Sym x pro niet te starten.

OlivierN

Active Member
Goedemiddag,
Ik heb een sym x pro gekocht die het niet deed.
Deze had teveel olie in het blok en weinig compressie.
Ik heb de olie vervangen en de bougie en zuiger+zuigerveren en pakkingen ook. (Geen krassen in de cilinder)
De krukas had geen speling en draaide nog goed rond.
De kleppen lekte een beetje deze heb ik opnieuw geslepen.
Tandwiel van de timing goed terug gezet.
Hij vonkt goed blauw, heeft nu goede compressie (8 bar) en zuigt bij inlaat en blaast uit de uitlaat.
Maar hoeveel ik ook probeer ik krijg m niet gestart. Geen enkele ontploffing.
Benzine komt gewoon in de carb.
Carb eraf gehaald om te checken wat ie doet als ik remreiniger bij het spruitstuk spuit en hij doet nog steeds niks. Ik blijf de vonk checken en hij vonkt altijd.
Het enige wat ik nog niet heb gedaan is met een timing lamp de timing van de vonk checken (ik heb geen stroboscoop)
Maar het lijkt me niet waarschijnlijk dat deze timing niet goed is.

Weet iemand raad? Wat vergeet ik??
 
Advertisement - register to remove this

In principe heb je alle ingrediënten om een lopende motor te hebben . Je weet zelf zeker dat alles goed staat , dus nemen we dat aan . 8 bar zou hij op moeten lopen , al is dat met een nieuwe zuiger en veren niet bijster veel. Heb je de sloten van de veren ook verdraaid geplaatst ? Wordt je bougie nat tijdens het starten? Het ontstekings tijdstip kun je ook globaal bekijken , door de verhoging op je vliegwiel onder de pickup te plaatsen , dan weet je ongeveer de hoogte waar je zuiger is . het mooiste is hiervoor de timinglamp.
 
In principe heb je alle ingrediënten om een lopende motor te hebben . Je weet zelf zeker dat alles goed staat , dus nemen we dat aan . 8 bar zou hij op moeten lopen , al is dat met een nieuwe zuiger en veren niet bijster veel. Heb je de sloten van de veren ook verdraaid geplaatst ? Wordt je bougie nat tijdens het starten? Het ontstekings tijdstip kun je ook globaal bekijken , door de verhoging op je vliegwiel onder de pickup te plaatsen , dan weet je ongeveer de hoogte waar je zuiger is . het mooiste is hiervoor de timinglamp.
De 8 bar is verklaarbaar omdat het schroefdraad van mijn compressiemeter een stuk kleiner is dan het stuk van de cilinderkop waar je t in draait.
Ja bougie lijkt wel gewoon nat te worden. Vliegwiel TDC komt overeen met de piston dus zat meer te denken aan een fout in de ecu (dit model heeft een ecu ipv cdi toch?)
 
Heeft iemand misschien een service manual voor de sym x pro? Ik heb flink online gekeken en het enige wat ik kan bedenken is dat inderdaad het moment van de vonk niet klopt bij de scooter. Wie o wie weet hoe ik dat zou moeten fixen. En hoe dat ineens niet meer klopt?
 
Je zou een andere cdi of ecu moeten proberen , maar als je het vliegwiel met de hand draait , en het nokje komt langs de pickup , vonkt hij dan ?
Als je dit moment bepaalt , en je meet de hoogte van de zuiger tot bdp , heb je de voor ontsteking .
ook zou er ook een merkteken op je vliegwiel kunnen staan , voor het ontstekings tijdstip
 
volgens mij is het bouwjaar bepalend voor de overstap van cdi naar ecu en dat vermeld je niet?
heb je de zuigerveersloten ook opgemeten (los van de zuiger in je cilinder schuiven, vlak zetten mbv de zuiger en dan voelermaat ertussen passen. moet ca. 0,2 mm zijn
wie weet of (deze) scooter(s) met wasted spark werken? (of dat de vonk 360 graden verkeerd kàn staan (dus aan het einde van de uitlaatslag)
 
volgens mij is het bouwjaar bepalend voor de overstap van cdi naar ecu en dat vermeld je niet?
heb je de zuigerveersloten ook opgemeten (los van de zuiger in je cilinder schuiven, vlak zetten mbv de zuiger en dan voelermaat ertussen passen. moet ca. 0,2 mm zijn
wie weet of (deze) scooter(s) met wasted spark werken? (of dat de vonk 360 graden verkeerd kàn staan (dus aan het einde van de uitlaatslag)
Bouwjaar 2021, euro 4 dus idd ecu.
Nee niet gemeten maar is een originele zuiger met zuigerveren en de compressie is goed dus ben er vrij zeker van dat dat klopt.
zou dat zo kunnen zijn met die wasted spark ja?
Waardoor zou de scooter weten welk van de 2 keer die moet vonken?
 
Vliegwiel TDC komt overeen met de piston dus zat meer te denken aan een fout in de ecu (dit model heeft een ecu ipv cdi toch?)
Zoals C-row al opmerkte is dit een cdi maar indien het een nieuwer Euro4 of 5 model is, is dit een ECU.
Maak anders eens een foto van die CDI/ECU.
Men ziet het ook aan het dashboard op een scooter met een ECU vindt je altijd een oranje motormanagementlampje zoals hieronder. (fault indicator light, rechts boven)

Geeft dit lampje geen foutmelding of gaat dit branden als je de scooter op contact zet aan en gaat na een aantal seconden vanzelf uit?

1678618118223.png
 
Je zou een andere cdi of ecu moeten proberen , maar als je het vliegwiel met de hand draait , en het nokje komt langs de pickup , vonkt hij dan ?
Als je dit moment bepaalt , en je meet de hoogte van de zuiger tot bdp , heb je de voor ontsteking .
ook zou er ook een merkteken op je vliegwiel kunnen staan , voor het ontstekings tijdstip
Ik ga het proberen met een andere ecu. Ik ga even checken met mn hand. Dacht altijd dat je hiervoor te weinig momentum had aan het vliegwiel om te vonken.
Denk dat ik toch even een timing lamp bestel...
Post automatically merged:

Zoals C-row al opmerkte is dit een cdi maar indien het een nieuwer Euro4 of 5 model is kan dit een ECU zijn.
Maak anders eens ee foto van die CDI/ECU.
Men ziet het ook aan het dashboard op een scooter met een ECU vindt je altijd een oranje motormanagementlampje zoals hieronder. (fault indicator light, rechts boven)
View attachment 69335
Het is een ecu was ik al achter, euro4 inderdaad en heeft idd ook het motormanagementlampje.
 
Zoals C-row al opmerkte is dit een cdi maar indien het een nieuwer Euro4 of 5 model is, is dit een ECU.
Maak anders eens een foto van die CDI/ECU.
Men ziet het ook aan het dashboard op een scooter met een ECU vindt je altijd een oranje motormanagementlampje zoals hieronder. (fault indicator light, rechts boven)

Geeft dit lampje geen foutmelding of gaat dit branden als je de scooter op contact zet aan en gaat na een aantal seconden vanzelf uit?

View attachment 69335

Euro 4 model is het ecs systeem van dellorto
Oftewel noem het een ecu/ecs
Het type dashboard dat jij stuurt is van een euro 5 (injectie)
 
Bouwjaar 2021, euro 4 dus idd ecu.
Nee niet gemeten maar is een originele zuiger met zuigerveren en de compressie is goed dus ben er vrij zeker van dat dat klopt.
je zuigerveren moeten bij je cilinder passen. jij vervangt de zuiger niet voor de kat z'n viool en dan zal de cilinder ook wel wat slijtage hebben dus dan kàn het zijn dat je nù op 0,25 zit, maar als die zuigerveren inlopen op je gebruikte cilinder, het 0,3 wordt, en dan zakt je compressie weer..
zou dat zo kunnen zijn met die wasted spark ja?
Waardoor zou de scooter weten welk van de 2 keer die moet vonken?
goed punt, daar zou hij een nokkenassensor voor moeten hebben.. en die heeft ie volgens mij niet dus wasted spark en dan maakt het niet uit wèlk BDP je pakt.
nog een stomme vraag voor ik m'n mandje in kruip: hoe lang deed ie het al niet toen jij 'm kocht? je probeert toch niet op dooie benzine te starten hè? (#jezaldeeerstenietwezen)
 
je zuigerveren moeten bij je cilinder passen. jij vervangt de zuiger niet voor de kat z'n viool en dan zal de cilinder ook wel wat slijtage hebben dus dan kàn het zijn dat je nù op 0,25 zit, maar als die zuigerveren inlopen op je gebruikte cilinder, het 0,3 wordt, en dan zakt je compressie weer..
Heb de boel voor de zekerheid maar helemaal los gemaakt en zuigerveer paste idd niet groter dan voelermaatje 0,2mm in. Gelukkig maar.

nog een stomme vraag voor ik m'n mandje in kruip: hoe lang deed ie het al niet toen jij 'm kocht? je probeert toch niet op dooie benzine te starten hè? (#jezaldeeerstenietwezen
Hij doet het ongeveer 2 maanden niet, dus lijkt me niet. En ben het al vrij veel ook met remreiniger aan het proberen dus zou als het goed is geen probleem moeten zijn.

Ben er net achter gekomen dat hij het niet doet sinds iemand m een beurt heeft gegeven. Wekt nog meer vragen bij mij op
 
Heb de boel voor de zekerheid maar helemaal los gemaakt en zuigerveer paste idd niet groter dan voelermaatje 0,2mm in. Gelukkig maar.
mooi zo!
Hij doet het ongeveer 2 maanden niet, dus lijkt me niet.
aan lijken heb ik een broertje dood.
hoeveel moeite is het om er wat verse E5 (of liever E0) bij te kieperen? (of een test-tankje van een fles of jerrycan en 1 m slang te maken dat je boven je carb hangt?)
als die oude benzine nieuw al derderangs E10 was heb je nou een tank met slappe ontvetter, maar geen brandstof meer.
Ben er net achter gekomen dat hij het niet doet sinds iemand m een beurt heeft gegeven. Wekt nog meer vragen bij mij op
bij mij ook.
dat teveel aan olie is niet via carterventilatie in het luchtfilter terecht gekomen waardoor dat nu potdicht zit?
 
aan lijken heb ik een broertje dood.
hoeveel moeite is het om er wat verse E5 (of liever E0) bij te kieperen? (of een test-tankje van een fles of jerrycan en 1 m slang te maken dat je boven je carb hangt?)
als die oude benzine nieuw al derderangs E10 was heb je nou een tank met slappe ontvetter, maar geen brandstof meer.
Nee begrijp ik, maar mijn punt is al zou de benzine idd te oud zijn. Dan zou die alsnog wel iets moeten doen op remreiniger. En dat doet ie niet.
Zal van de week even met een jerrycan naar de pomp rijden
 
Heeft iemand misschien een service manual voor de sym x pro? Ik heb flink online gekeken en het enige wat ik kan bedenken is dat inderdaad het moment van de vonk niet klopt bij de scooter. Wie o wie weet hoe ik dat zou moeten fixen. En hoe dat ineens niet meer klopt?
..doordat ie een keer is teruggeslagen of doordat het vliegwiel eraf is geweest, de spie verloren is gegaan en je vliegwiel nu te vroeg of te laat terug op de krukas staat. #jezalookhiermeenietdeeerstezijn
 
Maar staat het TDC vermeld op het vliegwiel? of het ontstekingspunt?
Daar zit zeker een aantal graden verschil in.
De ecu krijgt van de pickupspoel een flink aantal graden voor het TDC een impuls. als dat verhoogd plaatje op het vliegwiel voorbij de pickupspoel draait.
De ECU weet op dat moment waar zich de zuiger bevindt.
De ECU weet ook, door het aantal pulsjes per tijdseenheid, wat het momentele toerenttal van het motorblok is.
Hieruit "berekend" de ECU de tijd die hij moet wachten met het commando richting bobine om te vonken.
Omdat het ontstaan van de vonk en de ontbranding van het mengsel een bepaalde tijd in beslag neemt (Dwell Time) zal het commando van de ECU aan de bobine om te vonken altijd voor het TDC zijn, hoeveel eerder is afhankelijk van het toerental. (variabele voorontsteking.)
Bij Euro4 is het ook nog eens zo dat de snelheid van de scooter ok nog in betracht wordt genomen, nadert de scooter de constructiesnelheid, zal de voorontsteking niet meer vervroegen zodat de snelheid (=toerental) niet meer kan toenemen (snelheidsbegrenzer).
 
Last edited:
Back
Top