Sym Mio 50, 100 >125cc ervaring en tips

ericie

Well-Known Member
Hoi, hieronder wat info en ervaring van mijn 100cc >125cc mio waar je misschien wat aan hebt, wat hoofdpijn, uitzoekwerk of centjes kan besparen.

Ik heb een 100cc mio aangeschaft om onder een 50cc frame te bouwen. Bij het ombouwen heb ik het blok deels gereviseerd en een 125cc cylinderkit gemonteerd.
Hieronder lees je mijn ervaring en misschien wat tips waar je iets aan hebt

CVK PD20J carburateur -- bestel een revisiekit uit china. de acceleratorpomp en gasschuif werken met een rubber membraan en gaat stuk na een aantal jaar.
Onderdelen van een piaggio zip / fly 100 of 50 passen (maakt ook gebruik van de pd20j). OEM websites als ez parts vragen tientallen euro's voor 1 onderdeel. Iets wat 2 tientjes kost als complete kit uit china en bijna geen ruimte "op de plank" in neemt.
Rij 98/E5 brandstof om te zorgen dat het langer mee gaat :)
Origineel kwam sproeier 85 uit de carb met 100cc, met de 125cc is sproeier 88 de keuze geweest voor de juiste afstelling.

Voor het ombouwen had ik een Orbit II / 2 gaskabel nodig (of originele gaskabel van motorscooter mio) en heb ik de originele 50cc kabelboom van de brom mio gebruikt. Het subframe van de 100cc heb je ook nodig.
Zoals te lezen op ook dit forum werkt dat.

Mijn ervaring is dat de e-start bijna niet werkt op een 50cc boom. Binnen 1 week had ik een startrelais stuk. De stekkers had ik aangepast zodat de 50cc stekker op de 100cc startmotor kabels pastte.
Eindeloos aan het klooien geweest om de afstelling / bougiekleur goed te krijgen zonder stotteren / inhouden wat heel af-en-toe gebeurde volgas op de 50cc boom. (3 verschillende CDI's getest, altijd zelfde probleem ook met begrensd/ontgrensde CDI)

Na monteren van de 100cc kabelboom/cdi werkt de e-start perfect (veel krachtiger) en heb ik geen problemen meer met inhouden/stotteren.
Voor het omwisselen van de kabelboom moest al het plaatwerk van de achterkant er af en deels aan de voorkant/rechter zeikant. Het heeft mij 3 uur tijd gekost.


Met de ombouw van 100 naar 125cc heeft de Mio nieuwe klepseals, klepveren, retainers, kettingeleider en overal nieuwe seals gekregen. Originele kleppen gepolijst en alles ultrasoon gereinigd. Ook heb ik een nieuwe originele uitlaat gemonteerd.

De seal kit die ik van Ebay besteld heb mistte de 2 seals voor de PCV buis op de cylinderkop. Opzich hoeft dit niet los bij upgraden van 100>125, maar ik wilde alles schoon en roestvrij.
De PCV pijp kwam aardig wat kool rotzooi uit en deze was verroest dus heb ik opnieuw geverfd.
Voor vervanging van de 2 pakkingen voor de PCV buis heb je >1mm pakkingpapierdikte nodig en zal je zelf de pakking moeten knippen.


Aandrijving is ook aangepakt met een nieuwe TKW Tokiwa variokit, Bando 6.3gr rollen, Bando snaar en OEM drukveer. De nieuwe OEM drukveer was 2cm korter dan de veer welke uit mijn koppeling kwam (2014 model). Ik heb geen verschil gemerkt in rijden tussen de 2 veren.

Op de 100cc reed de TKW vario niet fijn. Tot de 40-45km/u bleef de motor heel hoog in de toeren ookal gaf je weinig gas. Met de 125cc rijd het perfect.
Mijn mio heeft de originele koppeling behouden maar met Gele trekveertjes van Malossi. De trekveren van een 50cc mio passen op de 100cc koppeling. De koppeling zelf is wel anders.
Geel vind ik het fijnst rijden met de TKW/125cc. Je hebt geen initiële dip maar het is ook weer niet te aggressief zoals met rode veertjes.

Moet hier wel bij aanmerken dat het heel erg afhankelijk is van jou persoonlijke lichaamsgewicht. Ik ben groot en zwaar (190cm/95kg) en met gele trekveertjes slipt de 125cc hoorbaar als je volgas geeft vanaf stilstand of langzaam rijdend. Als ik rood monteer is er minder slip maar de vertanding zal dit denk ik niet leuk vinden? Deze brommertjes zijn gemaakt voor kleine, lichte Taiwanese mensen.
De setup komt ook niet boven de 80km/u uit met mijn gewicht. Met wind mee soms 85.



Voor mij is dit een scooter die ik rustig rijd/cruise rond de 40-65km/u, urenlang in stilte door de polders en natuurgebieden. Op deze snelheid is het genieten met de 125cc, maar was ook met de 100cc. Geen herrie, vrijwel geen trillingen, laag in toeren en als je wat gas geeft trekt het lekker door tot de 70. Het verbruik ligt rond de 1:40 met mijn rijstijl



Hoop dat het nuttig is geweest, als je verder nog vragen hebt of meer wilt weten laat een berichtje achter ;)


origineel 50cc > 125cc
50 - 100cc mio.jpg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Back
Top