Sym mio opknapper start niet.

OlivierN

Active Member
Ik heb een sym mio opknapper gekocht en kom er maar niet uit waarom hij niet start.
2 dingetjes die volgens mij niet belangrijk zijn maar ik toch even check; de uitlaat zit er niet helemaal op omdat ie bij het dempergedeelte is afgebroken, dus er zit alleen een stang van 40cm ofzo als uitlaat aan, en ik heb de V-snaar er niet in. Omdat hij voor nu gewoon moet starten.
Hij vonkt, de carburateur krijgt benzine, er is compressie. Ik heb een klein beetje een twijfel of de cilinder ook benzine krijgt maar ik heb de carb al schoongemaakt en vgm werd de bougie wel nat. Timing klopt als het goed is ook, heb dat volgens de stappen in de handleiding gedaan.
Oude cilinder was van binnen helemaal kapotgeschuurd, dus heb de cilinder vervangen door een oude die ik nog had, en de zuigerveren vervangen.
Kan iemand helpen?
 
Advertisement - register to remove this

de uitlaat zit er niet helemaal op omdat ie bij het dempergedeelte is afgebroken, dus er zit alleen een stang van 40cm ofzo als uitlaat aan
maakt niet uit voor het starten, wel zal het herrie geven
en ik heb de V-snaar er niet in
dan zal je alleen niet vooruit kunnen gaan.


als je de nokkenas goed heb gemonteerd, en de kleppen goed heb gesteld (wat ik niet terug zie in je verhaal) moet het lukken.

vgm werd de bougie wel nat
controleer het voor de zekerheid ff
 
als je de nokkenas goed heb gemonteerd, en de kleppen goed heb gesteld (wat ik niet terug zie in je verhaal) moet het lukken.
Ik heb de kleppen goed gesteld maar nu ik aan het researched ben kom ik achter een interessant iets.
Het filmpje van zandri: cilinder vervangen sym mio 50 4t
Daar hebben zij de timing 180 graden anders dan in de handleiding. Zie fotos:
Welke van de 2 klopt?
 

Attachments

  • 82809D08-144C-4874-90C8-C9DBB5362C6D.png
    82809D08-144C-4874-90C8-C9DBB5362C6D.png
    319.2 KB · Views: 11
  • 9752C4B3-CEAB-479B-83A7-53FDC5C8DFD1.png
    9752C4B3-CEAB-479B-83A7-53FDC5C8DFD1.png
    1,007.4 KB · Views: 12
beide is goed,
een 4t doet elke 720 graden een arbeidsslag.
het tandwiel bij je krukas kleiner dan je nokkenas, dit zorgt voor een vertraging.
dus, 1 rotatie (360) van je krukas is gelijk aan een halve rotatie (180) van de nokkenas.
 
beide is goed,
een 4t doet elke 720 graden een arbeidsslag.
het tandwiel bij je krukas kleiner dan je nokkenas, dit zorgt voor een vertraging.
dus, 1 rotatie (360) van je krukas is gelijk aan een halve rotatie (180) van de nokkenas.
Oke en ff check dan; nokkenas verkeerd monteren, kan dat? Dat is gewoon de timing toch? En kleppen: inlaat 0,05 uitlaat 0,1
 
Meet ook je compressie eens op , moet zeker rond 8a9 bar zijn om te kunnen starten.
Heb je na montage eerst een paar keer met de hand de motor rond gedraaid , aan het vliegwiel , om te kijken of alles vrij loopt . Of ben je gelijk gaan kicken / elektrisch starten. Wil het helemaal niet , zou je de slot speling van je veer in die cilinder moeten meten. Ook de veren met het slot 120 graden verdraaid ten opzichte van elkaar op de zuiger gemonteerd ? En de juiste veer boven gemonteerd of zat er geen verschil in de twee veren (chroom en een zwarte )
 
Last edited:
Mensen; hij start! 1 probleempje; ik wilde de kleppen nog even een keer opnieuw stellen, en ik kan de klep op en neer tillen. Is dit slecht? Ja toch?
Post automatically merged:

Veer van de klep afgeschoten?
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    174.8 KB · Views: 8
  • image.jpg
    image.jpg
    161.8 KB · Views: 8
  • image.jpg
    image.jpg
    139.4 KB · Views: 8
  • image.jpg
    image.jpg
    119 KB · Views: 8
Die speling blijf je houden.
Dat veertje wat erin zit drukt je tuimelaar naar beneden, de 0,05mm of de 0,10mm.
Ik doe altijd tijdens het meten de tuimelaar naar boven trekken, en dan meten.
Gaat altijd goed.
Of haal het haakje los wat over de klephevel zit, en na het stellen , plaats je het het haakje terug over de klephevel.
Zie link, daar hebben ze het ook erover.

 
Last edited:
ik kan de klep op en neer tillen. Is dit slecht? Ja toch?
Dat is juist de klepspeling die je voelt, dit moet zo zijn.
Zoals @Bulldog hierboven al schreef tuimelaar naar boven trekken, als je nu je voelermaatje met de juiste dikte tussen de klepsteel en het stelboutje in schuift moet deze er maar net doorheen schuiven met wat weerstand.
 
Last edited:
Back
Top