Speedfight 3 4takt

Ufuk04

Member
Hallo allemaal, ik heb pas een speedfight 3 4takt gehaald(benzineprijzen stijgen een beetje hard dus 2takt word duur) maar ik zit nu met het probleem dat die niet makkelijk start en zodra die start wel gewoon normaal stationair loopt. Maar zodra ik de 5000 toeren aantik zakt die terug en valt die uit. Heb al een nieuwe luchtfilter geprobeerd. Heb wel gemerkt dat als die eenmaal start en ik haal de luchtfilterdoos een beetje open en dan gas geef, dat die wel op toeren kan blijven en boven de 5000 toeren kan komen. Ik heb zelf niet veel kennis met 4takt voornamelijk omdat ik met 2takt werk maar misschien dat iemand het hier wel weet wat het kan zijn? Bouwjaar is 2011 en heeft vorig jaar hele beurt gehad bij vorige eigenaar: kleppen gesteld, nieuwe voorvork etc
 
Advertisement - register to remove this

heeft vorig jaar hele beurt gehad bij vorige eigenaar: kleppen gesteld, nieuwe voorvork etc
Wat de verkoper je vertelt moet je vaak met een korreltje zout nemen.
Dus ik zou toch eerst even de klepspeling controleren en kijken of de mengselschroef van je carburateur goed staat.

Heb al een nieuwe luchtfilter geprobeerd. Heb wel gemerkt dat als die eenmaal start en ik haal de luchtfilterdoos een beetje open en dan gas geef, dat die wel op toeren kan blijven en boven de 5000 toeren kan komen.
Dit kan een indicatie zijn dat je hoofdsproeier te groot is.
 
Wat de verkoper je vertelt moet je vaak met een korreltje zout nemen.
Dus ik zou toch eerst even de klepspeling controleren.


Dit kan een indicatie zijn dat je hoofdsproeier te groot is.
Heb de bon van de dealer zelf nog in de buddy zitten van vorig jaar dus geloof het wel aardig. Klepspeling moet ik nog even voelermaatjes aanschaffen ergens. Hier een video dat die uitvalt. Geeft geen indicatie aan dat die verzuipt of iets dus vind het heel raar. Scooter komt van 2de eigenaar die hem al sinds 2011 heeft
 
Wat mij opvalt op het filmpje is op het moment dat de motor uitvalt beide indicatielampjes van de knipperlichten oplichten.
Dus kan zijn dat er iets niet klopt met de elektra van je scooter.
Daar deze scooter een dc-cdi heeft, dus een cdi die werkt via de accuspanning, zou ik even controleren of de spaningsregelaar zijn werk doet.
Is je accu in orde?
Verder de accuspanning even meten bij stilgelegde motor, bij stationair draaiende motor en bij draaiende motor met wat gas, maar natuurlijk wel net onder het toerental blijven waarop de motor uitvalt.
Verder ook even kijken wat de voltmeting doet op het moment dat de motor uitvalt.

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat je vonkoverslag hebt in de bobine of bij de bougiekabel of bougiedop.
De overslag bij de bougiekabel of bougiedop zie je in de vorm van vonkjes deze kun je het beste zien als de scooter op een donkere plekstaat en jezelf zicht hebt op deze onderdelen.
Vonkoverslag in de bobine kun je helaas niet zien en vaak ook niet meten.
 
Last edited:
Wat mij opvalt op het filmpje is op het moment dat de motor uitvalt beide indicatielampjes van de knipperlichten oplichten.
Accu is dood waardoor die dan eigenlijk van alles begint te doen maar niet echt doet. Luchtfilterdoos zat blijkbaar niet goed dicht, zojuist dichtgedraaid en nu start die helemaal niet meer. Morgen even voor de zekerheid compressie testen en even vragen aan mn docenten wat het zou kunnen zijn, ook gelijk even de carb morgen goed schoon maken
 
Accu is dood waardoor die dan eigenlijk van alles begint te doen maar niet echt doet.
Dus ook je cdi die hier last van heeft blijkbaar.
Carburateur schoonmaken kan eigenlijk nooit kwaad maar ik denk toch dat je het in de hoek van de elektra moet zoekken.
De CDI is afhankelijk van een goeie gelijkspanning, die jij niet hebt op dit moment omdat je accu overleden is.
Dus als deze scooter van mij zou zijn zou ik beginnen met het vervangen van de accu en daarna de metingen uitvoeren zoals in mijn vorige post beschreven.
Want het kan goed zijn dat je accu defect is geraakt omdat hij niet goed geladen wordt of zelfs te veel spanning heeft gekregen als gevolg van een defecte spanningsregelaar.
 
Dus ook je cdi die hier last van heeft blijkbaar.
Carburateur schoonmaken kan eigenlijk nooit kwaad maar ik denk toch dat je het in de hoek van de elektra moet zoekken.
De CDI is afhankelijk van een goeie gelijkspanning, die jij niet hebt op dit moment omdat je accu overleden is.
Dus als deze scooter van mij zou zijn zou ik beginnen met het vervangen van de accu en daarna de metingen uitvoeren zoals in mijn vorige post beschreven.
Want het kan goed zijn dat je accu defect is geraakt omdat hij niet goed geladen wordt of zelfs te veel spanning heeft gekregen als gevolg van een defecte spanningsregelaar.
Had gister mijn eigen accu erin gezet en daarmee zelfs elektrisch kunnen starten, duurt even maar uiteindelijk start die, bleef mooi stationair draaien(luchtfilter zat dus niet goed dicht) maar nog steeds zelfde probleem. Maar ik zal morgen opnieuw proberen met mn eigen accu en dan even doormeten, heb ook nog een andere cdi liggen gloednieuw zou ik ook nog kunnen testen.
 
Even de carb schoongemaakt en sproeiers doorgeblazen maar nu krijg ik hem helemaal niet gestart, accu is niet het probleem, slaat niet aan of iets, alleen met wat remreiniger.
 
accu is niet het probleem
Accu is wel één probleem, deze is defect en op een scooter die werkt met een DC-CDI is dit zeker niet goed!
Dus die moet je sowieso gaan vervangen als je de scooter weer aan het lopen hebt!

Even de carb schoongemaakt
slaat niet aan of iets, alleen met wat remreiniger.
Dit is dus een teken dat de scooter wel wil maar er geen benzine van je carburateur in je cilinder geraakt.
MAW, blijkbaar is er iets niet helemaal goed gegaan met het schoonmaken.
 
Accu is wel één probleem, deze is defect en op een scooter die werkt met een DC-CDI is dit zeker niet goed!
Dus die moet je sowieso gaan vervangen als je de scooter weer aan het lopen hebt!



Dit is dus een teken dat de scooter wel wil maar er geen benzine van je carburateur in je cilinder geraakt.
MAW, blijkbaar is er iets niet helemaal goed gegaan met het schoonmaken.
Klopt, de accu is idd belangrijk maar de accu komt van mn eigen aprilia af en is nog best nieuw. Zodra die loopt laat ik die accu er ook wel in. Na een aantal keren meer kicken wilt die wel gaan, toeren gaan heeeeeel eventjes omhoog(1000 tpm) en daarna gelijk weer uit, zojuist benzine leiding gecheckt en krijgt wel benzine, morgen even verder sleutelen
 
Het even in toeren omhoog gaan kan te maken hebben met, dat je scooter te weinig benzine krijgt, het mengsel dus te arm is of wordt op het moment dat de motor aan slaat.

Heb je iets gedaan met de vlotter/vlotternaald zodat het brandstofniveau in je vlotterkamer van je carburateur te laag staat?
Kan ook valse lucht zijn, alle pakkingen die je hebt losgehad bij het schoonmaken van je carb. goed teruggezet?
Of toch nog een viesje is één van de sproeiers of kanaaltjes
 
Heb de
Het even in toeren omhoog gaan kan te maken hebben met, dat je scooter te weinig benzine krijgt, het mengsel dus te arm is of wordt op het moment dat de motor aan slaat.

Heb je iets gedaan met de vlotter/vlotternaald zodat het brandstofniveau in je vlotterkamer van je carburateur te laag staat?
Kan ook valse lucht zijn, alle pakkingen die je hebt losgehad bij het schoonmaken van je carb. goed teruggezet?
Of toch nog een viesje is één van de sproeiers of kanaaltjes
heb de vlotter vervangen voor een andere om te testen maar dat lijkt me wss de fout, ga morgen even de originele er weer terug plaatsen en en weer testen
 
Dit is dus een les dat je nooit te veel moet veranderen aan een scooter wanneer je op zoek bent naar een probleem.
Want je hebt nu nog een extra probleem geintroduceerd wat het natuurlijk niet gemakkelijker maakt.

Stapje voor stapje dus en geen sprongen maken, als je begrijpt wat ik bedoel.
 
Dit is dus een les dat je nooit te veel moet veranderen aan een scooter wanneer je op zoek bent naar een probleem.
Want je hebt nu nog een extra probleem geintroduceerd wat het natuurlijk niet gemakkelijker maakt.

Stapje voor stapje dus en geen sprongen maken, als je begrijpt wat ik bedoel.
Vind t toch makkelijker aan mn aprilia werken als aan zo’n 4takt maarja tis aangekocht en moet nu ook gemaakt worden. Zodra t rijd is t wel een leuk ding maar blijft toch anders als een 2taktje
 
Zojuist ondervonden dat de scooter wel start als de vacuüm losgekoppeld is, maar zodra ik die weer vastzet loopt die heel erg somber. Wat zou dat kunnen zijn?
Post automatically merged:

Zojuist ondervonden dat de scooter wel start als de vacuüm losgekoppeld is, maar zodra ik die weer vastzet loopt die heel erg somber. Wat zou dat kunnen zijn?
Vacuum aansluiting zit op spruitstuk, zodra ik die verwijder en start gaat die gelijk hoge toeren maar als ik m weer aansluit valt die langzaam uit
 
Last edited:
Zojuist ondervonden dat de scooter wel start als de vacuüm losgekoppeld is, maar zodra ik die weer vastzet loopt die heel erg somber. Wat zou dat kunnen zijn?
Als je de vacuumslang los koppelt, trekt het blok valse lucht via de vacuumslang.
Als het blokje dan wel start en loopt, zou dit kunnen duiden op het feit dat je luchtfilter niet genoeg lucht doorlaat naar de carburateur of het brandstofmengsel veel te rijk staat, wat je dan weer verarmt door opzettelijk valse lucht toe te voegen.

Dus controleer je luchtfilterbox, je luchtfilter en de luchtfilterslang naar je carburateur en of er geen obstructie zit in je carburateur venturi.
Check de grootte van de sproeier en of deze eventueel niet los zit en de werking van de vlotter/vlotternaald en controleer of de vulling van je vlotterkamer niet te hoog is.
 
heb het geprobeerd met een luchtfilter van een vriend van me met ook een speedfight, slaat aan voor paar seconden maar valt dan gelijk uit zonder te reageren op het gas, benzine misschien niet meer goed een mogelijkheid? Stond ongv n jaar of langer stil bij vorige eigenaar
 
Back
Top