Spanningsregelaar defect? Lampen doen niks meer

MaxvdBerg

New Member
Hoi forumleden,

Ik heb laatst mijn dashboardverlichting vervangen(zie vorige post). Hier waren waarschijnlijk de lampjes defect. Na een paar dagen rijden doen deze ook niks meer. Hiervan heb ik de fitting nog nagekeken maar dit hielp niks, dit heb ik laten rusten.

Na wat opgevoerd rijden ben ik op een lang recht stuk nog een probleem tegen gekomen; het grootlicht valt na een poos op 75 km/u(Zip 4t 2v) uit. Ik dacht eerst dat de accu te weinig vermogen kon leveren op deze snelheid(netzoals de airco in een auto tijdens het rijden, alleen dan andersom). Blijkbaar is het rechter spotje geknapt en de linker maakt weinig licht. Het gaat hier om een 'LED Booskijker 2.0'(deze heeft een led tube en twee (in dit geval) LED spotjes als groot licht). Belangrijk is ook dat de led tube op verschillende plekken begint te knipperen. Net na het starten gaat het goed, na het wegrijden gaat hij heel vaak knipperen en na een tijdje vermindert het knipperen.

Na een tijdje zonder te rijden ben ik er toch maar naar gaan kijken:

-Eerst heb ik de aansluitingen van de twee spotjes gecontroleerd. Deze waren flink afgetaped maar zagen er naar mijn zien goed uit. Ook heb ik de massa gecontroleerd(dit leek mij de meest voornemelijke oorzaak). In plaats van dat de vorige eigenaar een verbindblok had gebruikt om het rode(massa) draad die vanuit de ledtube komt aan te sluiten op de massa draden(van het contact?), heeft hij er voor gekozen om alle uiteindes te strippen en deze om elkaar heen te wikkelen en af te tapen(ik kan hier foto's van maken). Dit lijkt mij wat riskant, maar het zou in principe moeten werken.

-Daarna had ik vernomen dat er iets mis was met de accu/spanning over de lampen: Spanning over accu op contact was netjes ~12,8V<. De spanning over de geel/zwarte draad van de dashboardverlichting was 7-8V(check vorige post). Evenals de spanning over de aansluitingen van de spotjes(dit was op stationair toerental). Nou zag ik dat de spanningsregelaar defect zou kunnen zijn als de spanning gaat stijgen zodra je wat gas geeft. Dit was het tegenovergestelde; de spanning dipte naar zo'n 6V. Dit lijkt mij erg laag(ook voor de dashboardlampjes) en alles behalve logisch. Nou dacht ik eerst aan een zwakke accu(deze is inmiddels al 5,5 jaar oud [6,3 Ah,genoeg?]), nu lijkt het mij eerder een defecte spanningsregelaar. Spanning op de knipperende ledtube heb ik nog niet gemeten(zou deze spanning te laag zijn?).Hoe moet ik dit probleem aanpakken?
Nieuwe spotjes erin en dan hopen dat ze niet doorknappen? Spanningsregelaar vervangen? Nieuwe accu? Bedrading nog een keer goed nalopen?
Ik zou jullie hulp erg waarderen!
 
Advertisement - register to remove this

Ik zou eerst eerst eens meten of de accu wordt bij geladen , met verhoogd toerental moet dit in de buurt van de 14 volt komen . Een accu van 5 jaar oud loopt inderdaad op zijn laatste benen . En worden de led's rechtstreeks van af de accu gevoed of uit de stator?
Wissel spanning vinden led's niet echt lekker en daar gaan ze ook stuk van. Dat de spanning inzakt bij gas geven is geen goed teken , er zou iets bij je stator ook niet in orde kunnen zijn .
 
Ik zie overal "zie mijn vorige post" ipv het even te vermelden!
Je constateerd overal gebreken in de bedrading en je gaat ervan uit dat het wel goed zit.
Dus ondanks de gebreken waarvan je de vorige eigenaar de schuld geeft, laat je het zo zitten.
Niet de manier om een probleem goed en voor altijd aan te pakken, lijkt mij.

Ik heb even in je "vorige post" gekeken en en zie dat het gaat om een Zip 4t 2v 2017.
Dus je zit al te kl@ten met dit zelfde probleem vanaf april en nog is je bedrading niet in orde!

Begin eens met alle bedrading fatsoenlijk af te werken en de spanning te meten op de zwart/gele draad bij je spanningsregelaar.
Als deze te hoog is bij gas geven >15V, dan vervang de spanningsregelaar maar.
 
Is de led verlichting aangesloten op het wisselstroomcircuit ? Want je hebt het over knipperen.
Led moet nl aangesloten zijn op gelijkstroom (Accu).
 
Hi,
Ik zou eerst eerst eens meten of de accu wordt bij geladen , met verhoogd toerental moet dit in de buurt van de 14 volt komen .
Hier liep de accuspanning al gauw naar 13,6+ bij wat gas.

En worden de led's rechtstreeks van af de accu gevoed of uit de stator?
De lampen(waarvan ik nog steeds niet weet of het LED of halogeen is) voor het grootlicht(waarvan er 1 defect is, en 1 slecht licht geeft) lopen volgensmij op de stator, aangezien deze pas lopen als de motor aan staat.

De LEDTube(knipperd, dimlicht) geeft licht zodra ik het contact aanzet. Echter gaan deze pas knipperen zodra ik de motor een tijdje laat lopen/stukje ga rijden. De aansluitingen voor de ledtube zijn verbonden met die van het grootlicht, alleen maakt een directe verbinding met zwart(zwart op zwart) zonder dat dus het paarse draad(voor grootlichtschakelaar, deze staat verbonden op de stator als het goed is).
Filmpe aansluiten booskijker

Begin eens met alle bedrading fatsoenlijk af te werken en de spanning te meten op de zwart/gele draad bij je spanningsregelaar.
Als deze te hoog is bij gas geven >15V, dan vervang de spanningsregelaar maar.
Ik zal hier binnenkort even naar kijken.

Zijn de lampjes in de bijlage LED of halogeen?

Bedankt voor de reacties!
 

Attachments

  • 16643764380215549806069266019497.jpg
    16643764380215549806069266019497.jpg
    158.8 KB · Views: 13
Dat zijn Ledlampjes die je normaal aan het plafond hangt.
Die led-lampen gaan nooit fatsoenlijk werken op wisselspanning, dat knipperen en snel defect raken is dus voorgeprogrammeerd.
De koplamp die je hebt is dus zo eentje met twee van die lampjes in.
Dat er altijd maar 1 lampje brandt is normaal, eentje voor dimlicht en het andere voor grootlicht.
Jij kunt het beste halogeenlampjes kopen anders blijf je hannesen.
 
Oke top, ik ga gelijk halogene bestellen. Volgensmij horen ze allebei te branden tijdens het voeren van grootlicht, dit hebben ze ook altijd gedaan.
De verlichting zit namelijk zo:
-Contact=led tube aan/dimlicht(deze zit om de twee spotjes voor het grootlicht heen, de ledtube knippert, voor het grootlicht hebben allebei de spotjes gewerkt en nooit geknippert, nu wel defect). Grootlicht is nu uit.

-Motor aan= ledtube aan(dimlicht)+grootlicht zodra deze geschakeld is met de grootlichtschakelaar. In beide gevallen brand dus het dimlicht(ledtube).

Ik heb de scooter nu open liggen en heb de massa's nagekeken(contact voor licht al eerder gedaan). Deze zijn op de manier aangesloten die ik in de eerste post beschreef. Dit zou toch moeten werken? Ook is mij opgevallen tijdens het zoeken naar de zwartgele kabel dat de spanningsregelaar in de voorkap zit(bij de toeter, zoals bij GY6 modellen). Hoe moet ik deze nu nalopen?

Groetjes,

Max.
Post automatically merged:

Massa aansluiting;
-2 smalle bruine draadjes zijn de massa van de custom led-voorlamp/knipperlicht(die aan de voorzijkant van een zip).

-Dikke bruine draad loopt vanuit kous spanningregelaar naar achter(?).

-blauwe draad loopt door naar achterlicht.

-rode draad is de massa van de ledtube, deze zorgt dus ook voor de massa van het grootlicht.

IMG_20220928_181118.jpg
 
Last edited:
Back
Top