De 8 bar is verklaarbaar omdat het schroefdraad van mijn compressiemeter een stuk kleiner is dan het stuk van de cilinderkop waar je t in draait.In principe heb je alle ingrediënten om een lopende motor te hebben . Je weet zelf zeker dat alles goed staat , dus nemen we dat aan . 8 bar zou hij op moeten lopen , al is dat met een nieuwe zuiger en veren niet bijster veel. Heb je de sloten van de veren ook verdraaid geplaatst ? Wordt je bougie nat tijdens het starten? Het ontstekings tijdstip kun je ook globaal bekijken , door de verhoging op je vliegwiel onder de pickup te plaatsen , dan weet je ongeveer de hoogte waar je zuiger is . het mooiste is hiervoor de timinglamp.
Bouwjaar 2021, euro 4 dus idd ecu.volgens mij is het bouwjaar bepalend voor de overstap van cdi naar ecu en dat vermeld je niet?
heb je de zuigerveersloten ook opgemeten (los van de zuiger in je cilinder schuiven, vlak zetten mbv de zuiger en dan voelermaat ertussen passen. moet ca. 0,2 mm zijn
wie weet of (deze) scooter(s) met wasted spark werken? (of dat de vonk 360 graden verkeerd kàn staan (dus aan het einde van de uitlaatslag)
Zoals C-row al opmerkte is dit een cdi maar indien het een nieuwer Euro4 of 5 model is, is dit een ECU.Vliegwiel TDC komt overeen met de piston dus zat meer te denken aan een fout in de ecu (dit model heeft een ecu ipv cdi toch?)
Ik ga het proberen met een andere ecu. Ik ga even checken met mn hand. Dacht altijd dat je hiervoor te weinig momentum had aan het vliegwiel om te vonken.Je zou een andere cdi of ecu moeten proberen , maar als je het vliegwiel met de hand draait , en het nokje komt langs de pickup , vonkt hij dan ?
Als je dit moment bepaalt , en je meet de hoogte van de zuiger tot bdp , heb je de voor ontsteking .
ook zou er ook een merkteken op je vliegwiel kunnen staan , voor het ontstekings tijdstip
Het is een ecu was ik al achter, euro4 inderdaad en heeft idd ook het motormanagementlampje.Zoals C-row al opmerkte is dit een cdi maar indien het een nieuwer Euro4 of 5 model is kan dit een ECU zijn.
Maak anders eens ee foto van die CDI/ECU.
Men ziet het ook aan het dashboard op een scooter met een ECU vindt je altijd een oranje motormanagementlampje zoals hieronder. (fault indicator light, rechts boven)
View attachment 69335
Zoals C-row al opmerkte is dit een cdi maar indien het een nieuwer Euro4 of 5 model is, is dit een ECU.
Maak anders eens een foto van die CDI/ECU.
Men ziet het ook aan het dashboard op een scooter met een ECU vindt je altijd een oranje motormanagementlampje zoals hieronder. (fault indicator light, rechts boven)
Geeft dit lampje geen foutmelding of gaat dit branden als je de scooter op contact zet aan en gaat na een aantal seconden vanzelf uit?
View attachment 69335
Dat klopt maar gaat om het idee.Het type dashboard dat jij stuurt is van een euro 5 (injectie)
Deze geeft geen melding knippert niet maar ik weet dat hij werkt omdat hij wel knippert als ik de carburateur los maak (sensor van gaskleppositie)Geeft dit lampje geen foutmelding of gaat dit branden als je de scooter op contact zet aan en gaat na een aantal seconden vanzelf uit?
je zuigerveren moeten bij je cilinder passen. jij vervangt de zuiger niet voor de kat z'n viool en dan zal de cilinder ook wel wat slijtage hebben dus dan kàn het zijn dat je nù op 0,25 zit, maar als die zuigerveren inlopen op je gebruikte cilinder, het 0,3 wordt, en dan zakt je compressie weer..Bouwjaar 2021, euro 4 dus idd ecu.
Nee niet gemeten maar is een originele zuiger met zuigerveren en de compressie is goed dus ben er vrij zeker van dat dat klopt.
goed punt, daar zou hij een nokkenassensor voor moeten hebben.. en die heeft ie volgens mij niet dus wasted spark en dan maakt het niet uit wèlk BDP je pakt.zou dat zo kunnen zijn met die wasted spark ja?
Waardoor zou de scooter weten welk van de 2 keer die moet vonken?
Heb de boel voor de zekerheid maar helemaal los gemaakt en zuigerveer paste idd niet groter dan voelermaatje 0,2mm in. Gelukkig maar.je zuigerveren moeten bij je cilinder passen. jij vervangt de zuiger niet voor de kat z'n viool en dan zal de cilinder ook wel wat slijtage hebben dus dan kàn het zijn dat je nù op 0,25 zit, maar als die zuigerveren inlopen op je gebruikte cilinder, het 0,3 wordt, en dan zakt je compressie weer..
Hij doet het ongeveer 2 maanden niet, dus lijkt me niet. En ben het al vrij veel ook met remreiniger aan het proberen dus zou als het goed is geen probleem moeten zijn.nog een stomme vraag voor ik m'n mandje in kruip: hoe lang deed ie het al niet toen jij 'm kocht? je probeert toch niet op dooie benzine te starten hè? (#jezaldeeerstenietwezen
mooi zo!Heb de boel voor de zekerheid maar helemaal los gemaakt en zuigerveer paste idd niet groter dan voelermaatje 0,2mm in. Gelukkig maar.
aan lijken heb ik een broertje dood.Hij doet het ongeveer 2 maanden niet, dus lijkt me niet.
bij mij ook.Ben er net achter gekomen dat hij het niet doet sinds iemand m een beurt heeft gegeven. Wekt nog meer vragen bij mij op
Nee begrijp ik, maar mijn punt is al zou de benzine idd te oud zijn. Dan zou die alsnog wel iets moeten doen op remreiniger. En dat doet ie niet.aan lijken heb ik een broertje dood.
hoeveel moeite is het om er wat verse E5 (of liever E0) bij te kieperen? (of een test-tankje van een fles of jerrycan en 1 m slang te maken dat je boven je carb hangt?)
als die oude benzine nieuw al derderangs E10 was heb je nou een tank met slappe ontvetter, maar geen brandstof meer.
..doordat ie een keer is teruggeslagen of doordat het vliegwiel eraf is geweest, de spie verloren is gegaan en je vliegwiel nu te vroeg of te laat terug op de krukas staat. #jezalookhiermeenietdeeerstezijnHeeft iemand misschien een service manual voor de sym x pro? Ik heb flink online gekeken en het enige wat ik kan bedenken is dat inderdaad het moment van de vonk niet klopt bij de scooter. Wie o wie weet hoe ik dat zou moeten fixen. En hoe dat ineens niet meer klopt?
Dit kun je bijna vergeten voor een Euro4.Heeft iemand misschien een service manual voor de sym x pro?
Dan lijkt mij ook dat de spie niet verloren is gegaan, maar controleren is altijd beter dan aannemen.Vliegwiel TDC komt overeen met de piston
Daar zit zeker een aantal graden verschil in.Maar staat het TDC vermeld op het vliegwiel? of het ontstekingspunt?