Spanningregelaar probleem

Beste leden
Hier een update
Voor de duidelijkheid :

A is de probleem kymco
B is de wetkende kymco

Ik heb de regelaars die op de B niet naar wens werkte op A getest en die zijn goed, de batterij laad op en de lichten branden ook.
Dan heb ik de regelaar van de A op de B gestoken, maar tevergeefs, hij laad wel op maar de lichten gaan niet.
Waar zou ik gaan zoeken.
Mvgr
 
Dus als ik het goed begrijp werken beide regelaars wel op de scooter van je zoon , maar bij jou niet?
als dat zo is , zou je dus de spanning kunnen meten die uit de stator van je zoon komt , en kunnen vergelijken met de spanning die uit jou stator komt. Heeft de regelaar wel goed massa bij jou ? En gaan jou lichten alleen aan als de scooter loopt , of ook als de motor stilstaat?
 
Dus als ik het goed begrijp
Voor mij is het verhaal ook niet helemaal duidelijk want ik vermoed dat in de uitleg A en B gewisseld zijn maar ik vermoed ook dat de regelaars wel werken op de Kymco van de zoon en niet op de probleem Kymco met het probleem.

Dus eigenlijk is het verhaal zo als hieronder, de vetgedrukte tekst heb ik aangepast:
B is de probleem kymco
A is de werkende kymco


Ik heb de regelaars die op de B niet naar wens werkte op A getest en die zijn goed, de batterij laad op en de lichten branden ook.
Dan heb ik de regelaar van de A op de B gestoken, maar tevergeefs, hij laad wel op maar de lichten gaan niet.
Waar zou ik gaan zoeken.
@umbrow,
het beste is zoals @trabiarie hierboven voorstelde de inputspanning van de regelaar te meten (tussen de witte en de gele draad).
Dan tussen massa en de gele draad.
Ik heb het vermoeden dat de regelaar maar op de helft van de "sinus"werkt en dat er tussen de massa en de gele draad geen spanning of te weinig spanning staat.
Als dit zo is, controleer ook de spanning tussen de gele draad en massa bij de connector van je stator en kijk of deze connector goed contact maakt en niet geoxideerd is.
 
Dus als ik het goed begrijp werken beide regelaars wel op de scooter van je zoon , maar bij jou niet?
als dat zo is , zou je dus de spanning kunnen meten die uit de stator van je zoon komt , en kunnen vergelijken met de spanning die uit jou stator komt. Heeft de regelaar wel goed massa bij jou ? En gaan jou lichten alleen aan als de scooter loopt , of ook als de motor stilstaat?
Ja, beide regelaars werken bij de andere scooter.
Wat is de stator en waar zou ik juist moeten meten trabiarie ?
Post automatically merged:

Voor mij is het verhaal ook niet helemaal duidelijk want ik vermoed dat in de uitleg A en B gewisseld zijn maar ik vermoed ook dat de regelaars wel werken op de Kymco van de zoon en niet op de probleem Kymco met het probleem.

Dus eigenlijk is het verhaal zo als hieronder, de vetgedrukte tekst heb ik aangepast:

@umbrow,
het beste is zoals @trabiarie hierboven voorstelde de inputspanning van de regelaar te meten (tussen de witte en de gele draad).
Dan tussen massa en de gele draad.
Ik heb het vermoeden dat de regelaar maar op de helft van de "sinus"werkt en dat er tussen de massa en de gele draad geen spanning of te weinig spanning staat.
Als dit zo is, controleer ook de spanning tussen de gele draad en massa bij de connector van je stator en kijk of deze connector goed contact maakt en niet geoxideerd is.
Sparky je hebt gelijjk van A en B .
sorry mensen ik was efkes verstrooid.
Bedoel je de ontsteking met de stator ?
En meschien een domme vraag maar moet ik meten bij draaiende motor ?
Post automatically merged:

Dus als ik het goed begrijp werken beide regelaars wel op de scooter van je zoon , maar bij jou niet?
als dat zo is , zou je dus de spanning kunnen meten die uit de stator van je zoon komt , en kunnen vergelijken met de spanning die uit jou stator komt. Heeft de regelaar wel goed massa bij jou ? En gaan jou lichten alleen aan als de scooter loopt , of ook als de motor stilstaat?
De lichten gaan enkel als de motor loopt
 
Last edited:
Wat is de stator en waar zou ik juist moeten meten trabiarie ?
De stator is die plaat met spoelen achter je vliegwiel, vele noemen dit de ontsteking wat eigenlijk niet juist is.

Aan de stator zit een stukje kabel en een connector, dat stukje kabel verlaat je motorblok ongeveer boven je vliegwiel.
Volg deze kabel en na 20 a 40cm kom je bij een connector waarmee de stator aan de kabelboom van de scooter wordt gekoppeld.
Daar kun je meten op de gele en witte draad maar ook op de spanningsregelaar op de witte en gele draad.

Meet zowel bij de statorconnector als bij de spanningsregelaar tussen de volgende punten:

Tussen de gele en witte draad.
Tussen de witte draad en de minpool van de accu.
Tussen de gele draad en de minpool van de accu.

Uiteraard met draaiende motor.
 
De stator is die plaat met spoelen achter je vliegwiel, vele noemen dit de ontsteking wat eigenlijk niet juist is.

Aan de stator zit een stukje kabel en een connector, dat stukje kabel verlaat je motorblok ongeveer boven je vliegwiel.
Volg deze kabel en na 20 a 40cm kom je bij een connector waarmee de stator aan de kabelboom van de scooter wordt gekoppeld.
Daar kun je meten op de gele en witte draad maar ook op de spanningsregelaar op de witte en gele draad.

Meet zowel bij de statorconnector als bij de spanningsregelaar tussen de volgende punten:

Tussen de gele en witte draad.
Tussen de witte draad en de minpool van de accu.
Tussen de gele draad en de minpool van de accu.

Uiteraard met draaiende motor.
Beste sparky
Ik heb de stator even eruitgehaald en gemeten op draadbreuk met de multimeten in de stand zoals op de foto, maar die is er niet, er zat een beetje roest aan zoals op de foto die heb ik met staalwol er af gekregen.
Nu zal ik die terug monteren en de metingen doen zoals je mij beschreef
Mvgr
Post automatically merged:

De stator is die plaat met spoelen achter je vliegwiel, vele noemen dit de ontsteking wat eigenlijk niet juist is.

Aan de stator zit een stukje kabel en een connector, dat stukje kabel verlaat je motorblok ongeveer boven je vliegwiel.
Volg deze kabel en na 20 a 40cm kom je bij een connector waarmee de stator aan de kabelboom van de scooter wordt gekoppeld.
Daar kun je meten op de gele en witte draad maar ook op de spanningsregelaar op de witte en gele draad.

Meet zowel bij de statorconnector als bij de spanningsregelaar tussen de volgende punten:

Tussen de gele en witte draad.
Tussen de witte draad en de minpool van de accu.
Tussen de gele draad en de minpool van de accu.

Uiteraard met draaiende motor.
Beste sparky,
Bij wat moet ik meten op mijn meter?
 

Attachments

  • IMG_20220409_143918.jpg
    IMG_20220409_143918.jpg
    197.6 KB · Views: 9
  • IMG_20220409_143929.jpg
    IMG_20220409_143929.jpg
    158.5 KB · Views: 8
  • IMG_20220409_143954.jpg
    IMG_20220409_143954.jpg
    129.4 KB · Views: 8
  • IMG_20220409_144008.jpg
    IMG_20220409_144008.jpg
    194.7 KB · Views: 8
  • IMG_20220409_152746.jpg
    IMG_20220409_152746.jpg
    203.4 KB · Views: 6
Last edited:
Bij de connector
Bij witte draad meet ik tussen 0,30-0,40 V
Bij gele draad meet ik tussen
0,80-0,90 V
En Bij spanningsregelaar
Idem
 
Last edited:
Daar zit dus de fout , volgens mij is dat veel te weinig , je hebt je meter wel op wissel spanning staan? Is op jou meter het V~ gedeelte
 
Last edited:
O
Volgens mij heeft hij hem op diode stand staan.
Of ik heb wat aan mijn ogen.

Volgens mij heeft hij hem op diode stand staan.
Of ik heb wat aan mijn ogen.
View attachment 64555
Op deze stand heb ik gechekt op draadbreuken. Aan de connector en de spanningsregelaar heb ik hem op stand 20V gezet.
Post automatically merged:

Beste leden,
Hier een update.
Nadat ik de ontsteking heb vrijgemaakt van roest aan de uiteindes 'en gechekt op draadbreuken, heb ik hem weer opgestoken en ook een originele spanningsregelaar laad de batterij op en de lichten branden ook, enkel de verlichting van de kilometerteller en co werken niet, maar daar lig ik niet van wakker.
 
Last edited:
Beste leden,
Ik dank iedereen die me heeft geholpen, het is gelukt.
- Batterij laad op en lle lampen branden.
Het probleem zou ofwel de spanningsregelaar ofwel de stator zijn.
Want het werkte als ik de stator heb gedemonteerd en de roest met staalwol heb verwijderd en ook een originele spanningsregelaar heb gestoken.
Natuurlijk waren allen lampen ook kapot van de hoge spanning denk ik.
Nogmaals iedereen bedankt
 
Back
Top