Standaard Ontsteking "Tunen"

Bling_Bling

Citta owner
Wat is er allenmaal aan ontsteking te tunen en hoe?

Zelf weet ik:

-vervroegins spie(ontstekings tijdstip vervroegen kan tevens ook door je grondplaat wat aan te passen)
-Vliegwiel afdraaien(verlicht vliegwiel)
-Licht spoelen verwijderen

Heeft iemand meschien pic's van getunde standaard ontstekingen?

en wat is nou het presiese nut van de lichtspoelen verwijderen?(zelf heb ik gehoord ik dat hij dan een beteren gastreactie heeft)

en wat is er nog meer te "tunen" aan standaard ontsteking?
 
Advertisement - register to remove this

De lichtspoelen moet je zien als een onnodige electromagneet die aan je vliegwiel trekt. Je verlaagt de weerstand op het vliegwiel en hebt inderdaad een beter gasreactie en meer vermogen...
 
doen de mensen van bijvoorbeeld XSH en 3br ook std. ontstekingen tunen? Op hun sites staat daar namelijk niets over....
 
Ik wil het best je lichtspoelen er af halen hoor als je het zelf niet kunt/aandurft. Hier een voorbeeld van een ontsteking die ik een keer gedaan heb:

Ontsteking.jpg
 
het nut van het verwijderen vna je lichtspoelen is dat je vliegwiel minder last heeft van lorentzkrachten van de ankers van de spoelen, gezien ik aanneem dat di chinees voor jou is hou ik het kort

meer gasreactie omwille van minder magnetische weerstand :)

zelfde verhaal eigenlijk met afgedraait vliegwiel, meer gasreactie omwille van minder roterende massa
 
komt er in de praktijk op neer dat geen enkele fuck helpt of iig flink te verwaarlozen is.

beter kan je die onsteking netjes laten zodat je er ooit nog wat aan hebt en doorsparen voor iets dat echt verschil uit maakt.
 
Originally posted by black_phoenix
komt er in de praktijk op neer dat geen enkele fuck helpt of iig flink te verwaarlozen is.

beter kan je die onsteking netjes laten zodat je er ooit nog wat aan hebt en doorsparen voor iets dat echt verschil uit maakt.

ik ben het totaal niet met je eens

ik heb geëxperimenteerd met een ontsteking die is aangepast op dit principe icm afgedraait vliegwiel en vervroegingsspietje en het verschil tov een std ontsteking is hemel en aarde

dit is gewoon een goeie oplossing voor iemand die gewoon niet de financies heeft en toch net dat beetje meer uit z'n setup wilt

O/T : ufo, jij zou dat moeten weten ...
 
Originally posted by black_phoenix
komt er in de praktijk op neer dat geen enkele fuck helpt of iig flink te verwaarlozen is.

beter kan je die onsteking netjes laten zodat je er ooit nog wat aan hebt en doorsparen voor iets dat echt verschil uit maakt.

Ik ben het ook niet met je eens derek. Lichtspoelen verwijderen is een koud kunstje en het helpt zeker. Bij de scooter van joost hebben we het een keer getest op straat en nadat we de spoelen er af gehaald hadden reed de scooter echt feller.
 
wedscn0002.jpg


Mijn ontsteking :)

lichtspoelen eraf en grondplaat vervroegd (gaten uitboren tot 9.5 mm en daarna linksom monteren)

gaf een best leuk resultaat :)
 
Ik heb het over het verwijderen van je lichtspoelen.
De magnetische flux waar wij over praten heeft een negatieve en positieve werking. Probeer het maar eens. Eerst zal je tegendruk voelen maar na een bepaald 'dood' punt word je vliegwiel juist verder gestuwd. Deze 2 waardes [positief en negatief] heffen elkaar op zodat de weerstand verdwijnt of iig valt te verwaarlozen.

Het is dus gewoonweg nutteloos en vooral zonde deze spoelen te verwijderen van je ontsteking.

Dat het afdraaien van een vliegwiel of het hanteren van een vervroegingspie voordeel [of nadeel] boekt is natuurlijk wel zo.
 
Originally posted by black_phoenix
Ik heb het over het verwijderen van je lichtspoelen.
De magnetische flux waar wij over praten heeft een negatieve en positieve werking. Probeer het maar eens. Eerst zal je tegendruk voelen maar na een bepaald 'dood' punt word je vliegwiel juist verder gestuwd. Deze 2 waardes [positief en negatief] heffen elkaar op zodat de weerstand verdwijnt of iig valt te verwaarlozen.

Het is dus gewoonweg nutteloos en vooral zonde deze spoelen te verwijderen van je ontsteking.

Dat het afdraaien van een vliegwiel of het hanteren van een vervroegingspie voordeel [of nadeel] boekt is natuurlijk wel zo.

je hebt natuurlijk een positieve en een negatieve werken, maar als je alle ankers verwijderd heb he noch positieve nog negatieve werkingen, thans sterk verminderde , enkel nog op de ontstekingsspoel die op zich al een kleinere kern heeft dan de rest van de spoelen

btw, flux = magnetische doorlaatbaarheid , in welke context plaats jij dit ? ik volg het nl niet ...

volgens mij zoek jij het gewoon te theoretisch op , als je d'r logisch en praktijkgericht over nadenkt zie je dat zelf ook wel denk
 
Originally posted by Speedyrules

btw, flux = magnetische doorlaatbaarheid , in welke context plaats jij dit ? ik volg het nl niet ...

sorry je hebt gelijk ik gebruik even de verkeerde 'term'.

Originally posted by Speedyrules

volgens mij zoek jij het gewoon te theoretisch op , als je d'r logisch en praktijkgericht over nadenkt zie je dat zelf ook wel denk

uiteraard heb ik hier zelf allang mee ge-experimenteerd en kan dan ook vanuit praktijk vertellen dat het geen nut heeft.

overigens vind ik het bevestigen van het 'nut' vanuit praktijk gezien alleen reeel met behulp van een testbank.
op de straat lijkt het al alsof je harder gaat als je je helm af doet ipv op.
 
Originally posted by black_phoenix
sorry je hebt gelijk ik gebruik even de verkeerde 'term'.



uiteraard heb ik hier zelf allang mee ge-experimenteerd en kan dan ook vanuit praktijk vertellen dat het geen nut heeft.

overigens vind ik het bevestigen van het 'nut' vanuit praktijk gezien alleen reeel met behulp van een testbank.
op de straat lijkt het al alsof je harder gaat als je je helm af doet ipv op.


das dan een deal, ik zal binnenkort een testbank doen met onderstaande setup, std ontsteking vs 'getunede' ontsteking'

mhr 70cc
c16 / athena racing
21mm dellie
overrange
rhq as
... handel

note : het zal wss op de testbank van vinnie 007 gebeuren , er is in het verleden al veel getouwtrek geweest rond de accuraatheid van deze bank dus ... ikzelf laat de kerk in het midden ...
 
Originally posted by black_phoenix
Ik heb het over het verwijderen van je lichtspoelen.
De magnetische flux waar wij over praten heeft een negatieve en positieve werking. Probeer het maar eens. Eerst zal je tegendruk voelen maar na een bepaald 'dood' punt word je vliegwiel juist verder gestuwd. Deze 2 waardes [positief en negatief] heffen elkaar op zodat de weerstand verdwijnt of iig valt te verwaarlozen.

Het is dus gewoonweg nutteloos en vooral zonde deze spoelen te verwijderen van je ontsteking.

Dat het afdraaien van een vliegwiel of het hanteren van een vervroegingspie voordeel [of nadeel] boekt is natuurlijk wel zo.

Maja dan moet hij neem ik aan toch een bepaald toerental bereiken willen deze pos en neg waarden in het "niets" verdwijnen...

En aangezien het ook om gasreactie gaat lijkt me dat het nut heeft :)
 
Originally posted by Enrico@nrg
Gasreactie meten op testbank is ook niet even simpel :)

er word hier gekeken naar gasreactie als gevolg van minder weerstand door de spoelen. Die minder weerstand resulteerd dan ook in het vermogen van het bruikbare toerengebied.
 
we kunnen natuurlijk ook even aan het rekenen gaan. Hoeveel pk is de 60?? watt nou eigenlijk die de ontsteking onttrekt?

ik denk dat je hier wel een mooie energie vergelijking van kan maken :)
 
Back
Top