speed losse kop

BoTJe

- -
hoi,

ik had een vraagje over de losse kop van de speed. Zoals je ziet neemt de losse kop heel het oppervlak van de cilinder in beslag en zitten er alleen enkele gaatjes (4) waar de koelvloeistof door kan.
speed.jpg

(foto van robby's speed)

Dit in tegenstelling tot bv de manston waar de loss kop alleen de verbrandingsruimte bedekt (wat moet natuurlijk :rolleyes: ), maar waar de koelvloeistof dus gewoon kkan circuleren tussen losse en vaste kop.
manstonr2.jpg


Wat is nu het nut van die kop van de speed? Het enige wat ik mij kan inbeelden, is dat het koelwater in contact komt met heel het oppervlak van de kop voor het zich door de gaatjes kan banen. Wat dus zou moeten resulteren in betere koeling. Maar dan houdt de kop toch het water tegen? Waardoor het trager zal circuleren (het zal natuurlijk sneller door de gaatjes gaan, maar bekijk je in het geheel zal de circulatie toch trager verlopen?)

Ik weet dat het lijkt alsof ik antwoord geef op m'n eigen vraag, maar is m'n redenering wel juist?

Ik hoor het graag :)
 
Advertisement - register to remove this

Originally posted by evo racer
volgens mij krijg ie zo meer druk op het koelwater en word het harder in de cilinder gespoten.

Vet, water-injectie! zal wel stevig vlammen!

Er zitten overigens aan de zijkant nog 2 gaat(jes)...
Veel mensen maken extra gaatjes erbij, vooral aan de uitlaatpoort kant om deze wat extra te laten koelen, of dit inderdaad usefull is is een andere kwestie...
 
Last edited:
Originally posted by evo racer
volgens mij krijg ie zo meer druk op het koelwater en word het harder in de cilinder gespoten.

Klopt, drukverschil is erg belangrijk ivm kookeigenschappen van KVS.

Een andere reden is dat het KVS niet te snel mag stromen, aangezien het dan niet genoeg tijd krijgt om warmte energie over te nemen.

Het grote oppervlak van de speedkop zorgt er dan ook voor dat er in een kortere tijd meer energie opgenomen kan worden.

Mensen die gaatjes bij gaan boren kunnen zich beter eerst eens verdiepen in deze techniek.
 
QUOTE]Originally posted by $aint
Vet, water-injectie! zal wel stevig vlammen!

Er zitten overigens aan de zijkant nog 2 gaat(jes)...
Veel mensen maken extra gaatjes erbij, vooral aan de uitlaatpoort kant om deze wat extra te laten koelen....
[/QUOTE]


wie heeft het over vlammen met waterinjectie nOOb, als het zo niet goed genoeg koelde had malossi de kop wel anders gemaakt.
 
Die gaatjes dienen om de vorming van gas/luchtbellen in het koelwater/vloeistof tegen te gaan.
Ten eerste om de weg die het koelwater aflegt te kunnen controleren.
Ten tweede wordt de druk op het koelwater hoger waardoor de kooktemperatuur stijgt.
 
Originally posted by sprinter
Ten tweede wordt de druk op het koelwater hoger waardoor de kooktemperatuur stijgt.

Heeft KVS dan een zo lage kooktemperatuur dat dit relevant wordt?
Ik bedoel de koelvloeistof wordt toch normaal gesproken niet heter als 65 graden?
Maar het wordt natuurlijk dichter bij de kop/cilinderwand een stuk heter:)

Originally posted by evo racer
wie heeft het over vlammen met waterinjectie nOOb, als het zo niet goed genoeg koelde had malossi de kop wel anders gemaakt.

Anders hap je even! :p
 
Last edited:
Originally posted by $aint
Heeft KVS dan een zo lage kooktemperatuur dat dit relevant wordt?
Ik bedoel de koelvloeistof wordt toch normaal gesproken niet heter als 65 graden?

Op de plek waar de temp sensor zit wel ja. Misschien is het 1mm verderop wel 1000 graden.

Het voorkomen van hotspots (luchtbellen) is idd ook een rede van de gaatjes in de kop.

Anders hap je even! :p

Anders zat je ff hard fout! :eek:

:D
 
Die gaatjes moeten ook gewoon zorgen voor een gelijkmatige koeling, eerst wordt de hete uitlaatpoort gekoeld met "koude" koelvloeistof, daarna gaat een klein relatief koel deel langs de verbrandingskamer. De overgebleven koelvloeistof wordt ws warmer en koelt de minder hete delen van de cilinder (spoelkanalen ed), simpel gezegd :)

Bij hebo hebben ze t gewoon anders aangepakt, als je goed naar de cilinder kijkt dan zie je dat de buitenwand veel dichter tegen de binnenwand zit dan bij een speed, waardoor er minder ruimte is voor koelvloeistof, waardoor het dus beter zal opwarmen.

Beide hebben trouwens koeling achter de uitlaatpoort langs, wat een Evo helaas niet heeft.
 
Originally posted by Xander
Op de plek waar de temp sensor zit wel ja. Misschien is het 1mm verderop wel 1000 graden.

Het voorkomen van hotspots (luchtbellen) is idd ook een rede van de gaatjes in de kop.

Anders zat je ff hard fout! :eek:

:D

je zit me gewoon verkeerd te kwoten stiekemerd!:p

Topicstarter, het lijkt me nu wel duidelijk!
Malossi heeft er ongetwijfeld goed over nagedacht:!
 
De verbrandingskamer zal in zn geheel ook relatief koeler zijn dan bv die van de Manston. Het heeft een groter oppervlak waar hij zn warmte kwijt kan.
Dit zal dan ten goede komen van de verbranding.

En t heeft uiteraard iets te maken met de druk in het koelsysteem.

En Saint wrom zon onnozele offtopic in die 1e post van je?
 
Opzich denk ik dat de spoelsnelheid van de Manston en Speed gelijk zijn....

Ongeacht de vorm van de verbrandingskamer. Sommige mensen hebben de gaten in de kop wel eens vergroot.

Laten we het eens zo stellen. Bereken de oppervlakte van de Koelvloeistofgaten in de kop. Bereken hiervan de oppervlakte.

Pak dan eens een koelslang, en bereken de oppervlakte van de koelvloeistof-doorgang.

Kijk eens wat een grotere diameter heeft. Naar mijn mening, zijn alle gaten in de kop, GROTER dan die oppervlakte van je koelslang. Dit betekend dat je koelvloeistof in verhouding SNELLER door de kop stroomt, dan door de koelvloeistof-slang.

Ik ben dus van mening, dat deze kop zorgt voor een betere afvoer van de ontstekingswarmte. En niet zorgt voor koelvloeistofdruk verschillen in de cilinder. Voor de rest, kan ik vrij weing voordelen verzinnen.

Is dit nu allemaal onzin wat ik vertel? of juist waar? Wie heeft hier een andere verklaring voor?
 
Ik volg je redenering niet echt ...

Als je zegt dat de opp van je koelslang kleiner is dan opp van de gaten van je kop. Dan zou volgens castelli je snelheid in je kop juist minder moeten zijn. A1/A2 = v2/v1 en Q = A.v
 
Originally posted by Sander


Kijk eens wat een grotere diameter heeft. Naar mijn mening, zijn alle gaten in de kop, GROTER dan die oppervlakte van je koelslang. Dit betekend dat je koelvloeistof in verhouding SNELLER door de kop stroomt, dan door de koelvloeistof-slang.

hier spreek je jezelf tegen. er zijn wat feiten
-het koelsysteem is gesloten
-er moet overal per tijdseenheid eenzelfde hoeveelheid vloeistof door het systeem gaan (l/s)

ok, stel, dat de gaten in de kop qua oppervlak groter zijn dan het oppervlak van de slang, dan zal het juist langzamer door door die gaten stromen.

overigens denk ik ook niet dat die gaten qua oppervlak groter zijn dan een kvs slang..
 
dus zit het zo...

je hebt dus de opp van je koelslang die een bepaalde grootte heeft en een bepaalde snelheid.

oppeens komt de vloestof in de cilinder, daar heeft ie een groter oppervlak en dus een kleinere snelheid. Daar doet de koelvloeistof z'n werk en onttrekt warmte van de cilinder.

Daarna botst ie tegen de losse kop, door het grote opp neemt ie dus meer warmte op dan bv bij een manston kop. De vloeistof baant zich een weg door die gaatjes, waardoor de snelheid zal stijgen (over de dikte van de kop) en dus theoretisch in een zelfde tijdsinterval meer warmte van de kop zal onttrekken

tot slot komt ie boven in de kop, heeft opnieuw een lagere snelheid, neemt nog warmte af en gaat vervolgens door de slangen naar de rad.

dus geeft de speed tot voordeel dat over de dikte van de losse kop de snelheid ietsje hoger zal liggen, en dat de kop meer zal gekoelt worden door z'n grotere oppervlak...

zit ik fout ... vertel het maar
 
Last edited:
Ten eerste heeft het niets met de druk te maken waardoor het kookpunt zou gaan stijgen van de koelvloeistof. Dit word namelijk gedaan door de dop van de radiateur deze laat het toe om de druk te laten stijgen waardoor het kookpunt van de kv verhoogt. Daarom mag je ook nooit bij een auto wanneer je motor heel warm (graadje of 100) de kvdop eraf draaien. De vloeistof gaat dan per direct onder de normale druk koken met het gevolg dat het eruit spuit.

Ik ben van mening dat het bedoelt is om de KV langer op ze plek te houden zodat het meer warmte kan wegnemen. Want als je nu eens kijkt naar een mhr speed cylinder zie je er weinig koeloppervlak direct aan de cylinder wand. Als je dan naar een evo kijkt zie je daar gewoon wat meer oppervlak en dus word daar iets meer rendament gehaalt. Bij malossi hebben ze dat op deze manier opgelost door de KV wat langer op ze plek te houden.
 
Ik denk dat het 2e deel van je verhaal niet helemaal opgaat.

De evo wordt immers niet op zn heetste punt gekoeld. De onderkant van het uitlaat kanaal.
En de evo heeft een beetje het zelfde idee maar dan is het in de cilinder verwerkt ipv de kop.

Wel heeft de Evo meer volume voor de kvs
 
wat bastenj en xander zeggen zijn tegen de formules van de natuurkunde in. convectie neemt juist warmte mee, hoe hoger de snelheid, hoe lager de temp blijft.
Vandaag nog een proef op school gedaan, we moesten een spanning zetten over een soort weerstand die in een buis met water lag, en door die buis lieten we water stromen. Daarbij moesten we ook de temp meten van de in en uitgaande waterstroom. die van de uitgaande werdt steeds lager naarmate de stroomnsnelheid hoger lag. (uiteindelijk moeten we de soortelijke warmte van het water bepalen)
 
Meer snelheid betekent volgens de wet van bernouilli gewoon MINDER energie, wat resulteerd in minder druk of warmte (zoals johan al zegt). En over oppervlak: Dat die gaatjes samen niet minder oppervlakte hebben dan de kleinste overige doorgang in je koelsysteem, betekent natuurlijk niet dat het niet meer weerstand oplevert!! Hoe groter, hoe minder weerstand simpel.

En ja verder, moet je een beetje rekening houden met hoe de spoeling gestuurd wordt door die gaatjes en wat je ten gunste of ongunste kan aanpassen.

Ik heb wel geode ervaringen met aanpassen van de gaten, maar heb inmiddels wel geleerd dat het vaak niet nodig isen dat er wel over is nagedacht.
 
Back
Top