Stille area51 met snelle EVO50

Rocks

Well-Known Member
Beste mensen!

Ik heb een area51 op de de kop getikt voor 400 euro
die een jaar stil heeft gestaan

Heeft me 7 uurtjes gekocht om te reviseren..

Inmiddels is dit 3 weken geleden.

Ik heb in de tussentijd een polini evo 50 gekocht met een polini evo uitlaat(setje)
en een 17.5 carb met een 104 sproeier

Scoot rijd nu verrot enzo maar binnenkort komt daar verandering in!

Ik heb namelijk het volgende besteld:

- malossi MHR 2000 vario
- Malossi Deltaclutch 107mm met malossi wingbell
- malossi Rhq 12 race krukas
- malossi VL14 membraan
- malossi kevlar v-snaar
- C4 Lagers + keerringen
- Gianelli sprint uitlaat (stille 100cc uitlaat)O-)

En verder word me carter maximaal getuned

En me cilinder wordt Bijna maximaal getuned

en verder wordt ie afgesteld bij SP -Tuning Schagen


Wat vinden jullie ervan? eventuele opmerkingen over afstelling, setup, tuning enz enz zijn welkom(geen gezeik!!)

1f3M
 
Advertisement - register to remove this

Carter zou ik gewoon aanpassen op de spoelpoorten verder niet.

cilinder maximaal tunen? wat is dat? er zijn 100 verschillende maxxen als je begrijpt wat ik bedoel...

dus max tuned is maar net wat de tuner er van maakt.

een Evo50 uitlaat loopt goed , maar is imo op een Minarelli vrij laagtoerig , cim een "max" getunede cilinder zou ik een uitlaat laten maken ipv de evo50 uitlaat als je maximaal wilt.

een cilinder "max" tunen icm de uitlaat die jij verder noemt gaat een averechts effect hebben.. een cilinder als deze luisterd HEEL nauw naar wat voor uitlaat erop zit.

dus dan kun je beter niet tunen ;)

waarom C4 lagers perse? kan ook gewoon met C3..

ik zou gewoon de Variateur nemen met de 16x13 rollen , en de overrange met de bijbehorende snaar , Hebo of Stage6 koppeling oid , std trommel, een Deltaclutch is alleen maar duur , en de wing bell haalt ook niks uit , dus weggegooid geld ;)

Malossi krukas kan , maar is niet nodig , een Doppler voldoet ook prima.

persoonlijk zou ik er een 19mm op zetten ,en wel een Team versie of een std 19 iets verbouwen (naald etc.)

mja , dan ben je er nog niet , de std vertanding zal ook veel te kort zijn met zo'n setup.
 
beste Melf

Dit is wat ik bedoel met Tunen (wat er wordt gedaan)

Uitlaatpoort opschonen
Uitlaatpoort afwerken
Spoelpoorten afwerken
Bevels aanbrengen
Zuiger afwerken
Zuiger licht aanpassen
Timing uitlaatpoort aanpassen
Poortvorm aanpassen
Schacht egaliseren
Inlaatflow optimaliseren
Gelijkleggen spoelpoort timing
Spoelpoort windows gelijkleggen
Spoelpoortkanalen gelijkleggen
Hemd aanpassen


De c4 lagers komen erin i.v.m De hoge toeren en kwalitatief is ie beter

Kwa carb heb je gelijk dat ik een 19 of een 21 zelfs moet nemen

De uitlaat is van een minarelli 100cc en heeft dus een betere flow
die heb ik omdat ik dan niet zo veel geluid maak en toch hard rijd

en De vertanding is te kort zeg je.. ken je dat nader verklaren en wat raad je me aan?

Grtzz
 
mja , hoe hoog gaan de poorten worden?

dat hele lulverhaal ziet er alleen maar leuk uit , het gaat in de eerste plaats allemaal om de poorttiming , oftewel de openingsduur van de poorten.

dit heeft namelijk te maken met het effect wat je gaat krijgen als je een bepaalde uitlaat gaat gebruiken , en de uitlaat die jij ZOU WILLEN gebruiken wat ik begrijp gaat dan helemaal niet samen met deze tuning waarschijnlijk omdat de combinatie gewoon KUT is..

en dus draai je mischien wel een redelijk hoog toerental maar is het vermogen ver te zoeken , en het koppel..

het is iig duidelijk dat je niet snapt hoe het werkt allemaal.

ik zou me eerst eens wat verdiepen in de materie voordat je dingen doet en geld uit geeft voor niks...

de C4 lagers is overbodig , je moet het zelf weten , ik heb altijd gereden met C3 lagers en dan gaat goed , ik rijdt nu met 14.000 tpm ook met C3 lagers..

19 is groot zat , 17,5 ook wel echter is een PHBG beter geschikt voor zo'n setup.

een 100cc uitlaat zal een HEEL erg groot volume hebben tov een 50cc uitlaat , wat je dan net zo goed kunt doen is een std uitlaat erop zetten , veel verschil zal er namelijk niet in zitten , en dit bedoel ik dus ook met dat je niet snapt hoe het allemaal werkt.

verder kun je ten eerste zorgen dat je demper goed is , dat scheelt enorm , en ten tweede zorgen dat de inlaat gewoon redelijk is , dus geen powerfilter oid , met een std filter kun je zelfs prima rijden.

echter als je bijv. 13.000 tpm draait komt het geluid behalve uit de uitlaat en inlaat ook uit het blok..

de vertanding op zo'n setup zal heel erg gauw te kort zijn , vooral voor op straat.

hij is er gewoon zo doorheen en ga je teveel toeren draaien (en zakt je vermogen af) ,dit zal al zo rond de 80/85 al beginnen meestal..

met mijn luchtkoeler 50cc met 14mm zat ik rond de 60 al veel te kort zelfs..

maar dat ligt dus ook een beetje aan het vermogen wat je hebt strakt.

op mijn staat 50cc evo LC setup had ik 2 verschillende overbreningen erin , ander draaide die bij zó'n 90 km/h al teveel toeren , deze liep dan ook behoorlijk snel en toch kon ik er altijd leuke wheelies mee maken :)

ik zou dus niet zomaar even denken dat een evo50 zomaar goed loopt , en dat je er ook nog echt veel vermogenswinst uit haalt.
 
Back
Top