suzuki katana wil wel rijden zonder choke?

Jorrit-T

Well-Known Member
hallo,

Ik heb gewoon 49cc, originele luchtfilter en alle pakkingen vernieuwd.

Als ik mijn elk. choke van de carburateur af haal rijd hij tot +/- 30 km/u maar als ik hem laat zitten wil hij nauwelijks aan blijven... hoe kan dit??

mvgr,

jorrit talsma
 
Advertisement - register to remove this

Kijk of je luchtfilter helemaal goed zit en geen valse lucht trekt. Zet de luchtschroef op 1,5 slag. Indraaien en dan 1,5 rondje uitdraaien. Carburateur schoonmaken en originele sproeier erin. Electrische choke nakijken of deze goed gemonteerd zit en het pinnetje goed in het gaatje in de carb valt, en aansluiten. Dan goed stationair afstellen met een warme motor. Eerst stationair een stuk indraaien, starten, stukje rijden zodat ook de choke (aangesloten) dicht is en dan afstellen zodat ie mooi regelmatig loopt en de koppeling niet pakt.
Als je zonder choke aangesloten rijdt, staat je choke in principe "los". Hij wordt niet echt open getrokken of dichtgedrukt, dat geeft vaak wisselende en stotterende resultaten met een goed afgestelde carburateur. Als je helemaal zonder choke rijdt trek je (valse) lucht en extra benzine door je chokegat.
Als ie niet wilt starten/rijden met de luchtfilter helemaal origineel, carburateur schoon, en met originele maat sproeier en de stationairschroef een stuk ingedraaid, dan is er wat anders mis.
 
Last edited:
Kijk of je luchtfilter helemaal goed zit en geen valse lucht trekt. Zet de luchtschroef op 1,5 slag. Indraaien en dan 1,5 rondje uitdraaien. Carburateur schoonmaken en originele sproeier erin. Electrische choke nakijken of deze goed gemonteerd zit en het pinnetje goed in het gaatje in de carb valt, en aansluiten. Dan goed stationair afstellen met een warme motor. Eerst stationair een stuk indraaien, starten, stukje rijden zodat ook de choke (aangesloten) dicht is en dan afstellen zodat ie mooi regelmatig loopt en de koppeling niet pakt.
Als je zonder choke aangesloten rijdt, staat je choke in principe "los". Hij wordt niet echt open getrokken of dichtgedrukt, dat geeft vaak wisselende en stotterende resultaten met een goed afgestelde carburateur. Als je helemaal zonder choke rijdt trek je (valse) lucht en extra benzine door je chokegat.
Als ie niet wilt starten/rijden met de luchtfilter helemaal origineel, carburateur schoon, en met originele maat sproeier en de stationairschroef een stuk ingedraaid, dan is er wat anders mis.


oké bedankt, ik zal even kijken, maar hij trekt zowiezoo geen valse lucht bij de filter, wat van maat sproeier moet er in
 
Als je zonder choke aangesloten rijdt, staat je choke in principe "los". Hij wordt niet echt open getrokken of dichtgedrukt, dat geeft vaak wisselende en stotterende resultaten met een goed afgestelde carburateur.

Dat heb je mis.
Als je de elec. choke niet aansluit (maar wel monteerd) zal de choke continue OP staan.

De choke heeft electriciteit nodig om AF te zetten. De electriciteit zal een bimetaal opwarmen en dit zal dus uitzetten. De uitzetting van dit bimetaal zal ervoor zorgen dat de chokeschuif 'uit' word gedrukt. Zet je de spanning af, zal het bimetaal afkoelen en terug krimpen en de chokeschuif naar binnen trekken.

Dus als je de choke niet aansluit zal de brommer dus constant op choke rijden.
 
Hoe is dit probleem ontstaan? En wat heb je juist vernieuwd?
Alle pakkingen vernieuwd is een beetje vaag en wss ook niet correct :)

Als dit probleem onstaan is nadat je alle pakkingen vernieuwd hebt, weet je waar je moet zoeken.
Dan zal je iets fout gedaan hebben.

Begin eens met de carbu los te trekken en deze zorgvuldig zoals het hoort (vind je genoeg over via de search) te reinigen.

En zat dan alles terug mooi in elkaar.
 
Dat heb je mis.
Als je de elec. choke niet aansluit (maar wel monteerd) zal de choke continue OP staan.

De choke heeft electriciteit nodig om AF te zetten. De electriciteit zal een bimetaal opwarmen en dit zal dus uitzetten. De uitzetting van dit bimetaal zal ervoor zorgen dat de chokeschuif 'uit' word gedrukt. Zet je de spanning af, zal het bimetaal afkoelen en terug krimpen en de chokeschuif naar binnen trekken.

Dus als je de choke niet aansluit zal de brommer dus constant op choke rijden.
Weer wat geleerd :# Ik dacht dat hij niet in een bepaalde stand zou staan omdat er geen zichtbare veer in zit, maar omdat het een bi-metaal spiraal is aan de binnenkant, staat ie eigenlijk altijd open, behalve bij erg warm weer, dan zal ie dicht staan denk ik, ook al is ie niet aangesloten.
 
Weer wat geleerd :# Ik dacht dat hij niet in een bepaalde stand zou staan omdat er geen zichtbare veer in zit, maar omdat het een bi-metaal spiraal is aan de binnenkant, staat ie eigenlijk altijd open, behalve bij erg warm weer, dan zal ie dicht staan denk ik, ook al is ie niet aangesloten.

Nope, zelfs bij zeer warm staat hij nog open. Maar niet compleet.
Daarom ook dat bromfietsen met een elec choke dikwijls met een beetje gas moeten
gestard worden bij warm weer. Omdat hij net wat te rijk staat bij het starten.
 
Nope, zelfs bij zeer warm staat hij nog open. Maar niet compleet.
Daarom ook dat bromfietsen met een elec choke dikwijls met een beetje gas moeten
gestard worden bij warm weer. Omdat hij net wat te rijk staat bij het starten.


nou, ik heb de scooter gekregen van mijn baas (die wouw hem weg gooien), maar toen deed hij het niet. heb toen het blok compleet gerestoreerd. toen deed hij het weer! maar nu wil hij niet goed lopen. en de choke staat gewoon aangesloten, en er staat wel stroom op, en ik heb de choke ook getest en die doet het ook
 
Als hij met de choke gedemonteerd beter rijdt, heeft je mengsel meer lucht nodig. Ofwel minder benzine. Kleinere sproeier plaatsen dus.

Als hij met het stekkertje van de choke af beter rijdt, heeft hij meer benzine in het mengsel nodig. Dan moet je controleren op valse lucht, en als dat niet het geval is moet je de sproeier schoonmaken (doorblazen met luchtpistool). Als ook dat niet helpt, dan heb je wss een grotere sproeier nodig.

Edit: inderdaad, wat Vinnie dus al zegt :)
 
Last edited:
Back
Top