Hoi forumleden,
Ik heb laatst mijn dashboardverlichting vervangen(zie vorige post). Hier waren waarschijnlijk de lampjes defect. Na een paar dagen rijden doen deze ook niks meer. Hiervan heb ik de fitting nog nagekeken maar dit hielp niks, dit heb ik laten rusten.
Na wat opgevoerd rijden ben ik op een lang recht stuk nog een probleem tegen gekomen; het grootlicht valt na een poos op 75 km/u(Zip 4t 2v) uit. Ik dacht eerst dat de accu te weinig vermogen kon leveren op deze snelheid(netzoals de airco in een auto tijdens het rijden, alleen dan andersom). Blijkbaar is het rechter spotje geknapt en de linker maakt weinig licht. Het gaat hier om een 'LED Booskijker 2.0'(deze heeft een led tube en twee (in dit geval) LED spotjes als groot licht). Belangrijk is ook dat de led tube op verschillende plekken begint te knipperen. Net na het starten gaat het goed, na het wegrijden gaat hij heel vaak knipperen en na een tijdje vermindert het knipperen.
Na een tijdje zonder te rijden ben ik er toch maar naar gaan kijken:
-Eerst heb ik de aansluitingen van de twee spotjes gecontroleerd. Deze waren flink afgetaped maar zagen er naar mijn zien goed uit. Ook heb ik de massa gecontroleerd(dit leek mij de meest voornemelijke oorzaak). In plaats van dat de vorige eigenaar een verbindblok had gebruikt om het rode(massa) draad die vanuit de ledtube komt aan te sluiten op de massa draden(van het contact?), heeft hij er voor gekozen om alle uiteindes te strippen en deze om elkaar heen te wikkelen en af te tapen(ik kan hier foto's van maken). Dit lijkt mij wat riskant, maar het zou in principe moeten werken.
-Daarna had ik vernomen dat er iets mis was met de accu/spanning over de lampen: Spanning over accu op contact was netjes ~12,8V<. De spanning over de geel/zwarte draad van de dashboardverlichting was 7-8V(check vorige post). Evenals de spanning over de aansluitingen van de spotjes(dit was op stationair toerental). Nou zag ik dat de spanningsregelaar defect zou kunnen zijn als de spanning gaat stijgen zodra je wat gas geeft. Dit was het tegenovergestelde; de spanning dipte naar zo'n 6V. Dit lijkt mij erg laag(ook voor de dashboardlampjes) en alles behalve logisch. Nou dacht ik eerst aan een zwakke accu(deze is inmiddels al 5,5 jaar oud [6,3 Ah,genoeg?]), nu lijkt het mij eerder een defecte spanningsregelaar. Spanning op de knipperende ledtube heb ik nog niet gemeten(zou deze spanning te laag zijn?).Hoe moet ik dit probleem aanpakken?
Nieuwe spotjes erin en dan hopen dat ze niet doorknappen? Spanningsregelaar vervangen? Nieuwe accu? Bedrading nog een keer goed nalopen?
Ik zou jullie hulp erg waarderen!
Ik heb laatst mijn dashboardverlichting vervangen(zie vorige post). Hier waren waarschijnlijk de lampjes defect. Na een paar dagen rijden doen deze ook niks meer. Hiervan heb ik de fitting nog nagekeken maar dit hielp niks, dit heb ik laten rusten.
Na wat opgevoerd rijden ben ik op een lang recht stuk nog een probleem tegen gekomen; het grootlicht valt na een poos op 75 km/u(Zip 4t 2v) uit. Ik dacht eerst dat de accu te weinig vermogen kon leveren op deze snelheid(netzoals de airco in een auto tijdens het rijden, alleen dan andersom). Blijkbaar is het rechter spotje geknapt en de linker maakt weinig licht. Het gaat hier om een 'LED Booskijker 2.0'(deze heeft een led tube en twee (in dit geval) LED spotjes als groot licht). Belangrijk is ook dat de led tube op verschillende plekken begint te knipperen. Net na het starten gaat het goed, na het wegrijden gaat hij heel vaak knipperen en na een tijdje vermindert het knipperen.
Na een tijdje zonder te rijden ben ik er toch maar naar gaan kijken:
-Eerst heb ik de aansluitingen van de twee spotjes gecontroleerd. Deze waren flink afgetaped maar zagen er naar mijn zien goed uit. Ook heb ik de massa gecontroleerd(dit leek mij de meest voornemelijke oorzaak). In plaats van dat de vorige eigenaar een verbindblok had gebruikt om het rode(massa) draad die vanuit de ledtube komt aan te sluiten op de massa draden(van het contact?), heeft hij er voor gekozen om alle uiteindes te strippen en deze om elkaar heen te wikkelen en af te tapen(ik kan hier foto's van maken). Dit lijkt mij wat riskant, maar het zou in principe moeten werken.
-Daarna had ik vernomen dat er iets mis was met de accu/spanning over de lampen: Spanning over accu op contact was netjes ~12,8V<. De spanning over de geel/zwarte draad van de dashboardverlichting was 7-8V(check vorige post). Evenals de spanning over de aansluitingen van de spotjes(dit was op stationair toerental). Nou zag ik dat de spanningsregelaar defect zou kunnen zijn als de spanning gaat stijgen zodra je wat gas geeft. Dit was het tegenovergestelde; de spanning dipte naar zo'n 6V. Dit lijkt mij erg laag(ook voor de dashboardlampjes) en alles behalve logisch. Nou dacht ik eerst aan een zwakke accu(deze is inmiddels al 5,5 jaar oud [6,3 Ah,genoeg?]), nu lijkt het mij eerder een defecte spanningsregelaar. Spanning op de knipperende ledtube heb ik nog niet gemeten(zou deze spanning te laag zijn?).Hoe moet ik dit probleem aanpakken?
Nieuwe spotjes erin en dan hopen dat ze niet doorknappen? Spanningsregelaar vervangen? Nieuwe accu? Bedrading nog een keer goed nalopen?
Ik zou jullie hulp erg waarderen!