SYM Fiddle II rijdt steeds sneller

HeMoMiTi

New Member
Ik heb een SYM Fiddle II uit 2017. Deze had ik afgesteld op een snelheid van ong. 32 km/u (varioring iets dunner). Na verloop van tijd gaat de scooter sneller rijden. Nu rijdt hij al ruim 40 km/u. Wat kan ik er aan doen om de snelheid op 32 km/u te houden?
 
Advertisement - register to remove this

Iets klopt er toch niet....

Deze had ik afgesteld op een snelheid van ong. 32 km/u (varioring iets dunner). Na verloop van tijd gaat de scooter sneller rijden. Nu rijdt hij al ruim 40 km/u.

Met een dunnere varioring zou de scooter juist harder moeten rijden.
Hoe dunner de ring, des te meer wordt de vario naar voren geduwd/geschoven, en de snaar hoger in de poelies loopt waardoor de snelheid toeneemt.

Met een dikkere ring voorkom je dat. Is het een brom of snor?
 
Last edited:
Iets klopt er toch niet....



Met een dunnere varioring zou de scooter juist harder moeten rijden.
Hoe dunner de ring, des te meer wordt de vario naar voren geduwd/geschoven, en de snaar hoger in de poelies loopt waardoor de snelheid toeneemt.

Met een dikkere ring voorkom je dat. Is het een brom of snor?
Tis en snor. Normaal een ring van 8 mm ( standaard dus 25 km/u), nu een ring van 7 mm. In het begin ging die dus ongeveer 32 km/u en nu al ruim 40 km/u. Hoe kan dit?
 
Hoe dit kan is zoals ik al eerder beschreef.., dunnere ring is meer snelheid!
En de juiste diktes van de vario ring(en) voor een brom & snor zijn 5.8 mm en 7.3 mm.
Deze zijn vanaf bj: 2009 tot 2020 gewoon hetzelfde gebleven!?

Dan is 8 mm wel erg breed...?
Als je dan een dunnere (7 mm) plaatst is het logisch dat de scooter dan harder rijdt op den duur.
Motortje moest waarschijnlijk eerst acclimatiseren en/of wennen aan de aanpassing.
 
Last edited:
Hoe dit kan is zoals ik al eerder beschreef.., dunnere ring is meer snelheid!
En de juiste diktes van de vario ring(en) voor een brom & snor zijn 5.8 mm en 7.3 mm.
Deze zijn vanaf bj: 2009 tot 2020 gewoon hetzelfde gebleven!?

Dan is 8 mm wel erg breed...?
Als je dan een dunnere (7 mm) plaatst is het logisch dat de scooter dan harder rijdt op den duur.
Motortje moest waarschijnlijk eerst acclimatiseren en/of wennen aan de aanpassing.
Floris, dat snap ik. Dat blijkt ook wel uit mijn verhaal. Standaard is 8 mm en dan ga je 25. Met 7 mm ga je dus 32. Maar waarom rijdt tie nu dan, zonder verdere aanpassingen, ruim 40?
 
Erg vreemd aangezien jullie beide het nieuwe motorblok hebben.

De 8 mm ring is mij niet vreemd, echter dateert dit uit vroegere jaren toen Sym nog een kloonblok had.
Dus op de XS1P39QMB was het idd 8 mm, maar op de XS1P37QMA-2 of 2A zit er echt geen 8 mm dikke ring in.

Maar goed, het hoeft geen ''ja of nee'' spelletje te worden lijkt me...
Het is nogal logisch dat als de ring dunner wordt, de snelheid automatisch toeneemt op den duur.
 
Erg vreemd aangezien jullie beide het nieuwe motorblok hebben.

De 8 mm ring is mij niet vreemd, echter dateert dit uit vroegere jaren toen Sym nog een kloonblok had.
Dus op de XS1P39QMB was het idd 8 mm, maar op de XS1P37QMA-2 of 2A zit er echt geen 8 mm dikke ring in.

Maar goed, het hoeft geen ''ja of nee'' spelletje te worden lijkt me...
Het is nogal logisch dat als de ring dunner wordt, de snelheid automatisch toeneemt op den duur.
Want........ ?
Post automatically merged:

Hij is nog steeds 7 mm.
 
Na verloop van tijd gaat de scooter sneller rijden. Nu rijdt hij al ruim 40 km/u. Wat kan ik er aan doen om de snelheid op 32 km/u te houden?

Wat bedoel je met ''na verloop van tijd'' is dit na tien minuten of toch na een aantal gereden km's?
Wat ik nu ga zeggen (typen) klinkt misschien wat vreemd in de oren, maar een motorblok heeft vaak wat tijd nodig om te acclimatiseren..., dit bij gebrek aan een beter woord/omschrijving.

Bij 2 takt motorblokken komt dit vaker voor...

En jouw Fiddle 2 maakt ook gebruik van een ECS-CDI module toch?
Is de module dan aangepast (chiptuning) naar een hogere snelheid, of heb je een onbegrensde (qua snelheid) module aangeschaft?
 
Bedankt voor al je meedenken Floris, maar geen idee van dit alles. Het is een fiddle uit 2017. Nog een "oud" type. In 2018 kan er een nieuw model waarbij je de snelheid softwarematig kan regelen. Bij dit model kan dat niet. Het enige dat is aangepast is de varioring. Verder niets. En "na verloop van tijd" betekent na een aantal weken, maanden. Er is ondertussen al een paar keer naar gekeken maar toch gaat het elke keer mis.
 
Zet je die 8 mm vario ring weer terug..

Misschien rijd die dan niet meer 25km/u maar 35km/u daarna.

Of de 8mm vario ring af vlakken zodat je 7.5 mm over houd.
 
Heb ik ook al aan gedacht. Maar vraag blijft hoe het kan. Als het "normaal" is dat een scooter steeds harder gaat rijden, zou iedereen er last van moeten hebben.
 
Dat komt omdat de motor gewoon uit loopt..

Zelfde met nieuwe schoenen. die zijn in begin ook strak en stug.. Als die uitgelopen zijn worden die losse en flexibeler.

Uit lopen houd in, dat de motor zo ingelopen is dat hij amper nog weerstand heeft. En daardoor minder vermogen verlies.
 
Back
Top