stationair tracktor geluid

Julez

Julezrulez
Hey mensen,

Ik had laatst nieuwe rolletjes in mijn scooter gedaan, 0,3g lichter. Mijn ouden waren versleten en sommige waren niet echt rond meer. Nou was mijn scooter altijd heel stil als hij stationair liep, maar nu opeens niet meer. Hij tikt heel erg, klinkt een beetje als een tracktor:p

Waardoor zou dat komen? is het schadelijk (hoop het niet, heb nu al weer 200 km ermee gereden)

Groetjess

Ohja, als ik ook maar een beetje gas geef (zo weinig dat de toeren een beetje stijgen maar ik nog wel stilsta), is het geluid weer weg.
 
Advertisement - register to remove this

alles zit gewoon vast. En de vario zelf lijkt me gewoon goed, want hij heeft net pas 7000 km gelopen en zag er nog perfect uit toen ik em uit elkaar haalde. Het kan misschien wel zo zijn dat ik de verkeerde maat heb, k was namelijk naar een fietsen/brommerzaak geweest en de man die me hielp wist meer van fietsen af dan van brommers. Ik kijk aan het einde van de week wel ff. thnx!
 
Dat getik heb ik ook wel eens gehad met mn Aerox, als hij stationair heel weinig toeren maakt en daarna uitvalt... Gewoon de luchtschroef op 1,5 slag open zetten en dan de carb zo afstellen dat je het getik niet meer hebt!
 
Dus het kan aan mijn afstelling liggen dan van me carb? Want hij valt niet uit, hij tikt alleen erg. Dacht eerst ook dat het miss me afstelling was, maar k had me rolletjes dus net vervangen, dus dacht dat het eerder daar aan lag.
 
Je vervangt je rollen en sindsdien heb je een tikken geluid ja nee dat zal vast aan je carburateur liggen.... 8P

Gewoon de carterkap eraf halen en kijken of je het nog hoort. Zoja de vario loshalen en kijken of alles goed vast zat en even hermonteren en nog eens proberen. Als het blijft heb je waarschijnlijk te kleine rolletjes mee gekregen.
 
OKee, zo te zien haal ik beter me carterkap er dus af :p Ja wilde ik toch al doen hoor.

Maar ook nog: Ik had me varioring er blijkbaar nog inzitten raargenoeg :? Die heb ik er dus ook uitgehaald, want ik dacht dus dat dat een begrenzer was, maar ik ging toch even hard als ik nu ga, 80 dus. Vond dat ook een beetje raar. Maar ik weet zeker dat alles goed vast zit, en dat alles op de goede volgorde zit. Ik kijk wel of de rolletjes de goede maat zijn.
 
Verwar je de varioring niet met een shimring? Een shimring zit direct op je krukas, meestal voor of na je glijbus. Een varioring (de begrenzer) zit OM je glijbus. Als je de shimring verwijrdert hebt, plaats die dan weer even terug.
 
Verwar je de varioring niet met een shimring? Een shimring zit direct op je krukas, meestal voor of na je glijbus. Een varioring (de begrenzer) zit OM je glijbus. Als je de shimring verwijrdert hebt, plaats die dan weer even terug.

Nee het was echt de varioring, zat idd om de bus, naast mijn v-snaar. en ik dacht dat je juist mét varioring begrenst was tot een bepaald toerental, maar ik ging gewoon 80 km/h en zat gewoon hoog in de toeren.
Bij mij zat mijn ring dus naast de v-snaar aan de kant van de koelvin, ik had altijd in mijn hoofd dat die aan de andere kant moest zitten, maar ik kan me ook vergissen.

Maargoed, morgen haal ik mijn rolletjes eruit, kijken of ze wel dezelfde maat hebben.
 
Denk eerder dat je een kleine speling op je half poulie hebt.
Kijk eens of je deze na voor en na achter kan bewegen zoja, dan ben je het ringetje ( shimringetje ) wat lodyx zegt tog vergeten er op te zetten.
 
Denk eerder dat je een kleine speling op je half poulie hebt.
Kijk eens of je deze na voor en na achter kan bewegen zoja, dan ben je het ringetje ( shimringetje ) wat lodyx zegt tog vergeten er op te zetten.

Hm, dat zei mijn broer ook al net :S heb dat dus op mijn oude scooter gehad. Na een tijdje was dus me halfpoelie kapotgedraait, en dat 6-hoekige 'ringetje' was ontploft:p

Ik denk dat ik nu maar ff ga checken:p

thnx :)
 
Nou....

ik heb dus net gkeken :'(



En hier dus het ringetje waarvan ik dacht/denk dat het de varioring is en er dus heb uitgehaald:


het ringetje kon dus gewoon over de geleidebus heen glijden, maar wat ik dus niet zag, is dat er op de halfpoelie/koelvin dinges een uitsparing was voor dat ringetje. Dus het ringetje kan dus half in die halfpoelie waardoor het dus eigenlijk ook voor de stevigheid was...

Zo zien de halfpoelie en 6-hoekding er nu uit:

het 6hoekding kan een beetje los bewegen, dat moet dus niet...


Wat ik dus had bedacht: gewoon nieuwe koelvinhalfpoelieding en 6hoekding kopen en alles beter vastzetten mét ring op de geleidebus. Alles stevig vast zetten en weer gaan rijden. Gaat dat goed?

Zo niet, heb ik hier nog een krukas liggen. Maar ik heb daar zelf weinig tijd voor en geen verstand van...

Bedankt voor de hulp zover iig :) heb nu een scooter van een vriend van me op rond te rijden :p
 
Last edited:
Back
Top