Tapend afgebroken

Clarson

New Member
Laatst was ik dom bezig en dacht ik ff voor de zekerheid mijn uitlaat strakker vast draaien. Ik draaide de bout zo vast dat de tapend afbrak. Weet iemand de beste manier om deze afgebroken tapend er uit the krijgen?
De onderste is afgebroken (foto)
95FED7E9-6A25-4A24-91DF-C71D905C3790.jpeg
 
Advertisement - register to remove this

Wat heb je tot je beschikking?

Ten eerst raad ik aan om de cilinderkop eraf te halen

Je zou er 2 moertjes op kunnen zetten als het tapeind nog lang genoeg is. Dus je draait er 2 op en draait de gene die het dichts bij het blok is "los" zodat deze tegen het tweede moertje komt en hopelijk komt het tapeind los

Je zou er een moertje op kunnen tig/mig-en en dat losdraaien

Of met een griptang langzaam em proberen uit te draaien. Deze optie moet je pas later gebruiken

Verder kan je em proberen uit te boren en dan moet je het gat weer tappen en een nieuw tapeind indraaien
 
Wat heb je tot je beschikking?

Ten eerst raad ik aan om de cilinderkop eraf te halen

Je zou er 2 moertjes op kunnen zetten als het tapeind nog lang genoeg is. Dus je draait er 2 op en draait de gene die het dichts bij het blok is "los" zodat deze tegen het tweede moertje komt en hopelijk komt het tapeind los

Je zou er een moertje op kunnen tig/mig-en en dat losdraaien

Of met een griptang langzaam em proberen uit te draaien. Deze optie moet je pas later gebruiken

Verder kan je em proberen uit te boren en dan moet je het gat weer tappen en een nieuw tapeind indraaien
Ik heb niet veel tot beschiking. Dus cilinder kop eraf halen is best een taak voor mij. Ik weet niet of de manier van de moertjes gaat lukken aangezien er weinig schroef draad beschikbaar is, maar ik ga het wel proberen. Misschien moet ik maar naar een scooter zaak gaan die dit kunnen op lossen voor mij
 
Een maat van me had hetzelfde als ik het goed zie, afgebroken ter hoogte van de flens, ik kreeg hem niet los met bovenste methodes. Ik heb toen aan een koppelmoer zo'n lange een punt geslepen, waardoor ik hem in de flens op het stukje schroefdraad kon draaien en hij klemt met het schuine vlak van de moer.
Hij klemde, uitlaat zat vast en hij kon weer rijden.
Na 3 jaar werkt het nog steeds, ik heb nog nooit zoiets beuns gedaan.
 
Mocht je een lasapparaat tot je beschikking hebben. Moer er niet helemaal opdraaien binnenkant moer vast lassen. Door hitte krijg je beweging in metaal. Daarna kun je het geheel makkelijk uitdraaien
 
Mocht je een lasapparaat tot je beschikking hebben. Moer er niet helemaal opdraaien binnenkant moer vast lassen. Door hitte krijg je beweging in metaal. Daarna kun je het geheel makkelijk uitdraaien
Hij heeft amper gereedschap en dan vragen of hij een lasapparaat heeft, wdjz?
Om er goed bij te kunnen zal je toch het motorblok uit moeten bouwen.
Misschien is het dan toch verstandig om hem naar een scooterzaak te brengen.
 
methode voor als je weinig hebt: begin maar met een hamer(tje) en tik dat tapeind even kort maar heftig recht op z'n kop (als je de moerenmethode wil proberen: éérst een moer erop, dan sla je het tapeind niet te dik) daarmee breek je de roest waarmee hij vast zit in de cilinderkop. dan mag er altijd wat èchte kruipolie bij (IMAL) gewone WD40 doet het niet.
dan die twee moeren erop, stijf tegen elkaar draaien en dan samen of aan de onderste losdraaien ringsleutel op de onderste laten, bovenste daar bovenop òf de zeskanten helemaal parallel zodat er een dop over beide moeren kan)
 
Als je goed op de foto kijkt zie je dat het overgebleven stuk te kort is, geen schroefdraad meer heeft en er ook niet op te snijden is. Dus die dubbele moer methode gaat hier echt niet lukken.
 
Danku all voor de hulp. De 2 moer oplossing gaat niet werken aangezien er te weinig schroefdraad over is, het lukte me wel om er een moer over heen te doen, misschien kan ik op internet supper dunne moertjes vinden die weinig schroefdraad in beslag nemen en daardoor nog steeds die methode kan toepassen (weet iemand of dat kan?) De cilinderkop er af halen is ver boven mijn kennis. Het is een vrij nieuwe vespa dus ik wil niet de boel erger maken, waarschijnlijk als die 2 moertjes manier niet werkt breng ik hem naar een scooter zaak, ik ben alleen bang voor dat ze mij een fortuin gaan vragenA47668DC-6D44-4565-A5BB-547C39379CBE.jpeg
 
Danku all voor de hulp. De 2 moer oplossing gaat niet werken aangezien er te weinig schroefdraad over is, het lukte me wel om er een moer over heen te doen, misschien kan ik op internet supper dunne moertjes vinden die weinig schroefdraad in beslag nemen en daardoor nog steeds die methode kan toepassen (weet iemand of dat kan?) De cilinderkop er af halen is ver boven mijn kennis.
De uitlaat zit niet aan de cilinderkop maar aan de cilinder zelf.
 
Back
Top