Sym orbit 2 4 takt

Joop1

New Member
Sym orbit 2, 4 takt 2017

Hallo dit is mijn eerste scooter en ik kan wel wat advies gebruiken. (blauw kenteken)
Ik wil de snelheid verhogen van 25 kmpu naar 34 kmpu, hoe kan ik dit het beste doen?
Online heb ik al wat dingen gevonden maar dat is het verhogen naar hogere snelheden dan 34 kmpu.

De scooter start en rijd goed, alleen werken de toeter en knipperlichten niet, waar kan dit aan liggen?
Ik kan zelf alles open maken en kijken en een beetje rommelen, maar voordat ik wat stuk maak zou ik wel wat advies willen.
Online kan ik ook niks vinden over dit probleem.
 
Advertisement - register to remove this

Ja, kan er 1 vinden zoals online staat aangegeven in het accu kastje en die is heel.
Heb ook de zijkant al open gemaakt om die vario ring eruit proberen te halen.
Alleen ik krijg dat ding niet los gedraaid waar die ring achter zou moeten zitten.
Online zie je mensen er inbus sleutels tussen doen om het wiel te stoppen met draaien, alleen bij de mijne is het glad en zitten er geen tandjes op.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Want als die ring eruit is dan is het klaar, toch?
 
Ik gebruik voor mijn orbit altijd een universele blokkeersleutel in die gaten van de vario. Niet heel handig maar je kan deze ook gebruiken voor de koppeling en de startkoppeling. Nooit het wiel blokkeren om de koppeling eraf te halen want dan zet je heel veel kracht op je vertanding.

Check even of de stekkertjes achter de voorkap die naar de knipperlichten lopen zijn aangesloten en niet gecorrodeert zijn. Verder gewoon even de bedrading nalopen, zit allemaal goed toegankelijk achter de voorkap maar hier komt dus ook water enzo in wat kan leiden tot corrosie. Als je een multimeter hebt, gewoon even nameten adhv het bedraddingsdiagram, volgens mij is dit ongeveer hetzelfde.

Ik weet niet precies hoe de snor begrensd is. Je kan proberen alleen de ring eruit te halen, maar volgens mij is ook het CDI op een snor anders dan brom, en misschien moet je een beetje met de rolletjes spelen. Als ie te hard loopt na alleen de ring eruit gehaald te hebben, moet je een dunnere ring kopen.
 
Bedankt voor de tip, ik heb meteen de sleutel gekocht.
De kabels heb ik al na gekeken en vond geen corrosie ergens, stekkertjes zaten overal in.

Morgen zou de sleutel binnen komen en dan probeer ik het meteen om te kijken of alleen de ring eruit halen genoeg is.
Waar kan ik anders dunnere ringen kopen?

Update:
Heb de sleutel binnen en heb meteen die ring eruit gehaald, alleen nu gaat de scooter 50+ kmph.
De ring is 7 mm dik, en een diameter van ongvr. 21cm, de ring zat er strak op.
Online zie ik verschillende meningen over de ring, bij de één zit hij wat losser en bij de ander strak.
Maakt dit veel uit?

Update:
Heb inmiddels de scooter naar 31,8 kmph kunnen begrenzen met een 5 mm vario ring.
Ook loop ik nog vast waar het aan kan liggen waarom de toeter en de knipperlichten niet werken, alles lijkt naar behoren?
 
Last edited:
Haii goedenavond dames en heren,
Ik ben nieuw op dit forum. En ik heb sinds een week een Sym Orbit 2 uit 2011 van marktplaats gekocht en ik heb ‘m netjes in de garage staan. Maar vanmiddag kwam ik erachter dat er een plas olie onder m’n scooter ligt. Hij rijd nog wel, maar blijft lekken als ik ‘m stilzet. Ik heb zelf weinig tot geen verstand van scooters dus alle hulp en tips zijn welkom!

Ik heb wat fotootjes gemaakt van de onderkant. Als jullie meer fotos/info nodig hebben, laat maar weten. Fijne avond nog allemaal.

Vriendelijke groetjes Milou
 

Attachments

  • A5275DC7-C988-44E2-9CE7-BA5F61894886.jpeg
    A5275DC7-C988-44E2-9CE7-BA5F61894886.jpeg
    156.8 KB · Views: 5
  • C9BB0F8F-7AFB-41E2-B02F-DF1BC6885F4B.jpeg
    C9BB0F8F-7AFB-41E2-B02F-DF1BC6885F4B.jpeg
    548.8 KB · Views: 5
  • F37BA435-86A1-4F0A-872D-2321AA5E3142.jpeg
    F37BA435-86A1-4F0A-872D-2321AA5E3142.jpeg
    547.9 KB · Views: 5
  • 638136BD-117C-4540-A0F4-ADDCD5341CBD.jpeg
    638136BD-117C-4540-A0F4-ADDCD5341CBD.jpeg
    196 KB · Views: 6
  • 885832D6-B04C-4737-ADFA-3781E2213C36.jpeg
    885832D6-B04C-4737-ADFA-3781E2213C36.jpeg
    446.4 KB · Views: 5
  • BB99BE4F-0A43-43EE-B693-BC7D301B5E21.jpeg
    BB99BE4F-0A43-43EE-B693-BC7D301B5E21.jpeg
    486.2 KB · Views: 5
Haii goedenavond dames en heren,
Ik ben nieuw op dit forum. En ik heb sinds een week een Sym Orbit 2 uit 2011 van marktplaats gekocht en ik heb ‘m netjes in de garage staan. Maar vanmiddag kwam ik erachter dat er een plas olie onder m’n scooter ligt. Hij rijd nog wel, maar blijft lekken als ik ‘m stilzet. Ik heb zelf weinig tot geen verstand van scooters dus alle hulp en tips zijn welkom!

Ik heb wat fotootjes gemaakt van de onderkant. Als jullie meer fotos/info nodig hebben, laat maar weten. Fijne avond nog allemaal.

Vriendelijke groetjes Milou
Ik kan het niet heel goed zien maar ik ben bang voor een lekkende voetpakking. Als je niet veel van scooters weet zou ik aanraden hem naar een scooterboer te brengen want dat is niet makkelijk zelf te verhelpen.

Niet meer mee rijden trouwens totdat je de olie hebt gepeild. Als alle olie eruit lekt en je gaat rijden help je zo je blok om zeep.



EDIT
Misschien toch de koppakking. Ik zie in je post dat je het gaat diagnostiseren. Als je het zelf wil fixen kan je deze video gebruiken. Volgens mij (is alleen niet echt handig) kan je de kop eraf halen zonder het blok eronder uit te hoeven halen. Wel heel goed opletten bij het op tijd zetten want anders maak je nog meer kapot.
 
Last edited:
Zou om te beginnen het blok eens schoonmaken , met remmen reiniger , vooral rond het kleppen deksel , ( en zo op de foto te zien , is hij al boven de uitlaat nat ) , daar wil het nogal eens graag lekken , helemaal als de klepdeksel pakking meerdere keren gebruikt is . En zoals eerder vermeld houd je oliepeil goed in de gaten , gaat maar 0,8 ltr in , dus staat zo droog
 
Back
Top