Sym mio blijft starten, ik heb geen idee meer

BlackwaterCat

New Member
Een tijdje geleden had ik hier al een forum geplaatst omdat mijn Sym Mio 4t uit 2017 bleef starten. Het was toen een soort van ineens gestopt, maar nu doet hij het weer. De startmotor blijft maar doorgaan, zelfs met contact uit en zonder de rem in te houden. De enige manier om het te laten stoppen is snel de accu eruit.

Als ik de scooter zonder accu probeert te kickstarten, maakt hij ook dat elektrische start geluid. Dit doet ie normaal niet en vind ik ook best raar.

Ik heb vervangen:
-Startrelais
-Spanningsregelaar
De accu is goed en opgeladen

Ik heb echt geen idee meer waarom hij nog steeds blijft doorgaan met starten. Kan ook niet echt iemand vinden met hetzelfde probleem. Heeft iemand een idee?
 
Advertisement - register to remove this

Maar de startknop doet het alleen als de rem ingedrukt wordt , die krijgt de spanning van het remlicht.
Ik vermoed dat je in je startmotor een sluiting hebt , en daardoor een te hoge stroom via het relais trekt , die daardoor de contacten laat smelten , en vast gaat zitten . Meet de dikke polen van het startrelais is door of deze contact met elkaar maken.
 
Ik heb de startrelais al 2x vervangen maar nog steeds heb ik dit probleem dus ik denk niet dat het hier aan ligt.
Je zegt dat de startmotor blijft starten ook al staat de scooter niet op contact.
Als de scooter niet op contact staat is de accuspanning niet aanwezig aan de geschakelde kant van dit contactslot en kan de aansturing van het startrelais nooit werken, ook al zouden de remhendels en startknop op één of andere misterieuze manier beide tegelijkertijd doorverbonden zijn.
De enige manier om de startmotor aan te sturen zonder dat de stuurspanning aanwezig is, is dat het contact in het startrelais verbinding maakt en zonder stuurspanning kan dit alleen als het contact aan elkaar gelast zit. of de twee dikke draden bij het strartrelais met elkaar kortsluiting maken.

Maar goed als je denkt dat het niet aan je startrelais ligt, moet je verder zoeken, ik kan je daar dan niet verder mee helpen.

Het enige wat je kunt proberen/controleren is:

1. Kijken of de twee dikke draden bij je startrelais geen kortsluiting met elkaar maken.
2. De stuurdraden van het startrelais, dus de twee dunne draden, even losnemen en kijken of je startmotor dan niet meer draait als de accu is aangesloten.

Is punt 1 niet het geval, en de startmotor blijft toch doordraaien nadat je punt 2 hebt uitgevoerd is toch je startrelais weer hemelen.

Het aan elkaar lassen van het startrelaiscontact kan gebeuren als:
1. je een slechte accu hebt waarvan de spanning niet voldoende is en blijft toch doorstarten ondanks dat de startmotor niet goed ronddraait. (soms hoor je dan ook een zoemend geluid uit het relais)
2. in je startmotor een wikkeling kortsluiting maakt en er te veel stroom over het relaiscontact getrokken wordt, vaak hoor je dan ook het zoemende geluidje uit het relais omdat de accuspanning in elkaar kukelt en dit in combinatie met een zeer traag ronddraaiende startmotor.
 
Dit lijkt mij gewoon een probleem met de bendix die blijft hangen.
Bendix er uit halen, kijken of 'ie soepel terug springt als je er aan draait.
Zo niet, dan een halve bus wd40 er door jagen tot 'ie wel soepel terug springt.
Dan wat multi-spray er in voor de smering.
 
Een probleem met de bendix kan er nooit voor zorgen dat de startmotor blijft draaien wanneer de scooter niet eens op contact staat.

@BlackwaterCat zijn probleem is dus elektrisch niet mechanisch.
Ah, ik geloofde je al zonder die link, lol.

Klinkt plausibel wat je zegt maar het kan eigenlijk helemaal niet.
Ik bedoel, je wil niet weten hoeveel draadbomen ik gezien heb waar aan gerommeld is/was.
Het enige ingewikkelde (letterlijk, lol) aan het elektrische systeem van een scooter, is de draadboom.
( of dat ene en enige aardpuntje, het ringetje op 't frame, maakt geen contact )
Dus alles secuur nameten of, in geval er in geknipt is, een nieuwe/andere draadboom. Zijn genoeg intacte 2de hands te krijgen.
Post automatically merged:

Ah, ik geloofde je al zonder die link, lol.

Klinkt plausibel wat je zegt maar het kan eigenlijk helemaal niet.
Ik bedoel, je wil niet weten hoeveel draadbomen ik gezien heb waar aan gerommeld is/was.
Het enige ingewikkelde (letterlijk, lol) aan het elektrische systeem van een scooter, is de draadboom.
( of dat ene en enige aardpuntje, het ringetje op 't frame, maakt geen contact )
Dus alles secuur nameten of, in geval er in geknipt is, een nieuwe/andere draadboom. Zijn genoeg intacte 2de hands te krijgen.
Draadboom vervangen heeft dan mijn voorkeur.
Moet je mijn Honda ss50 uit '74 hebben, daar is werkelijk ieder elektrisch onderdeel geaard op 't frame.
Bij de scooter heeft ieder onderdeel zijn/haar eigen aarding via de draadboom. Er zijn maar 2 aardpunten, de min-pool van de accu en dat draadje dat met een ringetje op het frame zit.
Je kunt ook een onderbreker op de + pool van de accu zetten, houdt 'ie gegarandeerd op met starten =p
Dus, of de hele draadboom (laten) doormeten, of gewoon een andere er op.
 
Last edited:

BlackwaterCat

Het makkelijkste wat je door kan meten is of er op de aansturing van je start relais spanning komt te staan , als je de accu weer aansluit .
Hiervoor kun je even de dikke draad ( geeft niet welke ) die naar de startmotor gaat loskoppelen ( wel even isoleren tegen kortsluiting). Staat hier meteen spanning op zit er ergens een fout in de draadboom . bij geen spanning , meet dan eens of de dikke polen , vanaf accu en naar startmotor door verbonden zijn . Is dat het geval is je relais verkleefd en moet je weer aan een nieuwe , ook zou ik dan de startmotor meten op het stroom verbruik , i.v.m inwendige sluiting , en de aansluitingen van de accu tot aan de startmotor, checken op corrosie daar tussen.
 
Back
Top