Standaard Ontsteking "Tunen"

Originally posted by black_phoenix
we kunnen natuurlijk ook even aan het rekenen gaan. Hoeveel pk is de 60?? watt nou eigenlijk die de ontsteking onttrekt?

ik denk dat je hier wel een mooie energie vergelijking van kan maken :)

dat bedoel ik nou, je gaat meer de theoretische en bij gevolg ook ideale kant op , 60watt LIJKT op pak 15 pk een fractie -->

1pk = 0.750Kw (tenzij ik het verward heb met iets anders :)) , dus ;
15pk * 0.750Kw = 11,25Kw = 1125w.
1125w - 60w = 1065w = 10.65Kw
10.65Kw =14.2pk

0.7 pk winst is toch wel wat volgens het theoretisch model , niet ?

(of ben ik hier nu verkeerd)
 
Originally posted by Speedyrules
dat bedoel ik nou, je gaat meer de theoretische en bij gevolg ook ideale kant op , 60watt LIJKT op pak 15 pk een fractie -->

1pk = 0.750Kw (tenzij ik het verward heb met iets anders :)) , dus ;
15pk * 0.750Kw = 11,25Kw = 1125w.
1125w - 60w = 1065w = 10.65Kw
10.65Kw =14.2pk

0.7 pk winst is toch wel wat volgens het theoretisch model , niet ?

(of ben ik hier nu verkeerd)

hele nette vergelijking....helaas alleen een foutje 8P
kW -- kilowatt (1000 w)

maakt dus het verschil 0,07 pk ipv 0.7 pk

0,07 pk....kan dus net zo goed een verschil zijn in de uitlaattemp, cilindertemp, luchtvochtigheid, of banden/vertandingstemp om wat te noemen dat nix te maken heeft met je blokkie zelf.
 
en overigens zal deze vergelijking niet zo gek veel verschillen met de praktijk. Immers de regel van energiebehoud gaat redelijk op in deze situatie.

er is namelijk weinig verlies in warmte-energie.
 
Joor heeft het weleens gemeten, zeker weten dat er verschil inzit, hoe en wat weet ik niet meer, dat moet hij zelf maar even toelichten.
 
Originally posted by black_phoenix
hele nette vergelijking....helaas alleen een foutje 8P
kW -- kilowatt (1000 w)

maakt dus het verschil 0,07 pk ipv 0.7 pk

0,07 pk....kan dus net zo goed een verschil zijn in de uitlaattemp, cilindertemp, luchtvochtigheid, of banden/vertandingstemp om wat te noemen dat nix te maken heeft met je blokkie zelf.

ik weer 8P (het was vroeg he :p)
 
Originally posted by Bling_Bling
daar wil ik graag van op de hoogte worden gehouden :)

overmorgen gaan we naar de testbank van scootermania als alles goed zit , voledig std ontsteking vs aangepast zal gemeten worden

p.s. : wegens ontbreken het en vergaard zijn van bepaalde onderdelen gebeurd het met een veel milder setupje

athena ovaal / athena racing piep / 21mm / ... naja , t'is het idee he :p
 
maar het tunen van je ontsteking zal ook helpen als je veel toeren draait en je ontsteking warm wordt door de hitte die vrij komt

want volgens mij gaan de meeste std ontstekingen kapot door veel toeren die weer warmte genereren en het door niet meer volgt ik ben ik nu aan het brabelen
 
@ bling_bling : lichtspoelen verwijderd , doppler as (vervroegt 5°) en grondplaat uitgeboord naar 9mm en bijna voledig omgedraait

helaas kan ik niet meer aan 'n afgedraait vliegwiel komen tegen dan

@ wanksta1 : ik denk dat je brabbeld :) , een vliegwiel maakt geen mechanische koppeling met de stator , de warmte die een ontsteking normaal krijgt is de warmte van het carter (wand en krukas) , niet zo zeer van de ontsteking , ALS de lichtspoelen verwijderd zijn, als deze er nog zijn treden er idd meer joule effecten op (vermorgenverlies in de vorm van warmte)
 
ontsteking wordt wel degelijk warm, doordat er stroom wordt opgewekt. Het rendement van een dynamo is immers geen 100%
 
Last edited:
maar waarom houden de meest onstekingen het niet lang uit bij tijdje volgas boeken

ik denk eigenlijk toch echt dat als je de spoelen eraf haalt je ontsteking het langer volhoudt

of gaan de onstekingen kapot doordat er schomelingen komen op het vliegwiel

btw mijn std onsteking houd het al 2 maanden uit met 14.700 rpm erg vaag maar ik vind het wel best
 
Originally posted by Speedyrules
@ bling_bling : lichtspoelen verwijderd , doppler as (vervroegt 5°) en grondplaat uitgeboord naar 9mm en bijna voledig omgedraait

helaas kan ik niet meer aan 'n afgedraait vliegwiel komen tegen dan

@ wanksta1 : ik denk dat je brabbeld :) , een vliegwiel maakt geen mechanische koppeling met de stator , de warmte die een ontsteking normaal krijgt is de warmte van het carter (wand en krukas) , niet zo zeer van de ontsteking , ALS de lichtspoelen verwijderd zijn, als deze er nog zijn treden er idd meer joule effecten op (vermorgenverlies in de vorm van warmte)

Dat is veel te veel, 3 graden vervroeging is genoeg, meer is alleen nadelig..
 
Originally posted by monstaboy
Dat is veel te veel, 3 graden vervroeging is genoeg, meer is alleen nadelig..

Onzin, het is maar waar je voor kiest bij een vast tijdstip, daar heb je geen "optimum" maar altijd een compromis.
Standaard minarelli hor. zit op 14 graden voor BDP, daar kun je 22 graadjes van maken. Geen probleem bij veel setups.

Zorg dan natuurlijk wel dat je je carb rijk genoeg zet om detonatie te voorkomen.

Maar dan weet ik zeker dat je onder de indruk bent, dat scheelt echt een hoop vermogen onderin. 1 pk winst bij lagere toeren is best haalbaar. Het nadeel van het vervroegen is dat je scooter minder lang doorloopt, dus na het topvermogen stort ie sneller in zeg maar. Topsnelheid kan er dus mee zakken.

Het is natuurlijk ook sterk afhankelijk van je setup, als je 13500+ rpm draait, dan zou ik niet 22 graden vervroegen want dat breng je erg veel hitte in je cilinder en zul je waarschijnlijk topvermogen verliezen.

Om jullie een indicatie te geven: Standaard Italkit afstelling is 19,5 graad voor BDP, daar rijden een hele hoop mensen prima op.
 
leuk idee . wat ik wil zeggen is dat je gewoon het draad van de lichtspoelen weg moet halen maar de blokje s)kerndeel waarover deze gewikkeld zijn niet moet verwijderen . waarom ? hierom: je kernoppervlak wordt dan kleiner en dat moet je zeker niet hebben, omdat de ze delen ook meehelpen bij een snellere opwekking van de stroom die de condener moeten chargen in de cdi unit . haal je ze weg dan vertraag je het laatprocess. bij sommige ontstekingen ver vroegt of verlaat hierdoor het ontstekingstijdstip. ff rekeninghouden hiermee . op een ossiloscoop kan je duidelijk aflezen wat er gebeurtals de scooter opendraait . laterzzz vrienden en stay tuned
 
Back
Top