Speedfight 3 4takt knipperlichten doen het niet meer

Goede avond,
Heb net 2 dingen getest.
Eerst kortsluiting gemaakt tussen de 3 kabels van de schakelaar, lampen gingen niet knipperen.
Van de de - van de batterij naar de schakelaar gemeten de multi gaf connectie aan bij het aanzetten van de schakelaar.
Ik naam aan dat dit betekent dat de relais kapot is. Ik ga dit weekend nog aan de gang met de gloeilamp methode.
 
Beter een werkende Teller kopen , word anders een immense klus.
Heb het zelf ook gehad , Accu was leeg , zette de accu lader er op , terwijl knipperlicht aanstond .... Poeffff , Dashbord kapot .
 
Kennis van mij heeft nog een knipperlicht relais liggen, ga in de komende weken tijd zoeken om die tussen de teller en schakelaar te bouwen. Tenminste als Sparky geen ander advies heeft.
 
Nieuwe teller is gloednieuw 300 en van marktplaats 50, maar dan klopt de km stand niet meer en die van marktplaats is niet in top conditie.
Relais kost 16 euro nieuw.
 
Ga je tijd en ergenis eens rekenen voordat het voor elkaar is ,,, daar heb ik voor bedankt ... en Teller kan je op elke Km stand laten Programmeren .
Pas op met losmaken met de kappen , een ophang / montage punt is zo kapot ,
 
Goede avond,
Net met gloeilamp geprobeerd, geen knipperlichten. Daarna hebben we met een los relais geprobeerd, en we kregen wel licht. 2 Problemen nu, ik had even door de forums heen gekeken en had de instructie van @Sparky gezien, maar mijn dashboard heeft 3 verschillende groene kabels en geen zwarte kabel, dus hadden we de + en - van de batterij gepakt. 2e Probleem is dat het lampje op mijn dashboard het niet doet als ik richting aangeef, opsich maakt dit mij niet uit, maar als er een makkelijke oplossing voor is zou dat wel fijn zijn.
 

Attachments

  • Afbeelding van WhatsApp op 2023-11-19 om 18.48.54_a6495f75.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2023-11-19 om 18.48.54_a6495f75.jpg
    99.1 KB · Views: 4
Last edited:
@ SterkeStijn,

Ik heb nog wat manuals waaronder een originele van Peugeot zelf waar dit vermeld en aan bod komt.
Het is/zijn echter manuals die over het type 2 gaan van de Vivacity/Speedfight.
Dus over het nieuwe digitale teller/dashboard unit met een interne RAW-relais...

Als je wilt stuur ik deze naar je toe of post deze hier in het bestaande topic.
Wellicht dat je hier wat aan hebt...
Hierin staat beschreven, dat mocht deze stuk zijn, het toch mogelijk is om een externe RAW-relais er tussen te kunnen plaatsen. Heb nog gezocht naar de type 3 unit maar kreeg nul op het rekest.., m.a.w. niet te vinden helaas!

Ik hoor/lees het wel... ;).
 
@ SterkeStijn,

Ik heb nog wat manuals waaronder een originele van Peugeot zelf waar dit vermeld en aan bod komt.
Het is/zijn echter manuals die over het type 2 gaan van de Vivacity/Speedfight.
Dus over het nieuwe digitale teller/dashboard unit met een interne RAW-relais...

Als je wilt stuur ik deze naar je toe of post deze hier in het bestaande topic.
Wellicht dat je hier wat aan hebt...
Hierin staat beschreven, dat mocht deze stuk zijn, het toch mogelijk is om een externe RAW-relais er tussen te kunnen plaatsen. Heb nog gezocht naar de type 3 unit maar kreeg nul op het rekest.., m.a.w. niet te vinden helaas!

Ik hoor/lees het wel... ;).
Misschien heb ik daar wel wat aan, stuur maar!
Ik heb eigenlijk alleen een schema nodig van de connector van het dashboard en dan kan ik de relais aansluiten.
 
Oke Stijn,

Bijgaand de manuals...
Ze zijn afkomstig van een ander forum maar dit is vooralsnog het enige wat tot op heden beschikbaar is gebleven.

1 in het Ned. welke gemaakt is door een enthousiaste Peugeot freak/fanaat.
1 in het Eng. welke afkomstig is van Peugeot zelf en onder het kopje: Miscellaneous staat beschreven.

Zie de bijlagen:
 

Attachments

  • How-to aansluiting externe raw relais Peugeot Vivacity met digitale teller unit.pdf
    807.3 KB · Views: 6
  • Electronic operating princible of the speedo with external flasher unit.pdf
    403.7 KB · Views: 5
Goedenavond,
Heeft iemand toevallig een schema van de connector van het dashboard? Ik wil dit weekend namelijk weer werken aan het nieuwe relais inbouwen.
 
Goedenavond,
Heeft iemand toevallig een schema van de connector van het dashboard? Ik wil dit weekend namelijk weer werken aan het nieuwe relais inbouwen.

Heb wel een volledig elektrisch schema voor je...
Zit helaas geen legenda bij, maar is wel duidelijk te zien v.w.b. de bekabeling en kleurcodering vanaf de raw schakelaar naar het dashboard.
 

Attachments

  • speedfight 3 50cc 4 takt elektrisch schema.pdf
    574 KB · Views: 9
  1. Koop een knipperrelais.
  2. Tak een draad af op de zwarte bedrading, dit is de geschakelde accuspanning, en breng deze draad naar de input van je nieuwe knipperrelais.
  3. Koppel de violette draad los bij de connector van je cockpit, verleng deze violette draad indien nodig, en breng deze naar de output van je nieuwe knipperrelais.
En Voila, je knipperlichten werken weer echter je hebt dan geen controlelampje in je cockpit.
 
  1. Koop een knipperrelais.
  2. Tak een draad af op de zwarte bedrading, dit is de geschakelde accuspanning, en breng deze draad naar de input van je nieuwe knipperrelais.
  3. Koppel de violette draad los bij de connector van je cockpit, verleng deze violette draad indien nodig, en breng deze naar de output van je nieuwe knipperrelais.
En Voila, je knipperlichten werken weer echter je hebt dan geen controlelampje in je cockpit.
Ik heb een led relais liggen dus ik heb 3 connecties nodig. Kan ik de zwarte draad overal af tappen?
 
Die derde aansluiting is de massa aansluiting, hiervoor kun je een draad aftakken van de groene bedrading en deze naar de massa-aansluiting van het knipperrelais brengen.
Die zwarte kun je overigens overal aftakken maar dit had @Floris van bommelstijn reeds gepost.
Dit led-knipperrelais zal ook wel werken met gloeilampjes en als ik het schema hierboven bekijk, zitten in de voorste knipperlichtunits 4 lampjes van 2,3 Watt en in de achterste units 3 lampjes van 2,3 Watt.
Dus per knipperzijde zijn dit 7 x 2.3 Watt = 16.1 Watt, dit moet dit led-knipperrelais minimaal kunnen schakelen anders gaat het niet voor lang werken.
 
Die derde aansluiting is de massa aansluiting, hiervoor kun je een draad aftakken van de groene bedrading en deze naar de massa-aansluiting van het knipperrelais brengen.
Die zwarte kun je overigens overal aftakken maar dit had @Floris van bommelstijn reeds gepost.
Dit led-knipperrelais zal ook wel werken met gloeilampjes en als ik het schema hierboven bekijk, zitten in de voorste knipperlichtunits 4 lampjes van 2,3 Watt en in de achterste units 3 lampjes van 2,3 Watt.
Dus per knipperzijde zijn dit 7 x 2.3 Watt = 16.1 Watt, dit moet dit led-knipperrelais minimaal kunnen schakelen anders gaat het niet voor lang werken.
Ik heb de knipperlichten al werkend gekregen maar alleen via + en - direct van accu af tappen. Mijn dashboard heeft meerdere groene kabels dus ik heb een schema nodig om te weten welke ik moet pakken.
 
Massa/aarding vanaf het contactslot?
Vanuit de accu lopen er al 3 het circuit in als ik het schema bekijk...
Ook in de dash zitten er 3!

Opties genoeg dus om een aftakking erbij te breien toch?
 
Back
Top