Sprint velg op Vespa s

Mtr

New Member
Hoi, ik heb een Vespa S50 2012 4t4v,
zou ik een sprint voorvelg (12 inch) hierop zetten in plaats van de originele 11 inch voorvelg ? Of is dit slecht voor de scooter, of komen er andere problemen bij kijken ?

Mvg
 
Advertisement - register to remove this

Het is wel mogelijk denk ik, maar dan moet je kijken naar een 12 inch band. Ik weet niet of dit niet te krap wordt en of je de velg wel gelijk zo kan installeren. Het kan zomaar zijn dat je veel qua exterieur moet aanpassen, omdat je er een 12 inch velg eronder wilt zetten,

Daarnaast moet je opletten dat er ook vele nadelen zullen zijn.
Je blok zal niet gewend zijn aan deze aanpassing, dus veel meer moeten werken.

Je kilometer teller loopt ook volgens mij niet gelijk.

Ik vraag me af, is dit wegens verandering performance of gewoon looks? Qua looks, zou t niemand boeien, maar voor jou s t wellicht mooier. Ik zou hier geen geld en tijd aan uitgeven.

Qua performance, is t ook minimaal die 1 inch. Je gaat veel tijd en wellicht geld uitgeven om die velg er op te krijgen, kan je net zo goed investeren in malossi onderdelen of iets dergelijks. USB opladertje erin monteren, weet je.
 
Het is wel mogelijk denk ik, maar dan moet je kijken naar een 12 inch band. Ik weet niet of dit niet te krap wordt en of je de velg wel gelijk zo kan installeren. Het kan zomaar zijn dat je veel qua exterieur moet aanpassen, omdat je er een 12 inch velg eronder wilt zetten,

Daarnaast moet je opletten dat er ook vele nadelen zullen zijn.
Je blok zal niet gewend zijn aan deze aanpassing, dus veel meer moeten werken.

Je kilometer teller loopt ook volgens mij niet gelijk.

Ik vraag me af, is dit wegens verandering performance of gewoon looks? Qua looks, zou t niemand boeien, maar voor jou s t wellicht mooier. Ik zou hier geen geld en tijd aan uitgeven.

Qua performance, is t ook minimaal die 1 inch. Je gaat veel tijd en wellicht geld uitgeven om die velg er op te krijgen, kan je net zo goed investeren in malossi onderdelen of iets dergelijks. USB opladertje erin monteren, weet je.
Qua ruimte past het alleen dan heb ik achter 11 inch en 12 inch maar dat maakt dus niet heel erg veel uit
 
Daarnaast moet je opletten dat er ook vele nadelen zullen zijn.
Je blok zal niet gewend zijn aan deze aanpassing, dus veel meer moeten werken.

Je kilometer teller loopt ook volgens mij niet gelijk.
1 : kan je aanpassen met gewicht van je Rollen .
2 : Teller geeft altijd veel te veel aan als GPS , dus dat Compenseert.
Indien de hoogte een Probleem word (ivm misschien aanlopen ) kan je een lagere Band monteren , ipv 70 hoog, 60 hoog.
 
1 : kan je aanpassen met gewicht van je Rollen .
2 : Teller geeft altijd veel te veel aan als GPS , dus dat Compenseert.
Indien de hoogte een Probleem word (ivm misschien aanlopen ) kan je een lagere Band monteren , ipv 70 hoog, 60 hoog.
Het is wel mogelijk denk ik, maar dan moet je kijken naar een 12 inch band. Ik weet niet of dit niet te krap wordt en of je de velg wel gelijk zo kan installeren. Het kan zomaar zijn dat je veel qua exterieur moet aanpassen, omdat je er een 12 inch velg eronder wilt zetten,

Daarnaast moet je opletten dat er ook vele nadelen zullen zijn.
Je blok zal niet gewend zijn aan deze aanpassing, dus veel meer moeten werken.

Je kilometer teller loopt ook volgens mij niet gelijk.

Ik vraag me af, is dit wegens verandering performance of gewoon looks? Qua looks, zou t niemand boeien, maar voor jou s t wellicht mooier. Ik zou hier geen geld en tijd aan uitgeven.

Qua performance, is t ook minimaal die 1 inch. Je gaat veel tijd en wellicht geld uitgeven om die velg er op te krijgen, kan je net zo goed investeren in malossi onderdelen of iets dergelijks. USB opladertje erin monteren, weet je.
Wat gebeurd er in de motor dan ?
 
Naja, je kilometerstand loopt ook niet goed he.
Je blok moet harder werken, aangezien die gemaakt is om 11 inch te behandelen.

Mijn zip heeft een 10 inch motorblok, dus 12 inch vespa velgen kunnen wel, maar wellicht zoals brute force zei, moet je gaan spelen met de rollen. Een maat van me heeft het zo gedaan met zijn Zip en zijn scooter deed er moeilijk over met een 12 inch wiel voorin en achter nog 10inch. Motor is ook 10 inch.
 
Naja, je kilometerstand loopt ook niet goed he.
Je blok moet harder werken, aangezien die gemaakt is om 11 inch te behandelen.

Mijn zip heeft een 10 inch motorblok, dus 12 inch vespa velgen kunnen wel, maar wellicht zoals brute force zei, moet je gaan spelen met de rollen. Een maat van me heeft het zo gedaan met zijn Zip en zijn scooter deed er moeilijk over met een 12 inch wiel voorin en achter nog 10inch. Motor is ook 10 inch.
TS informeert enkel naar swap voorwiel,
Groet,
 
In jouw post #2 spreek je over een grotere band wegens grotere velg, 'exterieur', looks, geld uitgeven (wat jij liever aan een merk of USB lader doet), allemaal prima.
Wat er voor mij uitspringt, is dat je zegt :
'Je blok zal niet gewend zijn aan deze aanpassing, dus veel meer moeten werken.'
Getuige TS zijn #5 springt voor TS dit stukje er ook uit.
Onzin omdat het voorwiel betreft.

Groet,
 
Ok,

Zal gelijk onder mn zippie een 16 inch band en velg monteren :(

Zal ook wel niks uitmaken.





In jouw post #2 spreek je over een grotere band wegens grotere velg, 'exterieur', looks, geld uitgeven (wat jij liever aan een merk of USB lader doet), allemaal prima.
Wat er voor mij uitspringt, is dat je zegt :
'Je blok zal niet gewend zijn aan deze aanpassing, dus veel meer moeten werken.'
Getuige TS zijn #5 springt voor TS dit stukje er ook uit.
Onzin omdat het voorwiel betreft.

Groet,
 
In jouw post #2 spreek je over een grotere band wegens grotere velg, 'exterieur', looks, geld uitgeven (wat jij liever aan een merk of USB lader doet), allemaal prima.
Wat er voor mij uitspringt, is dat je zegt :
'Je blok zal niet gewend zijn aan deze aanpassing, dus veel meer moeten werken.'
Getuige TS zijn #5 springt voor TS dit stukje er ook uit.
Onzin omdat het voorwiel betreft.

Groet,
Dus eigenlijk zeg je dat het niet uitmaakt omdat het het voorwiel betreft ?
 
Het is een lang antwoord.
Het kan invloed hebben op geometrie, lichter sturen of zwaarder. Daarbij kan de rollijn (bij breder) anders worden waardoor achterwiel anders volgt.
Het verschil ligt ook in snelheidsmeter, de afrollengte wordt meer per omwenteling en dus zal de snelheidsmeter langzamer aangeven, maar bij de meeste scooters is dat juist nauwkeuriger.
En zolang de band niet aanslijt in spatbord,

Er is al vaker geschreven op t forum met ondersteunende afbeeldingen, even zoeken, zal ik ook later doen.
Groet,
 
Klopt, waarbij het eerste getal staat voor breedte in mm's, het tweede getal een verhouding is van de eerste en staat voor de hoogte, en het derde getal de diameter van de velg waar de band op komt.
Er zijn online 'bandenomtrekcalculator' te vinden,
Groet,
 
het 2e getal is X% van de breedte , is de Hoogte van de band.
Voorbeeld : ik had op mijn Speedfight 3 achter eerst : 130 / 60 / 13 , heb een nieuwe Band gekocht ,: 140 / 60 /13 .
De Scooter liep van geen meter doordat de band hoger was geworden , ik moest in Rollen gewicht lager gaan om dezelfde / eerdere snelheid te bereiken .
 
Hoi, ik heb een Vespa S50 2012 4t4v,
zou ik een sprint voorvelg (12 inch) hierop zetten in plaats van de originele 11 inch voorvelg ? Of is dit slecht voor de scooter, of komen er andere problemen bij kijken ?

Mvg
Ik heb gewoon een sprint velg gemonteerd op m’n lx50, merkte qua rijgedrag helemaal niks raars of anders dan voorheen. Alleen liep de band bij een hobbel tegen de km kabel en remkabel aan. Iets hoger vast gemaakt en nergens meer problemen mee.
 
Back
Top