Stotterdl Meer of minder lucht?

Cipher

Well-Known Member
Sinds ik een nieuwe koppeling (Polini Evo 2G) en wat lichtere rolletjes (6,5gr, gele drukveer) in mn scoot (Italjet F-50, Morini dus) heb hangen, stotterd mijn scoot bij het wegrijden.
Voor bovenstaande aanpassingen draaide mijn scoot een stuk minder toeren (ws. zelfs onder de powerband), en had hij dit probleem niet.

Dit probleem heb ik voornamelijk als mijn scoot nog koud is. Als ik hem start en gas geef klinkt hij goed, maar zodra de koppeling aangrijpt en ik ga rijden stottert hij en komt hij niet op snelheid. Als hij wat warmer is heeft hij dit probleem vrijwel niet.

Ikzelf denkt dat hij verzuipt in de benzine vanwege de electrische choke die int begin nog aanstaat. Maar heb onlangs mijn luchtschroef wat verder uitgedraaid maar toen werd het alleen maar erger.

Naar mijn bougiekleur kijken schiet niet echt op. Het stotteren lijkt mij niet lang genoeg duren om mijn bougie van kleur te laten veranderen. Tijdens het rijden zelf heb ik totaal geen klachten.

Dan nog vraag2. In de loopt van de week vervang ik mijn 12mm met een 17,5mm. Moet je als je een grotere carb neemt ook iets groter in sproeier? Dit lijkt mij wel omdat de luchtinlaat ook groter is..

Maar betekenen bovenstaande stotter-symptomen nou juist dat ie teveel benzine krijgt, of teveel lucht?
 
Advertisement - register to remove this

voor je carb moet je juist een kleinere sproeier erin doen als je een grotere neemt
en is je veer niet te zwaar. want je rijd met 6.5 gram en in het begin is je veer koud en heeft hij nog veel tegen druk. maar naarmate je rijdt wordtie warmer en verliest hij zijn druk in de koppeling. dus je moet eens een lichtere veer proberen denk ik.
 
Al geprobeerd, maar dan zijn mijn hernemingen nog kutter.
Heb nu al vaak het gevoel dat de snaar niet zakt als ik minder gas geef. Als ik bij de 60 mn gas nog maar een kwart slag open houd, zakt hij terug tot ongeveer 45/50.. draai dan vrij weinig toeren, maar blijf 45/50 rijden. Maar dat is denk ik eerder een probleem met mn snaar.

Maar als je groter in carb gaat moet je over het algemeen iets kleiner in sproeier??
Verder maakt mn scoot tijdens die symtomen geen overtoeren, hij komt gewoon niet boven een bepaald toerental vanwege het stotteren.
 
Nee... ik denk dat t door n te ruwe snaar komt dat mn hernemingen bagger zijn met een lichtere veer.
Maar dit topic gaat over het stotteren bij hoge toerentallen met een koude motor.

Denk niet dat het aan de bougie ligt, met warme motor heb ik nergens last van.
 
Naar mijn ervaringen moet er bij een grotere carburateur een kleinere sproeier.. hoeft niet persé zo te zijn natuurlijk. Zelf heb ik weinig verstand over elektrische chokes.. ervaring al helemala niet.. heb ook geen idee hoe lang die aan blijft. Hoogstwaarschijnelijk verzuipt hij idd. in de benzine, aangezien die wel normaal blijft rijden als de choke uit slaat? Kleinere sproeier oid?

Is je snaar trouwens nog wel goed? Niet stukken eraf geraspt?
 
Heb mn luchtschroef nog wat verder dichtgedraaid en had het idee dat het wel minder was. Maar mn scoot was ook niet volledig koud toen ik dit heb geprobeerd.
Maar kan het kloppen dat hij stottert bij teveel lucht en BWOAAAP doet met teveel benzine?
 
dôh. Dat heb ik gedaan ;)
Maar mn bougiekleur bleef wittig maar voor mn gevoel is 74 (wat er nu inzit) groot zat.

Hij heeft niet de neiging uit te vallen. Hij stotterd ook alleen bij n bepaald toerental waar hij niet bovenkomt, als de koppeling nog net een beetje doorslipt.
Heb overigens gemerkt als ik n beetje met het gas speel, dat hij er dan wel doorheen komt. Als ik eenmaal op gang ben heeftie er geen last meer van, ook niet bij koude motor.
 
Cipher said:
Hij heeft niet de neiging uit te vallen. Hij stotterd ook alleen bij n bepaald toerental waar hij niet bovenkomt, als de koppeling nog net een beetje doorslipt.
Heb overigens gemerkt als ik n beetje met het gas speel, dat hij er dan wel doorheen komt. Als ik eenmaal op gang ben heeftie er geen last meer van, ook niet bij koude motor.

hier heb ik ook last van. Als ik in het begin weg wil rijden maakt ie weinig toeren en dan ineens schiet ie door. ik denk dus ook dat mn snaar niet goed onderaan ligt en ik ga morgen shims halen. Ik laat je wel weten wat eruit komt :) Het is iig ongezond voor je vario
 
Cipher said:
Ikzelf denkt dat hij verzuipt in de benzine vanwege de electrische choke die int begin nog aanstaat. Maar heb onlangs mijn luchtschroef wat verder uitgedraaid maar toen werd het alleen maar erger.

let wel op dat je bij sommige carburateurs niet aan de lucht maar aan de benzine toevoer draait, dus dat is het niet de luchtschroef maar je benzineschroef :W
 
@PiaPimp
Hij maakt bij mij wel gewoon toeren, alleen zodra mn koppeling begint aan te grijpen gaat hij stotteren. Als ik dan een beetje gas los laat, en weer gas geef, en dat een paar keer herhaal, kan ik gewoon rijden

Ik heb een doodgewone 12mm Dellortho carb, waar voor zover ik kan zien de "luchtschroef" ook daardwerkelijk voor de luchttoevoer dient.

Vanmorgen pak ik mn scooter om naar mn werk te rijden. Ik start hem, rijdt weg.. en hij stottert gewoon niet :? Opeens is het weg. Ook nadat ik met de pond over ben geweest waar ik hem weer moest starten had hij nergens last van :? RAAR!
Maar morgen mn 17,5mm binnen en kan ik toch weer opnieuw beginnen met afstellen... jammer dat t nu pas opeens weg is :p
 
Back
Top