start relais 2-takt ZIP wijkt af van origineel

kirby1971

New Member
omdat de zip 2-takt van mijn zoon niet start ben ik met alle nuttige info op dit forum van alles aan het meten en onderzoeken. Inmiddels een nieuwe start relais gekocht. ziet er precies zo uit als het origineel.
Echter bij het verwijderen van de 4 kabels van het origineel viel me op dat de 2 brede en 2 smalle poten op een andere plek zaten. het origineel zit met de lange kant van de schuine zijde gemonteerd op het frame. als ik naar de nrs kijk achterop bij de aansluitingen op het origineel en het nieuwe relais is dat 180graden gedraaid. op zich geen probleem, ik moet dan wat draaien met de draden omdat het relais nog steeds met de lange zijde gemonteerd moet worden tegen het frame. Daar zit nl het montage gat in. Het verbaasde me wel. ik denk dat ik het goed heb gedaan door de nrs bij de aansluiting te bekijken en te hanteren. maar als je dat niet weet hoe zou je dan moeten beoordelen welke kabel waar op moet komen? en is dit een bekend fenomeen? bedankt alvast!
 
Advertisement - register to remove this

De nummers geven de functie aan van de aansluiting (hier is een norm voor).
Dus de nummers zijn leidend niet de positie waarop de aansluitingen op het relais zitten.

Op de nummers 85 en 86 komen de dunne draden, polariteit is hier niet belangrijk.
Op de nummers 30 en 87 komen de dikke draden ook hier is de polariteit niet belangrijk.

1733559103307.png

Edit: Wil je het officieel doen.

De dunnere zwarte draad die naar massa loopt, op aansluiting 86.
De dunnere groen/zwarte draad die naar de startknop loopt, op aansluiting 85.
De dikkere rode draad die naar de accu loopt, op aansluiting 30.
De dikkere rode draad die naar de startmotor loopt, op aansluiting 87.
 
Last edited:
Er uberhaupt al achter waarom die niet start? Of op de gok onderdelen aan het vervangen in de hoop de goeie te hebben? Start de scooter wel als.je de kickstart gebruikt?
 
ja, met kickstart doet ie het. remlicht brandt, maar blijft dan branden.
Post automatically merged:

De nummers geven de functie aan van de aansluiting (hier is een norm voor).
Dus de nummers zijn leidend niet de positie waarop de aansluitingen op het relais zitten.

Op de nummers 85 en 86 komen de dunne draden, polariteit is hier niet belangrijk.
Op de nummers 30 en 87 komen de dikke draden ook hier is de polariteit niet belangrijk.

View attachment 78686

Edit: Wil je het officieel doen.

De dunnere zwarte draad die naar massa loopt, op aansluiting 86.
De dunnere groen/zwarte draad die naar de startknop loopt, op aansluiting 85.
De dikkere rode draad die naar de accu loopt, op aansluiting 30.
De dikkere rode draad die naar de startmotor loopt, op aansluiting 87.
bedankt! ik ga ook e.a. verder doormeten want starten lukt nog niet.
 
Nee, bij de ene rem zit de aansluiting er helemaal niet, kabels missen (die moet ik nog fixen) en bij de andere werkt de schakelaar gewoon. zelfs met een nieuwe geprobeerd en getest. draden ook los gehad. als de schakelaar zou hangen zou elektrisch starten wel moeten werken want dan moet je hem ook inknijpen. ik ga uitzoeken wat ik nog kan doormeten.
 
Je kan de dikke draden , met elkaar door verbinden , de startmotor moet dan gaan draaien . Op nr 86 ( op het schema wat @Sparky getekend heeft) , komt spanning van de draad van het remlicht . hierop moet dus spanning staan nu , want het remlicht blijft branden . Op nr 85 komt massa , als je de startknop in drukt . Is dat allemaal in orde , moet het relais klikken , en de startmotor draaien .
 
hele fijne tips allemaal, enorm bedankt. rode draden verbonden, start motor gaat draaien. verdere alle kabels gevolgd en doorgemeten op breuken, geen gevonden. schakelaars etc. allemaal doorgemeten. ziet er goed uit. remlicht brand alleen bij draaiende motor (starten met kickstart). nu heb ik op dit forum ergens een bekabelingsschema gevonden. als ik alles volg kom lijkt het erop dat om de keten rond te krijgen de regulator hier nog tussen zit. zou die dan kapot zijn? alles klopt tot aan de Rear Brake light switch. (zie attached). de wit rode kabel bij de ligh switch is bij mij een zwart rode. deze zou dan via de olie sensor verbonden zijn met de regulator (witte kabel).
 

Attachments

  • Piaggio Zip 50 2T SP model temp sensor.jpg
    Piaggio Zip 50 2T SP model temp sensor.jpg
    238.9 KB · Views: 0
Als je remlicht alleen werkt als de motor draait, lijkt mij iets niet goed met de verbinding tussen de accu en het contactslot.
Heb je de zekering(en) gecontroleerd?

De spanningsregelaar denk ik niet want als de motor draait neemt de spanningsregelaar de voorziening van de boordspanning over.
Daarom werkt je remlicht en waarschijnlijk ook knipperlichten, claxon alleen als de motor draait.
Als de motor loopt zal de elektrische start ook misschien werken.
 
De knipperlichten werken gewoon op de accu zonder dat starten noodzakelijk is. het remlicht blijft branden nadat de motor start, werken niet op de accu. claxon werkt ook niet. kijk ik naar het schema van bedrading is mijn conclusie dat de spanningsregelaar van invloed kan zijn. niet zozeer wat werking betreft maar ook als contactpunt in het geheel. ik ga nog even verder meten en uitsluiten en toch ook proberen met een nieuwe spanningsregelaar en laat het weten. wederom bedankt voor de reacties.
 
na zoeken en meten kwam ik met het bedradingsschema tot de conclusie dat de verbinding niet rond kon komen op nog maar één punt. uiteindelijk kwam ik een losse aansluiting tegen achter op de scooter. met behulp van een aantal andere items op dit forum ontdekt dat er geen oliepomp/sensor gebruikt wordt. de connector hiervoor hing los achter. dat houd in dat het circuit hiermee niet meer rond is. uiteindelijk een kwestie van de juiste draden doorverbinden (gelijk even netjes gesoldeerd) en ik had een werkend circuit. remlicht nu aan en uit te bedienen. start motor werkt met indrukken rem en schakelaar, alleen de claxon nog niet. uiteindelijk de oude schakelaar verwijderd, doorverbonden en deze werkte. schakelaar uit elkaar gehaald en schoongemaakt, contact punten even geschuurd en ook deze werkt nu.
de afgelopen dagen veel geleerd, dank voor alle reacties en vele info op dit forum. Met wat ik nu geleerd heb zou ik bij een volgende klus in een uurtje of wat de elektronica snel kunnen controleren en uitvinden waar iets fout gaat. nu ga ik verder met de startmotor (die toch wel redelijk slecht klinkt) en mechanische zaken.
 
Back
Top