Sprint/Race Blok. (Piaggio)

Status
Not open for further replies.

Tinus_070

Haagse Koning*
Goedendag Scooter Forummers,

Zat even met de volgende vraag.

Ik lees regelmatig dat een sprint/race blok zoveel meer onderhoud vergt.
Nou was mijn vraag: wat is het verschil tov een normaal ontgrenst blokje?
Bij een ontgrenst blokje doe je dit meestal bij de 5k, hoe zit dit met een snel blokje?

Misschien dat iemand een richtlijn/schema heeft voor het onderhoud?

En waar moet je allemaal precies naar kijken?

Wat ik me zo kan bedenken:

Alle draai en scharnier punten invetten/oliën. (kickstart bijv)
Remmen stellen.
Overbrenging olie verversen.
Luchtfilter element schoonmaken.
Draadeindjes van je kabels invetten.
Nieuw bougietje.
Uitlaat even insmeren met olie.
Even je schroefjes nalopen of ze nog goed vast zitten.

En controleren op slijtage van je remschoenen, v-snaar en rolletjes.

Ben ik nog iets vergeten?

Hoor het graag.

Groetjes,

Tinus.
 
Advertisement - register to remove this

het ligt eraan wat voor materiaal er op zit en waar je m voor gebruikt , hoe je het gebruikt , wat je er van verwacht , wat je eisen zijn ..

een straatsetupje kun je net zo lang mee rijden tot ie niet meer zo goed loopt , dan kun je eens naar de rollen e.d. gaan kijken , helpt dit niet zou je de cilinder eens kunnen meten.

regelmatige onderhoud gaat verder net als bij een normale scooter , dus carb. schoonmaken , luchtfilter , v-snaar en rollen , vertandingsolie etc. etc.

een Race of sprintblok die serieus voor wedstrijden word gebruikt is een heel ander verhaal , daar zitten VEEL meer gevoelige onderdelen op , het vermogen word ook veel anders afgegeven waardoor elk klein dingetje ervoor kan zorgen dat ie meteen voor geen meter loopt , en behalve regulier onderhoud ben je dus ook vaker aan het afstellen ,zowel het variogedeelte als de carburatie soms (luchtvochtigheid , temperatuur etc.)

daarnaast heeft een Race/sprintblok het vaak gewoon nodig om vaker uit elkaar te worden gehaald omdat sommige onderdelen behoorlijk slijten omdat het allemaal op maximaal staat , zoals de zuiger , V-snaar , krukas , membraan etc. Ook om te voorkomen dat het kapot loopt , dus preventief onderhoudt.

tja , en hoe verder je gaat hoe duurder je onderdelen , de olie , benzine , en veel sleuteltijd.

op een racer gebruik je in principe niet veel vet , doorsmeren iig niet dus. (en vet is gewicht :p) , vet kan ook vuil vasthouden , wat ook niet gewenst is , net als het carter waar veel stof in blijft zitten (variokant) , ook bij een standaard scooter geeft dit extra slijtage , dus regelmatig schoonmaken , bij een racer doe je dit vaak tussen elke training door.

Remmen stellen doe je alleen met een trommelrem , en dat kun je altijd doen , ook onderweg wel.
 
Nouja het gaat om:

LC Piaggio Kort Carter. ( Zip SP 98 )
70/74cc Metrakit Gietijzer, laag toerig, licht/medium getuned.
Yasuni R.
OKO 28mm Keihin Replica.
VL13 getuned.
Recht spruitje.
Stage 6 filter.
MHR 14/39 vertanding.
Polini Krukas.

Verder heb ik nog geen idee hoe het met de overbrenging zit.

Blok word volledig gereviseerd en afgesteld.

En van dat moment moet ik dus met onderhoud verder.

Zelf kan ik wel een uitlaatje afstellen en rolletjes vervangen, cillindertje vervangen, etc.

Maar veel verder gaat het niet echt.

Vandaar dat ik graag wil weten hoe ik het beste me blok goed kan houden.
Wat het kost, hoeveel tijd erin gaat, maakt niet uit.
Als het maar goed is!
 
28 is een zuipschuit als je hem echt als vervoer gaat gebruiken.

Met een 19 of 21mm kan je hier ook MEER dan prima meer rijden, daarnaast is de meerwaarde van de 28mm ipv de 19mm op deze setup te verwaarlozen.

Heiko doet heb blok? Je was zelf ook redelijk een scootermonteur toch?
 
wie het blok doet zegt niet perse wat , omdat de onderdelen die erop zitten zelf ook veel bepalen , ik weet ook ZEER goed waar ik mee bezig ben , alleen als ik zoiets zou moeten klaar maken zou ik van te voren al zeggen dat het waardeloos is , en een OKO 28 is IMO op deze zeer simpele cilinder (nog simpeler dan DR70) igewoon waardeloos is tov een 19 of 21mm , die meer dan groot genoeg zijn , en groot is niet altijd beter , en zeker op straat niet..

en dan al helemaal niet met een R , mja , zet je er bijv. een C16 oid op kun je beter meteen ook weer een andere cilinder kopen enz..


en Sander weet ook als geen ander dat je met een 19mm ZEER veel kunt doen..
 
Nouja Heiko raadde de R aan ipv de C16.
Dus vandaar.

Dit is als het goed is een 72/74cc, laag toerig.

Daarbij word de cillinder ook nog wat getuned.

Toen hebben we het zo over de inlaat gehad, en ik wou er gewoon het meeste uithalen.
Toen raadde hij een VL13 + 28 OKO aan.

Daarbij weet ik dat de cillinder niet heel spannend is, daarom word hij nog wat gekieteld.
Maar ik kon dit blok toen overnemen voor een prikkie, dus ik dacht, is weer is wat anders dan de DR70 waar iedereen mee rijd.
De verkoper zei dat het een 80cc Metrakit was, dit bleek echter 72/74cc.
Ik noem het dus simpelweg gewoon een 70cc..

Verder gebruik ik hem niet als vervoer.
Word gewoon een show/zondags knaller.

Benzine maakt me ook niet uit, dus dat hij zuipt neem ik voor lief.
Ligt ook aan je rechterhand natuurlijk..

En ja, ik sleutel ook wel aan brommertjes.
Maar dat is dan een uitlaatje, cillindertje, carburateurtje oid.
Geen compleet blok reviseren.

Blok gaat ook de testbank op.
 
dit is als het een 47mm is (wat ie standaard wel is) nog minder dan 70cc ..

als je zo'n cilinder tuned zou ik er zeker een andere zuiger in zetten , de std MK zuigers van de gietijzer cilinder zijn niet echt geweldig. Daarnaast zou ik bij tuning geen R meer gebruiken.

met zo'n cilinder is het onzin om een ander membraan te nemen , std met andere platen (bijv. malossi) is prima , uiteraard kan het geen kwaad , ik vind het zelf geld verkwisten.
 
Er zat geen inlaat op, dus er moest zowieso nieuwe komen.
Dan maar gelijk een Malossi..
Vind het zonde om een origineel membraan te kopen in dat geval.

Verder weet ik gewoon niks van het blok helaas.
Heb het dan ook zonder inlaat voor 100 euro over genomen!
Vond dat zelf wel de gok waard.

Het is dan volgens mij ook een SP cillinder als ik kijk naar de cillinderkop.
Dus niet de normale 70cc Metrakit, maar ook zeker geen Pro Race.
Geloof 47.6mm, niet 47.0mm.

Maar dat weet ik dus niet zeker.

Maar goed, ik heb het blokje uit handen gegeven en vind het verder wel prima wat ik met Heiko af heb gesproken.
Als het maar gewoon leuk rijd.

Dit is hem volgens mij (kop is in elk geval 100 % hetzelfde) :

Afbeelding%20231.jpg
 
47,6 is net geen 70cc overigens.

een SP is Alu , en met die cilinder kun je zeer goed met een C-16 rijden.

een gietijzer ook wel maar de zuigers daarvan vind ik niet zo geweldig.
 
Nouja de kop is hetzelfde.
Het kan ook net zo goed alu zijn, maar wederom durf ik dit dus niet zeker te zeggen.

Maakt me ook eigenlijk niets uit, ik hoor het met de tijd van Heiko allemaal wel.
Die gaat voor mij ook kijken wat er precies in zit, hoeveel cc de cillinder nu is, etc.

Maar ik heb in ieder geval me antwoord m.b.t. onderhoud.

Zijn er nog extra dingen waarvan jij zegt dat moet je ook even nakijken bij een beurtje?
 
dat is makkelijk , boring meten , en dan boring x boring x slag x 0,0007854

het is maar net wat je zelf belangrijk vind , voor de veiligheid zou ik ook dingen als gaskabel , remmen , frame (zoals balhoofd, wiellagers , etc.) goed nakijken , niks is vervelender dan slechte remmen , of gas dat blijft hangen .. of beide ...
 
Nee uiteraard word de hele scooter goed na gekeken.
Met name remmen zijn natuurlijk erg belangrijk!

Maar ik doelde meer op het blokje zelf!

En bedankt voor de handige formule! :p
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top