Tapeinde inlaat verwijderen

stijnkroon

New Member
Heyhey!

Tijdens het monteren van de uitlaatbocht tapeinde afgebroken, iemand enig idee hoe ik deze het beste kan verwijderen? Dit omdat er nog maar weinig schroefdraad opzit.

Alvast bedankt!!
 

Attachments

  • A979B7C3-5BB1-44BB-B60F-232EA391D590.jpeg
    A979B7C3-5BB1-44BB-B60F-232EA391D590.jpeg
    118.1 KB · Views: 41
Advertisement - register to remove this

Heyhey!

Tijdens het monteren van de uitlaatbocht tapeinde afgebroken, iemand enig idee hoe ik deze het beste kan verwijderen? Dit omdat er nog maar weinig schroefdraad opzit.

Alvast bedankt!!
Zo te zien zit er nog genoeg "vlees" op de bout.
Doe het volgende:
Inspuiten met IMAL of WD-40 (bij het schroefdraad)
Zie rode pijl op de foto.
Paar minuten in laten trekken.
Griptang op de bout en draaien maar!!!
 

Attachments

  • Draadeinde.jpeg
    Draadeinde.jpeg
    172.7 KB · Views: 26
Last edited:
Je zou kunnen kijken of je aan het onderste gedeelte misschien wat meer draad kan tappen.

Met een beetje geluk zouden er dan 2 moeren erop moeten passen.. En die strak tegen elkaar draaien. Of vast zetten met loctite rood permanent vast. En dan met beleid proberen te lossen.

Keramische vet van hier boven kan, maar als je tap-ends niet gehard zijn kunnen ze nog altijd breken..
Dus ligt er ook maar net aan wat voor kwaliteit tap-ends je gebruikt bij een montage.. Zou daar nooit op willen besparen.
 
Mogelijk kun je met een ijzerzaag de randjes eraf zagen zodat je grip krijgt steek sleutel 8 oid. Ook kun je hem inboren en dan een torq erin tikken en accu boor gebruiken.
 
Beste is een moer erop tig lassen en die door de hitte los te draaien.
Maar dat is expert level!


Als je lassen kan is dat opzicht niet zo heel moeilijk.. Gaat erom dat de warmte penatratie in de tap-end goed moet zijn met de moer die je erop wilt lassen.. En beter ook wat af laten koelen, anders breek je de tap-end nog een keer eraf en dan word het waarschijnlijk uitboren.
 
Als je lassen kan is dat opzicht niet zo heel moeilijk.. Gaat erom dat de warmte penatratie in de tap-end goed moet zijn met de moer die je erop wilt lassen.. En beter ook wat af laten koelen, anders breek je de tap-end nog een keer eraf en dan word het waarschijnlijk uitboren.
De meeste mensen kunnen een stuk staal aan elkaar schijten als dat op de werkbank ligt.
Ja, als je dat lassen noemt.

Maar een moer op een stuk draadeind TIG lassen is toch wel een stuk moeilijker.
Ook als de cilinder nog op de scooter zit.
Met de TIG toorts het materiaal verwarmen en met je andere hand het toevoeg materiaal aanbrengen.

MIG of elektrode zullen minder geschikt zijn hiervoor

Niet laten afkoelen ivm kerfwerking en verandering van het metaal naast de las.
 
De meeste mensen kunnen een stuk staal aan elkaar schijten als dat op de werkbank ligt.
Ja, als je dat lassen noemt.

Maar een moer op een stuk draadeind TIG lassen is toch wel een stuk moeilijker.
Ook als de cilinder nog op de scooter zit.
Met de TIG toorts het materiaal verwarmen en met je andere hand het toevoeg materiaal aanbrengen.

MIG of elektrode zullen minder geschikt zijn hiervoor

Niet laten afkoelen ivm kerfwerking en verandering van het metaal naast de las.

Valt allemaal wel mee. Je gaat hier immers geen professionele werkstuk aan elkaar lassen. Gewoon moer erop, materiaal van bout en moer aan elkaar laten vloeien en zit genoeg vast om het los te draaien.

Zoals @eurokit het zei gewoon een dubbele moer als er nog genoeg vlees op zit. Enkel moer kan ook, loctite 638 erop en zit muurvast. Daarna kruipolie laten inwerken en proberen los te draaien.

Is trouwens wel een M6 draadeind zover ik kan zien. Groot kans dat de draadeind ook geheel afbreekt. Dan ben je wel verder van huis.
 
Valt allemaal wel mee. Je gaat hier immers geen professionele werkstuk aan elkaar lassen. Gewoon moer erop, materiaal van bout en moer aan elkaar laten vloeien en zit genoeg vast om het los te draaien.

Zoals @eurokit het zei gewoon een dubbele moer als er nog genoeg vlees op zit. Enkel moer kan ook, loctite 638 erop en zit muurvast. Daarna kruipolie laten inwerken en proberen los te draaien.

Is trouwens wel een M6 draadeind zover ik kan zien. Groot kans dat de draadeind ook geheel afbreekt. Dan ben je wel verder van huis.
Prima,
Vloei jij even een verzonken moer op dat tapeind met TIG. ;-)

Kom ik graag even kijken.
 
Niks mis mee.....

Ik denk niet dat het nog zin heeft om hier verder over in discussie te gaan.
Niet vervelend bedoeld natuurlijk..

Ja er is ook helemaal niks mis mee om een afgebroken tapeind eruit te krijgen dmv een moer erop te lassen. Toevoegen van draad is geheel overbodig. Dat een moer verzonken is maakt ook geen reet uit. Desnoods het gegalvaniseerd laagje eraf schuren.
 
Back
Top