Te arm of ontsteking te vroeg?

beunbeun

Member
Hoi Scooterforum :)

Een tijdje terug een agm vx50 2013 gekocht... Gisteren de bougie vervangen en die zag er erg witjes uit...

Nou vroeg ik mij af of dit komt door een te arm mengsel of omdat de ontsteking timing verkeerd staat?
in de carburateur zit sproeier 82. Verder is de scooter op de cdi volledig ontgrensd maar verder standaard.
Nou heb ik er niet veel ervaring mee... Maar met sproeier 82 zou die niet te arm moeten lopen toch? (Zo ja dan hoor ik het graag natuurlijk!)

Weet iemand of er een manier is om uit te sluiten of het aan de ontsteking of benzine mengsel ligt zonder het hele blok er af te halen?

Scooter gaat verder ook (maar) 52 op gps... Terwijl mijn andere AGM swan met hetzelfde blok bijna 70 loopt... (ook standaard.)
Heb dus het idee dat er iets niet helemaal lekker loopt... Kan iemand mij in de goeie richting wijzen?


Verder heeft de scooter volgens te teller 5500 gelopen... Maar gezien de staat van de scooter, de compleet afgesleten trommelrem en grote hoeveelheid slijtage stof in de karterkap schat ik eerder dat die rond de 25k zit...

Love, Beunbeun.
 
Advertisement - register to remove this

slijtage stof in de karterkap schat ik eerder dat die rond de 25k zit...
Als je dat vermoed kun je ook eens de compressie meten . Mijn gy6 ook standaard , en begrensd op cartersensor loopt het best met sproeier 85
dus je zou wat groter kunnen proberen , als is elke motor anders . Tijdstip is vast gelegd ( vliegwiel/pickup) dus kun je weinig aan veranderen .
Ook zat er bij mijn carb in het deksel een schroef , deze begrenst de schuif met omhoog gaan . Deze zit er nu niet meer in . ( nieuwe carb)
 
Als je dat vermoed kun je ook eens de compressie meten . Mijn gy6 ook standaard , en begrensd op cartersensor loopt het best met sproeier 85
dus je zou wat groter kunnen proberen , als is elke motor anders . Tijdstip is vast gelegd ( vliegwiel/pickup) dus kun je weinig aan veranderen .
Ook zat er bij mijn carb in het deksel een schroef , deze begrenst de schuif met omhoog gaan . Deze zit er nu niet meer in . ( nieuwe carb)
Helaas niet in het bezit van de juiste tools om de compressie te meten... Maar ben wel van plan om de cilinder te vervangen voor een nieuwe dus dan moet die sowieso weer goed zijn... :)
Post automatically merged:

Tenzij hij ergens valse lucht trekt.
Ga ik ook eens bekijken!
 
Voor zover ik weet zit er standaard een maat 80/82 gemonteerd qua hoofdsproeier in dit type van AGM.
Uiteraard i.c.m. met de standaard CDI en de variateurglijbus welke een opstaande rand heeft!

Als ik het goed begrijp is de huidige CDI de standaard variant en is de variateur en/of glijbus aangepast naar een zgn. snelle variant?
Als dit het geval is moet men sowieso wat hoger gaan in sproeier... Dus met maat 84 en/of 85 zit je dan goed.
(Lucht mengverhouding even controleren en zo nodig aanpassen voor een juiste mengsel, doe dit wel met een reeds warme motor.)

Als het motorblok verder gewoon goed start en rijdt/reageert is er verder weinig aan de hand lijkt me.
Is echter een aanname maar lees er niks over terug of er tijdens de koude en warme startfase problemen optreden.
 
Voor zover ik weet zit er standaard een maat 80/82 gemonteerd qua hoofdsproeier in dit type van AGM.
Uiteraard i.c.m. met de standaard CDI en de variateurglijbus welke een opstaande rand heeft!

Als ik het goed begrijp is de huidige CDI de standaard variant en is de variateur en/of glijbus aangepast naar een zgn. snelle variant?
Als dit het geval is moet men sowieso wat hoger gaan in sproeier... Dus met maat 84 en/of 85 zit je dan goed.
(Lucht mengverhouding even controleren en zo nodig aanpassen voor een juiste mengsel, doe dit wel met een reeds warme motor.)

Als het motorblok verder gewoon goed start en rijdt/reageert is er verder weinig aan de hand lijkt me.
Is echter een aanname maar lees er niks over terug of er tijdens de koude en warme startfase problemen optreden.
Nee hij loopt verder helemaal prima. Alleen de topsnelheid laat wat te wensen over en dus de kleur van de bougie.
De vario bus is glad en heeft geen opstaande rand, dus die zal niet standaard zijn dan.
Het kabeltje naar de carter sensor is onderbroken waardoor de cdi niet begrensd.
 
In principe zou de (brom)scooter ook richting de 60/65 moeten gaan met bovenstaand gegeven.
Het vervelende is dat dit type Euro 2 geleverd is met div. motorblokken van verschillende fabrikanten.
En daar kan wel de kneep zitten...

En is de Swan ook een oudje of is dit een Euro 4 variant?
Vaak lijken de blokken op het eerste gezicht identiek aan elkaar maar er zijn wel degelijk verschillen!
Vergelijk beide motorblokcoderingen eens en controleer of er één of meerdere letters en/of cijfers afwijken van elkaar.

Edit: Op het motorblok staat meestal iets van (voorbeeld} BN139QMA en/of B te lezen...
Op het kentekendocument en/of pasje zal dit als: BN50QT weergegeven worden.
 
Last edited:
In principe zou de (brom)scooter ook richting de 60/65 moeten gaan met bovenstaand gegeven.
Het vervelende is dat dit type Euro 2 geleverd is met div. motorblokken van verschillende fabrikanten.
En daar kan wel de kneep zitten...

En is de Swan ook een oudje of is dit een Euro 4 variant?
Vaak lijken de blokken op het eerste gezicht identiek aan elkaar maar er zijn wel degelijk verschillen!
Vergelijk beide motorblokcoderingen eens en controleer of er één of meerdere letters en/of cijfers afwijken van elkaar.

Edit: Op het motorblok staat meestal iets van (voorbeeld} BN139QMA en/of B te lezen...
Op het kentekendocument en/of pasje zal dit als: BN50QT weergegeven worden.
De swan is iets nieuwer uit 2015, zal wel net verschillen ja :D

Edit - ffe gezocht maar kan geen nummers vinden op de blokjes.

Om ff terug te komen op hoe de scooter loopt...
Eigenlijk loopt die prima tot die bij de topsnelheid van rond de 50 komt. Dan begint die ineens heel willekeurig en kort in te houden. Vaak een halve seconde ofzo. Voelt bijna als een toerenbegrenzer die heel even kort aanslaat ofzo ..
 
Last edited:
Nou... Beetje gebrek aan tijd vandaag maar in ieder geval de volgende conclusies getrokken ...

Sproeier 86 geprobeerd... Das m in ieder geval niet. Topsnelheid is met 86 slechts 46km/h.
Merk eigenlijk geen verschil in de eerste 40km/h.
Daarna begint die meer in te houden en schommelen te toeren wat op hoge snelheid.
Helaas geen tijd gehad om de bougie te checken op 86... Morgen weer een dag.

Daarnaast ben ik helemaal niet meer zeker van de maat van de 'orginele' sproeier. Hij is door de vorige eigenaar namelijk aardig af geragt waardoor ik het niet goed kan lezen...
Het zou zowel 80,82,83 of 88 kunnen zijn....

1000184309.jpg
Zeg het maar :D.

Morgen ff de bougie aflezen en sproeier 84 proberen, kijken wat die dan doet.
 
Sproeier is maat 82 want 83 bestaat niet!
Maar beide bloknummers zijn gewoon makkelijk af te lezen...
Zie ook voorbeeld:

nieuwe peug QMB-J blok.png

Dit is idem v.w.b. het kentekendocument!
Nogmaals een voorbeeld:

1000241604.jpg

Het is en blijft voorlopig nog steeds gissen dus....
 
Last edited:
Back
Top