Sym Orbit doet helemaal niets meer?

SymScooter

New Member
Mijn vrouw heeft een Sym Orbit van 2012 die afgelopen maanden in de schuur heeft gestaan met sleutel erin en contact aan...

Hij deed/doet helemaal niets meer, als je hem op contact zet dan gebeurt er niets (geen lampje of tank pijl) op de dashboard.
Ik dacht accu leeg/defect dus deze opgeladen en nogmaals geprobeerd maar nog steeds niets.
Nieuwe accu besteld maar nog steeds hetzelfde probleem..

Ik heb totaal geen verstand van scooters/motoren maar ben wel een beetje technisch aangelegd dus ik dacht ik ga eens kijken of ik zelf iets kan ontdekken aangezien naar een scooterwinkel rijden geen optie is.

In de ruimte waar de accu zit kwam ik 2 zekeringen tegen, deze gecontroleerd met de multimeter en ze zijn goed.
Toen heb ik de boel los zitten maken en de 12v kabels volgen...
Als eerste komen de kabels onder de bagageruimte uit, gemeten = 12V aanwezig.
IMG_7550.jpg

Vervolgens gaat het via de pijp aan de linkerkant naar het voren:
IMG_7551.jpg
Ook hier kan ik 12V meten.

Vanaf hier wordt het gesplitst (als ik het goed heb gezien) naar het contactslot en nog iets anders:
1.jpg

Op beide plekken kan ik 12V meten...

Is het contactslot zelf stuk of is er iets anders aan de hand?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Solution
Die zwarte is de geschakelde plus, maw als je het contactslot aan zet, wordt deze zwarte draad doorverbonden met de rode draad die ook op je contactslot arriveert en waar jij spanning op gemeten hebt.

Dus als je bovenstaande meting eens opnieuw doet maar nu tussen een groene en de rode draad en je meet dan nog steeds spanning op de rode draad, is mijn conclusie dat je contactslot defect is.

Of het contactslot werkelijk defect is, kun je makkelijk controleren door met een paperclip of en stijf stukje draad een kortsluiting te maken tussen de rode en de zwarte draad van je contactslotconnector, met ingestoken connector en ook weer middels de backprobe-methode.
Als je dan ook nog het contactslot aan zet, zodat de zwart/witte (=kill-draad...
Zover ik het kan zien staat er overal spanning waar spanning moet staan.

Foto 1 = startrelais
Foto 2 = connector contactslot
Foto 3 = spanningsregelaar
Foto 4 = contactslot

Als de scooter op contact staat en je knijpt eender welke rem, gaat het remlicht dan branden?
Als de scooter op contact staat werken dan je knipperlichten?
Als de scooter op contact staat werkt dan de claxon?
Als je de scooter probeert te starten, hoor je dan een klik uit het relais van foto1?
Als je die twee dikke polen van het relais op foto1 kortsluit, draait de startmotor dan wel?
 
Zover ik het kan zien staat er overal spanning waar spanning moet staan.

Foto 1 = startrelais
Foto 2 = connector contactslot
Foto 3 = spanningsregelaar
Foto 4 = contactslot

Als de scooter op contact staat en je knijpt eender welke rem, gaat het remlicht dan branden?
Als de scooter op contact staat werken dan je knipperlichten?
Als de scooter op contact staat werkt dan de claxon?
Als je de scooter probeert te starten, hoor je dan een klik uit het relais van foto1?
Als je die twee dikke polen van het relais op foto1 kortsluit, draait de startmotor dan wel?

Bedankt voor je reactie!

Antwoord op vraag 1 t/m 4 = nee, niets werkt dan.
Antwoord op laatste vraag = ja! hij lijkt dan te willen starten. Lijkt dan net of de accu niet goed is zeg maar, hij probeert te starten maar lukt niet en ondertussen wordt de dashboard ook flikkerend verlicht. Heb niet zo lang geprobeerd overigens, sec of 5.

Toch een accu probleem?!?
 
Als ik met de start knop probeer te starten dan gebeurt er niets met voltage van de accu.
Als ik met de kortsluit methode die @Sparky voorstelde probeer dan zie ik de voltage van 12.5 naar 11V zakken.

Klopt het overigens wel dat ik 12.5V meet op de nieuw (en de oude) accu? Ik dacht dat er altijd wat meer in zat? 13-14V toch?
 
Overal voor het contactslot staat spanning.
Omdat remlicht, claxon en knipperlichten niet werken en je bovendien geen klik hoort uit het startrelais als je de scooter probeert te starten lijkt het erop dat je contactslot niet schakelt of de spanning kukelt in elkaar door een slecht contact

De draden op de accupolen maken deze goed contact en zitten ze goed vast?
Doe anders de metingen van je eerste post eens opnieuw maar nu met ingeschakeld contactslot.
 
Overal voor het contactslot staat spanning.
Omdat remlicht, claxon en knipperlichten niet werken en je bovendien geen klik hoort uit het startrelais als je de scooter probeert te starten lijkt het erop dat je contactslot niet schakelt of de spanning kukelt in elkaar door een slecht contact

De draden op de accupolen maken deze goed contact en zitten ze goed vast?
Doe anders de metingen van je eerste post eens opnieuw maar nu met ingeschakeld contactslot.

De draden zitten goed vast op de accu en maken ook goed contact.
Volgens mij had ik al met ingeschakeld contactslot gemeten maar net voor de zekerheid nogmaals gedaan met hetzelfde resultaat, overal netjes 12,5V.
Spanning blijft ook gelijk als ik tijdens meten contactslot in en uitschakel.

De contactslot werkt niet goed dus?
Kan dat zomaar als je de sleutel lange tijd in laat zitten?
Wat is wijsheid..een nieuwe contactslot bestellen of kan het ook iets anders zijn?
 
img_7551-jpg.72059
Waar aan zit de losse draad normaal aan bevestigd?? Dit zal een aftakking zijn maar waarom zit deze los??
 
Meet de spanning eens tussen een groene draad en de zwarte draad (dus niet de zwart/witte draad) van de contactslotconnector.
Laat hierbij de connector ingestoken en meet dus via de backprobe-methode.
Wat ik daarmee bedoel zie je op het plaatje hier beneden.
Welke spanning meet je met het contactslot uit en welke spanning meet je met het contactslot aan?

back probing.png
 
Meet de spanning eens tussen een groene draad en de zwarte draad (dus niet de zwart/witte draad) van de contactslotconnector.
Laat hierbij de connector ingestoken en meet dus via de backprobe-methode.
Wat ik daarmee bedoel zie je op het plaatje hier beneden.
Welke spanning meet je met het contactslot uit en welke spanning meet je met het contactslot aan?

Geen spanning zowel met als zonder contactslot aan. Aan beide kanten van contactslotconnector gemeten.
Waar is die zwarte draad voor en en waar komt het vandaan?
 
Die zwarte is de geschakelde plus, maw als je het contactslot aan zet, wordt deze zwarte draad doorverbonden met de rode draad die ook op je contactslot arriveert en waar jij spanning op gemeten hebt.

Dus als je bovenstaande meting eens opnieuw doet maar nu tussen een groene en de rode draad en je meet dan nog steeds spanning op de rode draad, is mijn conclusie dat je contactslot defect is.

Of het contactslot werkelijk defect is, kun je makkelijk controleren door met een paperclip of en stijf stukje draad een kortsluiting te maken tussen de rode en de zwarte draad van je contactslotconnector, met ingestoken connector en ook weer middels de backprobe-methode.
Als je dan ook nog het contactslot aan zet, zodat de zwart/witte (=kill-draad van de cdi) vrijgeschakeld wordt van massa, moet je de scooter gewoon kunnen starten, als de accu tenminste in orde is.
 
Solution
Die zwarte is de geschakelde plus, maw als je het contactslot aan zet, wordt deze zwarte draad doorverbonden met de rode draad die ook op je contactslot arriveert en waar jij spanning op gemeten hebt.

Dus als je bovenstaande meting eens opnieuw doet maar nu tussen een groene en de rode draad en je meet dan nog steeds spanning op de rode draad, is mijn conclusie dat je contactslot defect is.

Of het contactslot werkelijk defect is, kun je makkelijk controleren door met een paperclip of en stijf stukje draad een kortsluiting te maken tussen de rode en de zwarte draad van je contactslotconnector, met ingestoken connector en ook weer middels de backprobe-methode.
Als je dan ook nog het contactslot aan zet, zodat de zwart/witte (=kill-draad van de cdi) vrijgeschakeld wordt van massa, moet je de scooter gewoon kunnen starten, als de accu tenminste in orde is.

Gelukt! Met je voorgestelde methode kon ik de scooter gelijk starten met de start knop :D

Ik zal een nieuwe contactsloot bestellen en vervangen. Moet als het goed deze zijn.

Heb het contactslot alvast eraf gehaald en even van binnen gekeken maar het mechanisme lijkt gewoon goed te werken.
Wellicht iets met de printplaatje (?) wat op de onderkant zit. Het beschermrubber hiervan was namelijk gescheurd (ook te zien op de foto) dus misschien door corrosie defect geraakt.
 
Vandaag de defecte contactslot uit elkaar gehaald en alles schoon gemaakt met alcohol;

IMG_7610.jpg

Alles terug ingebouwd en hij doet het weer!

@Sparky, hartelijk dank voor je hulp!

@Stoyanov, ik heb ook geen verstand van elektriciteit en dit was voor mij de eerste keer dat ik aan een scooter heb gesleuteld.
Als je beetje technisch aangelegd bent dan kom je met google best ver blijkt maar weer ;)
 
Back
Top