Het verhaal van @rene8128 klopt inderdaad als een bus, Piaggio heeft een heel ander spanningsregelaar in vergelijking tot andere modellen scooters zoals de Grande Retro van
@trabiarie.
Zowel de ontsteekspanning voor de ontsteking (aftakking op de grijs/blauwe draad) als de 12V wisselspanning voor de verlichting (geel/zwarte draad) als de laadspanning voor de accu (witte draad) en in principe ook de knipperspanning voor de knipperlichten (blauw/rode draad) wordt gedestilleerd uit de wisselspanning (grijs/blauwe draad) die uit de statorspoel komt.
Een slecht contact in de bedrading kan
NOOIT resulteren in een te hoge spanning op de verlichting, dit in tegenstelling tot het spanningsregelprincipe dat wordt toegepast in vele andere scooters zoals oa de Grande Retro.
Hier zou een slecht contact, in de meestal gele draad tussen stator en spanningsregelaar, kunnen voorkomen dat de spanningsregelaar niet in staat is de pieken van de "sinus" te kappen en zo te begrenzen naar 12V wisselspanning.
Dus als er meer dan een acceptabele spanning voor de verlichting uit de regelaar komt (zwart/gele draad), ligt dit puur en alleen aan de regelaar zelf, tenzij er een stator op de scooter is gemonteerd waar een
veeeeel te hoge wisselspanning uitkomt en de regelaar niet in staat is deze spanningen in toom te houden en direct kapot gaat.
Maar dat laatste lijkt mij een beetje ver gezocht.