Spanningsregelaar is goed, toch 18 volt koplamp

alex schip

New Member
Ik ben al een tijdje bezig met de piaggio zip 4t 2v (2018) van mijn zoon. Omdat zijn verlichting (gewone verlichting, geen led) er elke keer uitklapt. Eerst de spanningsregelaar doorgemeten via de accu-polen en deze geeft in rust 12,4 en bij volgas 14,3 volt aan, dus dat lijkt me prima. Wanneer ik bij de koplamp meet geeft deze 18Vac. Ik krijg maar niet gevonden waar dit nu vandaan komt. Iemand die me een richting kan geven waar ik moet zoeken?
 
Advertisement - register to remove this

De regelaar regelt niet alleen de laad spanning ( wat hij prima doet ) , maar houd ook je wisselstroom , binnen de perken . Dus hij zou die 18 v ook moeten regelen , wat hij dus niet doet . Als de bedrading in orde is , geen breuk , en goede contacten in de connectoren , zal de regelaar toch defect zijn
 
Ik las ook wel dat het een slechte massa zou kunnen zijn, maar is dat de zwarte draad richting de verlichting?
 

Attachments

  • IMG_6657.jpeg
    IMG_6657.jpeg
    78.1 KB · Views: 15
Heb je die 18v gemeten op de draden van de fitting , dus tussen geel of paars en de massa ( zwarte) .
Dan lijkt me de massa in orde , zou je ook voor de zekerheid kunnen meten tussen de min van de accu , en de zwarte draad , die inderdaad massa is . aangezien het laad circuit in orde is , denk ik dat je regelaar goed massa heeft.
 
Sorry geel moet bruin zijn , maar zwart is zo te zien , en volgens het schema de min draad . Geel is de draad voor ac die via de regelaar naar je verlichtings schakelaar , en choke loopt .
 

Attachments

  • zip50 4 takt.jpeg
    zip50 4 takt.jpeg
    119.9 KB · Views: 17
Als je 18 volt meet op de lamp, dan is je spanningsregelaar kapot. de naam zegt het al, regelt de spanning.
Als de regelaar gewoon werkt en je zou na de regelaar een draadbreuk hebben dan zou je nooit geen 18 V meten.
zet wel de multimeter op wisselspanning als je de lamp meet. laad circuit is gelijk spanning, licht circuit is wisselspanning
 
Dat hoeft niet zo te zijn , gele draad , loopt rechtstreeks van de stator naar choke , lichtschakelaar , en heeft een aftakking naar de regelaar .
Is de draad naar de regelaar onderbroken , krijg je ook een te hoge spanning op het ac gedeelte , omdat de regelaar buiten spel staat .
 
had de multimeter idd op wisselspanning staan. En het is wel logisch als ik zo je uitleg lees. Inmiddels uit voorzorg een nieuwe spanningsregelaar besteld. Dank voor je hulp
Dat hoeft niet zo te zijn , gele draad , loopt rechtstreeks van de stator naar choke , lichtschakelaar , en heeft een aftakking naar de regelaar .
Is de draad naar de regelaar onderbroken , krijg je ook een te hoge spanning op het ac gedeelte , omdat de regelaar buiten spel staat .
volgens het schema is dat idd zo. Alleen op deze piaggio zip zit enkel de zwarte, bruine en paarse. Maar dat heeft denk ik ook te maken dat het schema van een piaggio tuphoon is en daarom wellicht iets afwijkt
 
Dat hoeft niet zo te zijn , gele draad , loopt rechtstreeks van de stator naar choke , lichtschakelaar , en heeft een aftakking naar de regelaar
Hoe kom je hier nu bij? Vanaf de stator gaat er spanning naar de ecu of cdi en de spanningsregelaar, vanaf vertrekt het ac circuit naar de choke lampen enzovoort. en een aparte met spanning die gelijkgericht is voor het laden van de accu. zou je de lampen niet via de spanningsregelaar laten gaan, dan zou je lamp dimmen en helderder branden naarmate men gas loslaat of gas bijgeeft, dit met zo een groot spanningsverschil dat je lampen het niet lang uit zouden houden.Dat daargelaten zou het onwenselijk zijn als je in het donker voor een bocht je gas loslaat je lamp in zulke mate dimt dat je de bocht niet door kan kijken en kan crashen.
 
Maar hoe kan ik nu op een simpele manier meten waar de te hoge spanning vandaan komt. Er gaan 3 draden naar de koplamp, een zwarte, bruine en paarse? (Piaggio zip 4t 2v 2018)
 
Hoe kom je hier nu bij?
@rene8128 bekijk het schema dan maar eens , ook bij mijn gy6 is het zo , de gele draad wordt gesplitst , (voor de regelaar) , en naar de gebruikers . De witte draad gaat rechtstreeks naar de regelaar , zonder onderbrekingen , en is voor het laden . Dat het licht heel zwak wordt als je het gas loslaat , dat is inderdaad zo , daarom heb ik mijn verlichting omgebouwd naar led , op de accu spanning. De gele draad voedt nu met ac spanning alleen de choke nog . en de spanning wordt hiervan begrensd door de regelaar .
@alex schip , ik denk dat als de bedrading intact is het toch je regelaar is , Tussen de zwarte , en bruine /paarse kun je de spanning meten , al naar gelang je schakelaar staat ( groot of dimlicht)
 

Attachments

als je kijkt op de tekening van de ziop, hier zie je een grijze draad lopen vanaf de stator naar de spanningsregvelaar, deze is afgetakt welke naar de cdi gaat. De grijze draad is de binnekomende spanning op de regelaar. de zwart gele is een uitgaande draad met spanning naar de lampen. dit is NA de regelaar en behoortt dus 12 V te wezen. meet je dus 18V op de lampen dan betekend dat, dat de regelaar niet naar behoren werkt en dus stuk is. andere regelaar die goed werkt geeft 12 v. waarschijnlijk als ts meet en gas geeft zal de voltage omhoog lopen of lamp feller gaan branden, dit is niet altijd het geval.
Post automatically merged:

Maar hoe kan ik nu op een simpele manier meten waar de te hoge spanning vandaan komt. Er gaan 3 draden naar de koplamp, een zwarte, bruine en paarse? (Piaggio zip 4t 2v 2018)
meet eerst eens op het punt waar de draad uit de spanningsregelaar komt. meet je hier meer als 12 V dan weet je het 1000% zeker
 
Het verhaal van @rene8128 klopt inderdaad als een bus, Piaggio heeft een heel ander spanningsregelaar in vergelijking tot andere modellen scooters zoals de Grande Retro van @trabiarie.
Zowel de ontsteekspanning voor de ontsteking (aftakking op de grijs/blauwe draad) als de 12V wisselspanning voor de verlichting (geel/zwarte draad) als de laadspanning voor de accu (witte draad) en in principe ook de knipperspanning voor de knipperlichten (blauw/rode draad) wordt gedestilleerd uit de wisselspanning (grijs/blauwe draad) die uit de statorspoel komt.

Een slecht contact in de bedrading kan NOOIT resulteren in een te hoge spanning op de verlichting, dit in tegenstelling tot het spanningsregelprincipe dat wordt toegepast in vele andere scooters zoals oa de Grande Retro.

Hier zou een slecht contact, in de meestal gele draad tussen stator en spanningsregelaar, kunnen voorkomen dat de spanningsregelaar niet in staat is de pieken van de "sinus" te kappen en zo te begrenzen naar 12V wisselspanning.

Dus als er meer dan een acceptabele spanning voor de verlichting uit de regelaar komt (zwart/gele draad), ligt dit puur en alleen aan de regelaar zelf, tenzij er een stator op de scooter is gemonteerd waar een veeeeel te hoge wisselspanning uitkomt en de regelaar niet in staat is deze spanningen in toom te houden en direct kapot gaat.
Maar dat laatste lijkt mij een beetje ver gezocht.
 
Back
Top