slangen behoorlijk meevallen.
Minder als 40graden durf ik niet te zeggen, gaat om oude model aerox geeft alleen "te warm" aan.
De buitentemperatuur is nog vrij laag niet onderschatten, maar meten is weten.
 
Tijdje terug alweer, heb alles na gekeken. Heb een nieuwe Temperatuur sensor geprobeerd, dat hielp niet. Heb een nieuwe spanningsregelaar geprobeerd, dat deed ook niks. En ik heb een extra massa kabel geprobeerd van de accu naar een kaal stukje blok, zelfs met een nieuwe accu, dat had ook geen effect. Zou niet weten wat ik nu nog kan doen.
 
Probleem gevonden!! Heb vandaag een nieuw knipperlicht relais aangesloten (deze was ook gestopt met werken rond de zelfde tijd), en tot mijn verbazing werkt de temperatuur meter nu wel weer. Hij geeft weer de juiste waarde aan tijdens het rijden en stationair draaien. Als ik het oude relais dus aansluit doet hij het niet meer. Echt weer een Aerox dingetje…. Snap alleen niet waarom het knipperlicht relais iets te maken zou hebben met de temperatuur meter.
 
Back
Top