Sym Orbit doet helemaal niets meer?

SymScooter

New Member
Mijn vrouw heeft een Sym Orbit van 2012 die afgelopen maanden in de schuur heeft gestaan met sleutel erin en contact aan...

Hij deed/doet helemaal niets meer, als je hem op contact zet dan gebeurt er niets (geen lampje of tank pijl) op de dashboard.
Ik dacht accu leeg/defect dus deze opgeladen en nogmaals geprobeerd maar nog steeds niets.
Nieuwe accu besteld maar nog steeds hetzelfde probleem..

Ik heb totaal geen verstand van scooters/motoren maar ben wel een beetje technisch aangelegd dus ik dacht ik ga eens kijken of ik zelf iets kan ontdekken aangezien naar een scooterwinkel rijden geen optie is.

In de ruimte waar de accu zit kwam ik 2 zekeringen tegen, deze gecontroleerd met de multimeter en ze zijn goed.
Toen heb ik de boel los zitten maken en de 12v kabels volgen...
Als eerste komen de kabels onder de bagageruimte uit, gemeten = 12V aanwezig.
IMG_7550.jpg

Vervolgens gaat het via de pijp aan de linkerkant naar het voren:
IMG_7551.jpg
Ook hier kan ik 12V meten.

Vanaf hier wordt het gesplitst (als ik het goed heb gezien) naar het contactslot en nog iets anders:
1.jpg

Op beide plekken kan ik 12V meten...

Is het contactslot zelf stuk of is er iets anders aan de hand?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Solution
Die zwarte is de geschakelde plus, maw als je het contactslot aan zet, wordt deze zwarte draad doorverbonden met de rode draad die ook op je contactslot arriveert en waar jij spanning op gemeten hebt.

Dus als je bovenstaande meting eens opnieuw doet maar nu tussen een groene en de rode draad en je meet dan nog steeds spanning op de rode draad, is mijn conclusie dat je contactslot defect is.

Of het contactslot werkelijk defect is, kun je makkelijk controleren door met een paperclip of en stijf stukje draad een kortsluiting te maken tussen de rode en de zwarte draad van je contactslotconnector, met ingestoken connector en ook weer middels de backprobe-methode.