This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Sym Fiddle 2 variateur en begrenzing problemen

ApriliaSXV

New Member
Hallo,

SInds een jaar of 2 rijd ik op een 2ehands Sym Fiddle 2 50cc 4T uit 2019, waar ik inmiddels 15.000 kilometer mee heb gereden (gekocht @ 1500). Maar nu heb ik hem bij een lokale scooter winkel laten ontgrenzen om van 45km/u op de teller naar ~54km/u op de teller te gaan zonder een WOK status te kunnen krijgen. Nu wist ik toen ik 'm kocht vrij weinig van variateur afstelling, maar nu lijk ik te merken dat de scooter niet lekker is afgesteld.

Het lijkt erop dat ze digitale de toerenbegrenzer hebben uitgezet waardoor de scooter nu 54 op de teller gaat, maar hij ook in overtoeren komt waar het blok nare bijgeluiden en vervelende vibraties maakt, om nog maar niet te spreken van onnodige slijtage, brandstofverbruik en herrie. Hiermee hadden ze mijn doel (van 54 op de teller) wel bereikt, maar nu besef ik, volgens mij niet op de juiste manier?

Ik heb begrepen dat de scooter ook 54 op de teller kan rijden zonder overtoeren met de juiste variateurafstelling, dus ik hoop met jullie advies tot deze afstelling te komen. Als ik het goed begrepen heb moet het volgende gebeuren:

1. Digitale toerenbegrenzer weer aan zetten zodat de overtoeren niet meer mogelijk zijn
2. Vario-ring dunner maken zodat de eindoverbrenging langer kan worden en de scooter zonder overtoeren 54 kan halen en daar op de vario-ring begrensd wordt.

Heb ik dit enigszins goed begrepen of mis ik nog iets belangrijks?

Daarnaast is er nog een ander probleem waarvan ik vermoed dat het mogelijk met een versleten vario-riem te maken kan hebben. Het is namelijk zo dat wanneer ik wat tegenwind (of een passagier) heb, de overbrenging boven in het overtoeren gebied vanaf 45km/u begint te slippen waardoor de snelheid stagneert op 45/50, afhankelijk van het gewicht vd passagier en/of de hoeveelheid wind.

Je merkt heel duidelijk dat iets slipt rond die snelheid, en als de wind dan even weg is, dan stopt het slippen en klimt de snelheid naar de gebruikelijke 54 op de teller.

Zou dit een versleten vario-riem kunnen zijn? Ik denk dat dit nog de originele is uit de fabriek van 16k km oud.

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Wat voor rollen heb je erin.
Waarschijnlijk 7,0 gram of nog lager.
Ik had er 8,0 gram in en liep perfect.
En varioring van 3mm.
En snelheid van 53 - 54.
Of er is iets anders aan de hand nog bij jou.
Haal de zijkap er eens vanaf en inspecteer de riem eens en andere onderdelen.
 
Last edited: